Ik wil de pil slikken, moet ik eerst naar een dokter?

Ik ben 19 jaar en heb nog nooit de pil geslikt, ik heb nu een vaste relatie en het lijkt me toch verstandig. Maar ik heb eigenlijk geen idee of ik eerst naar een dokter moet of ik gewoon naar de apotheek kan...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is alleen op doktersrecept te krijgen dus eerst een bezoekje aan de huisarts ja. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk +

Andere antwoorden (1)

Vooraleer je een allereerste keer de pil voorgeschreven krijgt, hoor je inderdaad eerst door een arts gezien te worden. Sommige vrouwen hebben immers een verhoogd risico op neveneffecten bij de pil en dat moet uitgesloten worden.

Verder kan je ook via een gynaecoloog naar de pil vragen. Dit lijkt mij in jouw geval de beste optie. Zij / hij zal nagaan op welke manier je het best opgevolgd wordt. Op je 19 met een vriend en aan de pil betekent ook seksueel aktief en dan zijn enkele routine-onderzoeken wel aangeraden.
Bovendien zal je gynaecoloog (of huisarts) je alle nodig info kunnen geven over pilgebruik. Wel nog es naar vragen als ze niet spontaan uitleg geven.

Bij volgende voorschriften hoef je geen consult meer.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de gynaecoloog is echt niet nodig hoor, gewoon een bezoekje aan de huisarts is voldoende.
Dat routine-onderzoek bestaat uit een praatje, een bloeddrukmeting en soms ook een gewichtmeting, that's it. Je hoeft dus niet met de billen bloot ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet, maar ik schreef dat het ook kan en dat het gezien de situatie (19 jaar, vaste relatie en startend met de pil) geen slecht idee is om bij de gynaecoloog te raden te gaan.
Kwestie van enkele routine-onderzoeken te ondergaan en een goede opvolging te hebben wat gynaecologische zaken betreft. 19 à 20 jaar is trouwens een perfecte leeftijd voor een eerste afspraak bij de gynaecoloog als je seksueel aktief bent. Dit leek me geen overbodige info gezien de vraagsteller zelfs voor eerste pilgebruik een arts-consult niet nodig acht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is trouwens niet van mij hoor.
Maareh, het is echt ongebruikelijk om naar de gynaecoloog te gaan voor de pil.
Een jong gezond meisje van 19 zonder klachten dat gewoon gezond aan seks wil doen is geen medische indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het streekgebonden, maar hier verwijzen huisartsen nogal makkelijk naar de gynaecoloog voor een eerste consult bij aanvraag tot de pil. Het gaat trouwens gewoon om opvolging. Elke jonge vrouw zou best om de 5 jaar opgevolgd worden door de gynaecoloog als ze seksueel aktief is. Dit om vroegtijdig borst- en baarmoederhalskanker op te sporen.
Mogelijk komt hier verandering door de vaccinatie tegen het humaan papilloma virus, al zijn de artsen gewaarschuwd op hun hoede te blijven aangezien de vaccinatie slechts (gedeeltelijk) beschermt tegen een aantal varianten van het HPV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Vierkantswortel.....voor de 5 jaarlijkse routineonderzoeken krijg je na je 30e een oproep en kan je gewoon bij de huisarts een uitstrijkje laten doen. Ik weet niet of de gyneacoloog bij jou in de buurt zich verveeld maar over het algemeen behandelen ze vrouwen die zwanger zijn of willen worden en doen ze bevallingen. Vrouwen aan de pil wordt naar de huisarts gestuurd als je het tenminste ziekenfonds vergoed wil hebben.