Stel dat een andere zaadcel het eitje van mijn moeder had bevrucht. Was er dan ook een andere persoon ontstaan?

Er zijn vele duizenden zaadcellen die op het eitje worden losgelaten wanneer het bevrucht wordt. De vraag is of het voor de eigenschappen van de persoon die ontstaat uitmaakt welke zaadcel de snelste is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bepaalt/is de persoon voor jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval bedoel ik de persoon puur in biologisch opzicht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan was je broer de winnaar er is maar één winnaar, dus eigenlijk zijn alle mensen op aarde winnaars
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in dat geval was je mss een meisje geweest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Monaliza: Dat is nog eens positief denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer de eicel bevrucht wordt (door één zaadcel) dan zijn de zaadcellen al een poosje eerder losgelaten.
Bovendien waren het er geen duizenden, maar vele miljoenen tot honderden miljoenen.
De kans op een genetisch identieke zaadcel die nodig is om genetisch dezelfde persoon te krijgen is één op vele miljoenen.
niko
11 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Ja. Elke zaadcel bevat namelijk de helft van het genetisch materiaal van je vader, en welke helft, dat is volstrekt willekeurig, Iedere keer 23 andere ' random' knikkers (wat een enorm aantal variaties mogelijk maakt, want bij de eicel van je moeder gaat het net zo. )

De kans dat die ene andere zaadcel exact dezelfde ombinatie heeft als ' de jouwe' is dus 1 op miljoenen, En dat levert weer een ander mens op - nog afgezien van andere invloeden in de baarmoeder die ook mede het kind vormen, en die verantwoordelijk zijn voor de verschillen in eeneiige tweelingen. Genetisch gezien zou het een willekeurige broer van je zijn.

En ja, voor de eigenschappen van de persoon in kwestie maakt het zeker uit welke zaadcel het snelste is. Althans, een groot deel. Daarnaast hebben ook de al eerder genoemde andere invloeden in de baarmoeder en uiteraard ALLES wat je na je geboorte meekrijgt, leert en doet en doormaakt invloed op je persoonlijkheid.

Voor zover we dat objectief kunnen vaststellen, is een mens 45 tot 50 procent ' nature' (aangeboren) en 50 tot 55 procent ' nurture' (aangeleerd). Niet alles wat je met je broers en zussen gemeen hebt, is dus automatisch aangeboren ; ze groeien tenslotte ook op in dezelfde soort omgeving. Maar broers en zussen kunnen dus ook, ondanks hun gedeelde genetische aanleg (gemiddeld 50%) enorm van je verschillen. Een andere zaadcel (en eicel) kan enorm verschillende personen opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Genetisch gezien zou het een willekeurige broer van je zijn. ' Jammer dat jij nu net de ZUS vergeet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha ; ja, of de zus natuurlijk. ;)
liveisgreat
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (7)

