Kan het karakter van een vrouw veranderen door een zwangerschap?

Ik bedoel een verandering van haar karakter die wordt veroorzaakt door de biologische processen in haar lichaam tijdens de zwangerschap.

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden en de reacties!

11 jaar geleden
7.6K
Amadea
11 jaar geleden
En het karakter van de vader van de baby, zodra die geboren is, kan ook veranderen.

Antwoorden (2)

Jazeker! Een vrouw is vooral in het begin van de zwangerschap moe, onvoorstelbaar moe... Daar verandert je kijk op de zaken al van, en daardoor de manier waarop je reageert ook.
Maar ook verder verandert een vrouw tijdens de zwangerschap door de hormonen. Sommigen worden heel prikkelbaar, anderen juist heel kalm en ontspannen, het laat-maar-waaien-syndroom.
Sommige vrouwen trekken zich heel erg terug in hun schulp.
Het is een soort voorbereiding op het moederschap, door de natuur zo geregeld.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat je misschien nog het beste kunt spreken over tijdelijke karakterveranderingen, want het verandert wel weer na de zwangerschap.
Overigens heeft ook het moederschap een enorme invloed op een vrouw, al weet ik niet of je het in dat geval echt over karakterverandering kunt hebben.
Maar ik zie sommige vrouwen die heel zelfverzekerd worden van moeder zijn, en die daar ook van groeien, ook bijvoorbeeld op het werk.
Anderen worden juist erg onzeker, overbeschermend, en zien (ook overal buiten het moederschap) ineens apen en beren die ze eerder niet zagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Ik heb de indruk dat jij het hebt over stemmingswisselingen, niet over karakterveranderingen, die blijvend zijn, ook na afloop van de zwangerschap. Of begrijp ik je antwoord verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies dat zijn geen karakterveranderingen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk juist wel dat dat karakterveranderingen als gevolg heeft. Je karakter kan veranderen door ervaringen en emoties die je doormaakt, dus ook de stemmingswisselingen die je doormaakt tijdens je zwangerschap maken je karakter. Dus indirect verandert het karakter dus door de zwangerschap, en dat was de vraag toch?
+ voor het antwoord.
Je karakter is dat waarmee je geboren wordt. Dat verandert alleen als een vrouw ervoor kiest, of ze zwanger is of niet. Ze kan daarvoor bijvoorbeeld kiezen als ze slecht behandeld of in de steek gelaten wordt door haar man. Waar ze eerst vrolijk was misschien word ze nu bitter bijvoorbeeld. Dat komt niet door de procesen in haar lichaam. Ook kan een postnatale depressie ontstaan dat kan uitmonden in een langdurige depressie, bijvoorbeeld door een huilbaby, die het nogal lang volhoudt. Dit is voor de buitenwereld wellicht een karakter verandering, maar dit is slechts van tijdelijk aard.
Het zijn slechts stemmingswisselingen en moodswings.
Het karakter verandert zeker niet door de lichamelijke processen, niet langdurig in ieder geval... Vrouwen krijgen nesteldrang en gaan meer liefde voelen bijvoorbeeld, een soort van verliefdheid, het gevoel bijzonder te zijn. Kun je dat karakterveranderingen noemen of moodswings de goeie kant op? Die verliefdheid kan blijvend zijn, de moederliefde. Die moederliefde had ze al maar is sterker als je een kind hebt. Dat zou ik een karakterverandering kunnen noemen. Doch het zat eral, maar is alleen heftiger geworden... En dat soort liefde voel ik ook voor de mensen om mij heen...