Zijn vrouwen met het Syndroom van Down onvruchtbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom denk je dat trouwens?

Het beste antwoord

Tot mijn verrassing zijn ze inderdaad wel vruchtbaar, volgens mij heb ik op school ook geleerd van niet. Mannen zijn vermindert vruchtbaar. Zie citaat

"Meestal zijn mannen met Down syndroom onvruchtbaar.
De meisjes ontwikkelen doorgaans alle normale secundaire geslachtskenmerken, al is de borstontwikkeling vaak geringer dan normaal. Ze beginnen ook op ongeveer de normale leeftijd (12 ½ - 13 jaar) te menstrueren. Vrouwen met Down syndroom zijn gewoon vruchtbaar. Indien een vrouw met Down syndroom kinderen krijgt is er een kans van ongeveer 1 op 3 op een kind met Down syndroom."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee.. mijn vriendin heeft een zusje met dat syndroom en zij heeft in het tehuis waar zij woont een relatie en heeft daar een kind van gekregen.. gaat prima allemaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen; er is veel mis met ze maar met de eierstokken is alles goed. Uitzonderingen daar gelaten. Maar dat is bij 'gewone' vrouwen natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, alles doet het op voortplantingsgebied zoals het hoort...
Mensen met downsyndroom hebben een gewone hormoonhuishouding en voortplantingsgestel met de daarbij horende verliefdheids- en lustgevoelens waar ze ook naar kunnen handelen. Ze kunnen dus ook kinderen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vrouwen met het Syndroom van Down hebben een chromosoom teveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vrouwen zijn over het algemeen gewoon vruchtbaar. Mensen met syndroom van down hebben vaak ook een ernstig verstandelijke beperking, daarom wordt hen vaak afgeraden om een kind te willen. De gevolgen zijn voor de ouders en het kind moeilijk te overzien.
Als de persoon met het syndroom voldoende verstandelijke vermogens heeft om voor een kind te zorgen en hierbij goed begeleidt wordt hoeft het geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, vrouwen en meisjes met dit syndroom zijn vruchtbaar. Wanneer ze zwanger zijn is overgens wel de kans dat zij een kindje krijgen dat ook een down syndroom heeft sterk aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen met Down syndroom zijn gewoon vruchtbaar. Indien een vrouw met Down syndroom kinderen krijgt is er een kans van ongeveer 1 op 3 op een kind met Down syndroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en sommige zijn gewoon getrouwd en hebben kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, althans, niet als onderdeel van het syndroom.
Dit is de voornaamste reden dat van tijd tot tijd de discussie opsteekt of verstandelijk gehandicapten het recht hebben een kind op de wereld te zetten (zonder daarbij teveel aan de rechten van het eventueel toekomstige kind gelegen te laten liggen, dat het met een legertje hulpverleners natuurlijk wel redt) , en dat in de meeste tehuizen de vrouwelijke bewoners aan de (prik)pil zijn.
Sex kun je mensen niet verbieden, de normale gevolgen daarvan echter kun je ze wel zeer sterk afraden. Iemand die nauwelijks voor zichzelf kan zorgen, kun je natuurlijk niet de zorg voor een nieuw mens aan toevertrouwen ; het is geen baby-born.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Marleen, sorry maar deze keer ben ik het echt niet met je eens. Er zijn mensen met Downsyndroom die een hoger IQ hebben dan 'normale' mensen die kinderen krijgen. Aangezien de zorg voor een kind meer te maken heeft met gevoel dan met intelligentie en deze mensen vaakt ook nog eens goede begeleiding achter zich hebben, zou het zomaar zo kunnen zijn dat ze hun kind beter kunnen opvoeden dan die minder intelligente 'gewone' mens, die geen begeleiding heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad een heel andere discussie ; ik ken zeer zeker ook 'zwakbegaafde' normale mensen die de opvoeding niet zonder (heel veel) hulp van buitenaf aankunnen, zeker niet na het eerste jaar, maar daar is ingrijpen nog veel moeilijker. Bij mensen die echt niet voor zichzelf kunnen zorgen ligt het voor de hand.
Ik gun ieder zijn pleziertje, maar kinderen zijn geen hobby of liefhebberij maar een zeer, zeer grote verantwoordelijkheid. Te groot voor iemand die zijn eigen huishouden niet zonder hulp kan runnen. En het is nou ook weer niet zo dat we echt kinderen tekort komen op deze planeet. Dus je mag het uiteraard niet met me eens zijn, ik ben daar wel heel stelling in. Voor mij tellen alleen de rechtne van het kind, en waar je ellende KUNT voorkomen, moet je dat ook zien te voorkomen.
Dat zwakbegaafden wel zonder discussie of begeleiding kinderen op de wereld kunnen zetten, maakt het probleem niet kleiner maar groter. De hulpverlening heeft er in elk geval de handen vol aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Het antwoord van Marleen is misschien onderwerp van discussie -maar wel het meest onderbouwde en kloppende antwoord op deze vraag.