Waarom mag je tijdens de zwangerschap niet zwaar tillen?

Op internet lees ik dat een zwangere maximaal 5 kg mag tillen. Wat gebeurt er als ik zwaarder til, bijvoorbeeld mijn dochtertje van 13 kilo? Is het slecht voor de ongeboren baby, of voor mezelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
46.9K

Het beste antwoord

Alleen de laatste drie maanden van je zwangerschap, en de eerste tijd na de bevalling, mag je niet meer dan 10 kilo tillen.
Als je zwanger bent, groeit je buik. Je dikke buik haalt je een beetje uit balans. Je lichaam wil iets voorover hellen. Je krijgt dus een andere houding. Daardoor komt er meer druk op je rug. Je buikspieren worden slapper. Je rug moet die kracht overnemen. Je rug heeft het dus zwaar als je zwanger bent. Als je dan ook nog gaat tillen, kan dat net te veel zijn.

Als je nog een kindje hebt dat opgetild moet worden laat je hem of haar eerst op een trapje of opstapje gaan staan. Je hoeft dan minder diep te buigen om het kind op je heup te tillen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de antwoord en het extra advies!

Andere antwoorden (1)

Over tillen in de zwangerschap bestaan veel misverstanden. Vroeger werd gezegd dat je van tillen een miskraam zou kunnen krijgen. Dit is volkomen onzin! Sterker nog, de baby merkt het helemaal niet als jij iets tilt.
De reden waarom wij toch altijd adviseren niet te veel te tillen, is voor de gezondheid van de moeder. In de zwangerschap worden de buikspieren door de groeiende baarmoeder uit elkaar geduwd. Daardoor neemt de functie van de buikspieren enorm af. Als je iets tilt, kunnen je buikspieren niet meer helpen en komt alles aan op de spieren in je rug.
Deze rugspieren kunnen daardoor pijn gaan doen, wat kan resulteren in zeurende rugpijn.

Om te voorkomen dat je rugpijn krijgt moet je de rugspieren een handje helpen, door niet te tillen of tijdens het tillen goed door je knieën te zakken. Hierdoor komt de kracht niet meer alleen op je rugspieren maar wordt je kracht deels uit je beenspieren gehaald. Onder zware spullen worden spullen verstaan die zwaarder zijn dan 5 kilo.