Wat veroorzaakt onze eerste hartslag?

Na de bevruchting van een menselijke eicel groeit dit langzaam uit tot een baby. Alle onderdelen van het lichaam ontwikkelen zicht cel voor cel. Zo ook het hart. Op een gegeven moment is het hart dus zo volledig dat het in staat is te beginnen met kloppen. wat zorgt voor de eerste hartslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Hartspiercellen hebben een natuurlijke trilling (resonantie), waardoor groepjes embryonale cellen spontaan gaan kloppen. Er is geen "vonk" voor nodig, het geringste beetje ruis is voldoende om trilling te krijgen. Vergelijk het met een rondzingende microfoon.

De modellen in de literatuur gaan uit van Ca2+ en Na/K pompen. Oscillaties komen zeer veel voor in niet lineaire (biologische) systemen.

Bronnen zijn nogal willekeurig, eerste bron legt de achtergrond een beetje uit, de tweede is een voorbeeld van een model specifiek voor embryonale hartcellen.
Als je googlet op non lineaire systemen, oscillaties, fysiologie, hartspiercellen, embryo of Engelse vertalingen daarvan is er genoeg over te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de 4de week na de bevruchting ontstaat het eerste hartbuis(ook wel de knoop van Hensen of primitieve knoop genoemd). De cellen uit het (primitieve)hartbuis zijn speciale bloedcellen die met elkaar samensmelten en zo een (hart)buis vormen. Deze (hartbuis)cellen kloppen en trekken zich samen vanaf de 4de week na de bevruchting. De samentrekking in die cellen ontstaan door de bewegingen van de actine en myosine langs elkaar heen. Daarbij spelen een aantal (calcium, kalium en Natrium) kanalen een rol die de actine en myosine (dikke en dunne draden in het hart(spier)cel) langs elkaar laten bewegen. Al deze eigenschappen zijn dus belangrijk voor de samentrekking en kloppen van het hart.

Zoals eerder vermeld, beschikt het hart over de eigenschappen die het hart laten samentrekken(hartkloppingen). Deze samentrekking is het resultaat van elektrische signalen die vanuit de sinusknoop geproduceerd worden.
De cellen in de sinusknoop van het hart zijn speciale cellen die een eigen elektrische signaal produceren. Deze cellen produceren dus elektrische signalen, die onafhankelijk van de invloeden van hersenen, het hart laten samentrekken.
Dus de eerste hartslag word veroorzaakt door de elektrisch stroom vanuit de sinusknoop naar alle andere hartcellen.