Is het gebruiken van nictotine vervangende middelen beter dan doorroken tijdens de zwangerschap?

Ik weet uiteraard dat niet roken het allerbeste is tijdens de zwangerschap, maar ik vraag me af of als het een zwangere echt niet lukt om te stoppen beter is om een nicotinepleister te gebruiken dan door te roken, aangezien je dan alleen de nicotine binnenkrijgt en geen teer etc.

Toegevoegd na 4 uur:
Voor de duidelijkheid: Het gaat erom of het MINDER slecht is, niet of het slecht is, dat is het allebei wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een uitgerekend moment om te stoppen! Beter voor de baby en de moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet kan stoppen. Moet je niet aan kinderen beginnen.
Als je dat niet eens overhebt voor je kind.....

Het beste antwoord

Nicotinevervangers zijn verboden voor zwangere vrouwen.

Fout.25 % van alle rooksters blijft roken tijdens de zwangerschap, ook al beseffen ze dat dit gevaarlijk is. Vandaar dat ze zo veel mogelijk geholpen moeten worden om volledig te stoppen. Als cognitieve en gedragstherapie onvoldoende blijken, kunnen nicotinevervangers gebruikt worden (kauwgom, pleisters, tabletten, …). Er is maar één vereiste: de pleister 's nachts verwijderen. Belangrijk: bij borstvoeding komt de nicotine die in de substituten zit, in de moedermelk terecht. Dat lijkt echter niet op te wegen tegen de vele voordelen van borstvoeding (hechting aan de moeder, wiegendoodpreventie, bescherming tegen infecties enz.).
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

NEE. Nicotinevervangers, van kauwgom tot elektrische sigaretten, zijn nadrukkelijk niet bedoeld voor zwangere vrouwen, juist omdat je daarmee vaak MEER nicotine binnenkrijgt dan van roken alleen.

Met roken krijg je echter nog veel meer rotzooi mee, dus gewoon doorroken is ook geen optie.

Als het je echt niet lukt om te stoppen, moet je overwegen of het wel verstandig is zwanger te worden, of de risico's op de koop toe te nemen. Probeer in elk geval zeer sterk te minderen.

Je kunt eventueel kiezen voor elektrische sigaretten ZONDER nicotine ; voor zover er onderzoek naar gedaan is (waar al jaren om wordt gezeurd, en incidenteel verschijnt er een rapportje) zodat je geen teer, geen nicotine en geen andere troep binnenkrijgt, maar helemaal stoppen is uiteindelijk het beste. Maar dat weet je zelf ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is minstens net zo gevaarlijk, niet doen dus.
Vraag eens aan je huisarts of verloskundige of het een goed idee is, om een vitamine B forte te gaan slikken, dit helpt enorm goed, om de ontwenningsverschijnselen te verminderen, verder zou je met een Bach rescue spray erbij een prima stopresultaat kunnen bereiken, Maar overleg, ook bij deze vrij verkrijgbare middelen, altijd je arts of verloskundige.
Stop alsjeblieft helemaal voor je kindje!
www.healthik.com/x_VitamineOverzicht.php

Toegevoegd na 3 minuten:
Vitamine B forte, moet zijn vitamine B complex forte
voor dit helpt goed moet staan, het gaat om de vitamine B3,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de flauwe anonieme min niet hoor. Je antwoord is prima, dus ter compensatie een plus van mij.