Alleen als het van een andere donor was geweest.
Maar dat zal je nooit weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@basta
Dus je onderschrijft dat elke zaadcel van dezelfde man identiek is? En wat zullen we nooit precies weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk, dat veel mensen bij het woord donor aan een ander denken dan aan de biologische vader, terwijl dat niet mijn bedoeling was.
En al die minnen, ik ben er ondertussen aan gewend, hoewel het dit wel een extreem groot aantal is.
Maar ja, het onderwerp is seks en dat trekt altijd een groot aantal vooral anonieme deskundigen aan.
En hoe gemakkelijk is het niet eeen onwelgevallig antwoord te verwijderen, maar daar ben ik nu juist te eigenwijs/zinnig voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En watmooi zou het dan niet zijn, als de mogelijk bestaat voor spijtoptanten om hun minnen weer in te trekken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Moolkeesje, je antwoord is aantoonbaar onjuist. Zelfs als het zaadje van dezelfde donor was, dan NOG zou er altijd een ander kind ontstaan. Ik kan persoonlijk niet bedenken hoe ik jouw antwoord zo zou kunnen interpreteren dat het WEL zou kloppen. Dat iedereen daar fanatiek op 'mint', toont volgens mij alleen maar aan dat mensen erg blij zijn dat ze DIT deeltje van de genetica wel goed begrepen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is in mijn visie en in blijkbaar die van velen gewoon allebei de kanten op onjuist. Het is bewijsbaar dat zaadcellen verschillen, genetisch gezien, dit resulteert dus altijd al in een genetisch verschil en dus in een verschillend persoon. Dat kan je dus gewoon weten. Sterker nog er wordt nu al gewerkt met zaadcellen scheiden. Genetische ziektes/afwijkingen kunnen zo voorkomen worden. Jij beweert nu dat het uitfilteren van een bepaalde genetische eigenschap geen zin heeft want we kunnen niet weten welke genetische eigenschap iemand krijgt ondanks dat deze is weggefilterd?! Wat je nou dan met donor bedoelt snap ik nog steeds niet. Misschien is het handig als je uitlegt wat verkeerd begrepen wordt, als je graag onbegrepen blijft moet je ook niet klagen over de minnen. Of de hoop hebben dat een mening bijdraait. Blijkbaar snapt basta wel wat er bedoelt wordt want die ziet wel een andere uitleg, dus als die het me uit kan leggen ook prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, reactie aan het tikken toen stippels reactie nog niet online was. Dat je je antwoord laat staan kan ik waarderen, heb na jou voorbeeld ook wel eens onjuiste/onvolledige antwoorden laten staan vanwege de bruikbare discussie die er daarna over ontstond.
Ja, je broer.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, al is mijn broer (die ik overigens niet heb, maar dat terzijde) niet alleen ontstaan uit een andere zaadcel, maar ook uit een andere eicel (die wel van dezelfde moeder is).
Amadea
11 jaar geleden
Maar kan het dan niet je zus zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus dan is de vraag komt het bewustzijn nu uit de eicel of de zaadcel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zou dus een soort half-broer half-kloon zijn?
Er is een kans dat het wat uit had gemaakt. Elke zaadcel heeft zo zijn eigenschappen vast liggen op chromosomen.

Normale cellen hebben van elke chromosoom 2, en soms zijn dat 2 verschillende eigenschappen. Een zaadcel(en eicel) hebben maar van elke chromosoom 1, en dus gebaseerd op toeval, wordt er een van die twee doorgegeven.

Er is dus kans dat er een andere persoon was ontstaan, maar ook een persoon met exact de zelfde eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik zou ook iets in die aard hebben geantwoord. Volgens mij dienen we inderdaad beide opties open te houden.
Er zijn immers al vaker zaken gebeurd waarvan men aanvankelijk dacht dat het nooit op die wijze mogelijk zou zijn. Bedankt voor het verwoorden op jouw wijze. Liefs en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is andersom er is een bizar kleine kans dat dat NIET wat had uitgemaakt (iemand met een opleiding biologie en wat idee van kansberekening kan dat je zo voorrekeken). Bij een andere donor is het vrijwel uitgesloten (misschien nog een fractie als de donor en vader broers zijn oid).
Dan was inderdaad je broer of zus ontstaan maar dan wel met exact dezelfde eigenschappen van je moeder die JIJ hebt gekregen nu want de eicel bleef hetzelfde.

Er is een andere zaadcel dus die de eicel heeft bevrucht, dus dan had er ook een meisje kunnen ontstaan.

Verder kan die zaadcel hetzelfde zijn geweest maar dan moeten alle chromosomen zich bij de deling precies hetzelfde onderverdeeld hebben als bij jou (en dat zijn 23 chromosomen, reken maar uit).

Maar de persoon die zou ontstaan is dus voor de helft van je moeder identiek, de andere helft ligt aan welke chromosomen er in die zaadcel zaten. Als er een x chromosoom in zat was het een meisje geworden, die kans was al 50%.

Die persoon zou dus 100% identiek kunnen zijn en in het uiterste geval 50% (alleen dezelfde chromosomen van je moeder en verder ALLE chromosomen anders dan die jij hebt en dus dan ook een meisje).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt met exact dezelfde eigenschappen van de moeder. Maar kan het zo zijn dat bij ander gen van de zaadcel deze bijvoorbeeld dominant is waardoor de moedergen niet tot uiting komt waardoor toch niet exact dezelfde eigenschappen van moeder tot uiting komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elicrates: dat zeg ik dus ook niet. De chromosomen zijn hetzelfde, dat bedoel ik. Of daar bruine of blauwe ogen uitkomen heb ik het niet over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scherpe opmerkingen van Elicrates en Viridiflavus. Identieke zaadcellen bestaan simpelweg niet.
De kans daarop is zeer groot.

