Dit kan o.a. als het kind in de baarmoeder door een bepaald virus, het cytomegalovirus wordt besmet. Ook kan rode hond bij de moeder zorgen voor besmetting bij het ongeboren kind. Deze besmetting kan o.a. ook tot slechthorendheid of doofheid leiden. In ongeveer de helft van de gevallen zit het in de familie, wat een erfelijke factor doet vermoeden. Aangeboren doofheid komt ook vaak voor bij kinderen met het syndroom van Down
Zie bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan genetisch zijn bepaald.

Als beide ouders doof zijn, heb je een grotere kans dat je kind doof geboren word, dan dat beide ouders een goed gehoor hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom deze minnen? In de helft van de gevallen heeft doofheid bij kinderen een erfelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hoofddorp, minzetter zijn vaak mensen die zelf niet met een antwoord kunnen komen en als wraak daarop maar op het - duimpje drukken. Lekker simpel ;) Dank voor je reactie en Chbse bedankt voor de compenserende + :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De minnen zijn (denk ik) omdat het andwoord onvolledig is. dit andwoord dekt maar een aantal van de doof geboren kinden maar bij langena niet allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@daphne91, welk antwoord dekt alle gevallen dan? Toch geen 1 ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de erfelijke factor bij doofheid is maar heel klein, al zal bij bij aangeboren doofheid wat hoger zijn. Maar zelfs dan is het een onvolledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een minnetje geeft aan dat het antwoord niet waardvol is, het woord nuttig staat nergens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als om de oorzaak wordt gevraagd is dit antwoord geen slecht antwoord. Aangeboren doofheid is zeldzaam. De oorzaak kan een erfelijke component zijn of een fout tijdens de embryonale ontwikkeling, bijvoorbeeld door een ziekte. Het gevolg is dat de zenuw zich niet goed ontwikkeld of het gehoororgaan zelf niet goed wordt ontwikkeld.
Je kunt doof geboren worden als de geluidsprikkels niet worden doorgegeven.

Er is bijvoorbeeld een probleem met de organen waarin de cellen zitten die geluidstrillingen omzetten in zenuwprikkels naar de hersenen. Als dit gebied (in het slakkenhuis) wel functioneert kan er ook een probleem zijn met de zenuw die deze prikkels naar de hersenen stuurt, de vestibulocochleaire zenuw. Bij aangeboren doofheid komt dat laatste het vaakst voor.

De oorzaak kan een erfelijke component zijn of een infectieziekte tijdens de zwangerschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Doofheid doordat het gehoororgaan zich helemaal niet ontwikkeld is volgens mij heel erg zeldzaam. Het probleem zit meestal in de signaaloverdracht.

Toegevoegd na 2 dagen:
Vandaag stond op nu.nl een interessant artikel:
http://mobiel.nu.nl/pda/wetenschap/446343-Gen-veroorzaakt-doofheid.html

Over de erfelijke vorm van doofheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast bovenstaande oorzaken kan een kind ook doof (of slechthorend) geboren worden al er sprake is van een vroeggeboorte.
Bij een kind dat veel te vroeg (3 maanden) geboren wordt, kan het zijn dat het gehoororgaan nog niet ver genoeg ontwikkeld is.