Elke cel heeft 46 chromosomen, die samen 23 genen vormen. Je krijgt 23 chromosomen van je moeder (die staan dus al vast in de eicel) en 23 van je vader. Het is dus ook de spermacel die je geslacht bepaald.

Daar staat tegenover dat je DNA maar een gedeelte van je persoonlijkheid bepaald. Ervaringen en omgeving spelen een even grote, of wellicht grotere rol.

Een voorbeeld hiervan is een experiment dat is gedaan waarbij eeneiïge tweelingen na de geboorte uit elkaar worden gehaald en in andere omgevingen opgroeien. Ze hebben hetzelfde DNA (zelfde eicel en zelfde spermacel) maar door de omgeving blijken ze toch andere karakters te krijgen en zijn hun persoonlijkheden net zo verschillend als dat van ieder ander.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie boek en film De Tweeling van Tessa de Loo, klassiek voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nauwelijks denk ik maar als je voordelige eigenschappen in je zaad hebt dan zullen die dus weer naar jouw zaadcellen overerven. Aangezien het al die keren daarvoor ook goed gegaan was zegt het verder erg weinig.
Je zou een broer van jezelf zijn met een gekloonde eicel van je moeder, met 75 % van de genen gemeenschappelijk, een broer die opmerkelijk veel op je lijkt.

In feite is er een vorm van identieke tweeling die daar iets op lijkt. Er was over gespeculeerd, maar identieke tweelingen afkomstig van twee verschillende spermacellen zijn gevonden. Deze tweelingen zijn echter chimeren, mengsels van genetisch verschillende cellen in plaats van twee individuen met alle cellen genetisch identiek. Ik weet echter niet of er noodzakelijk chimeren ontstaan in dit geval. DE chimeren hebben wel hetzelfde genetisch materiaal, maar je weet niet in welk orgaan een gen terecht komt. De ene broer kan dan bijvoorbeeld bruine ogen hebben en de andere broer blauwe ogen, afhankelijk van welke groep cellen de iris gaat vormen.

Toegevoegd na 17 uur:
Broer of zuster natuurlijk, bij chimeren is het een beetje ongewis. Dan 75% mannelijke tweelingen gok ik en 25% vrouwelijke. Bij de mannelijke nakomelingen zou het kunnen dat die nakomeling alleen dochters kan krijgen of een verhoogde kans op dochters heeft. (100% X zaadcellen of 75%).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Er is een theorie die zou verklaren waarom er iets meer jongens dan meisjes geboren worden. Dit zou te maken hebben met de aanwezigheid van de verschillende geslachtschromosomen.

"Deze theorie heeft te maken met de snelheid van het zaad. Een zaadcel kan of een Y-chromosoom of een X-chromosoom bevatten.
Het Y-zaad (‘jongentjes -zaad’), zou snel zwemmen, maar kort leven. Het X-zaad (‘meisjes-zaad’) zou langzamer zwemmen, maar langer leven."

Dus sneller zaad meer jongetjes ( en dat is ook een eigenschap)

Maar in je hoofdvraag vraag je of je met een andere zaadcel een ander persoon zou zijn. Ja, ieder persoon is uniek en is ontstaan uit een unieke combinatie van genetisch materiaal. Een andere zaadcel zou een andere combinatie van erfelijke eigenschappen leveren, dus een andere persoon. Je ziet ook wel dat kinderen van twee dezelfde ouders niet bepaald identiek zijn. Zelfs als ze uit het zelfde genetisch materiaal ontstaan (identieke tweeling) zijn er nog unieke kenmerken ontstaan door verdere delingen. De kans dat dit proces zich zou herhalen met weer een identieke zaadcel, gevolgd door exact de zelfde delingen en mutaties is nihil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sneller zaad levert dus meer jongetjes op zeg je. dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Immers het 'meisjes'zaad leeft langer. Als de eisprong er nog niet is op het moment van de zaadlozing, dan is de kans groter dat het 'jongetjes'zaad al dood is en het 'meisjes'zaad nog leeft. Het hangt er dus voornamelijk vanaf wanneer de eisprong is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Statistisch gezien worden er bij de bevruchting ietsje meer jongens dan meisjes "gemaakt". Het lijkt er op dat de zaadcellen met XY iets meer in het voordeel zijn.