waarom krijgen wij hier in nederland zo'n korte zwangerschapsverlof periode?

voor man en vrouw geld deze vraag, mannen maar 2dagen en vrouwen een aantal weken? terwijl in sommige landen je veel langer verlof krijgt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook vragen waarom zijn ze in sommige andere landen zo ontzettend lang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij vindt werkelijk dat 16 wk een 'aantal' is? Verder moeten wij dit met zijn allen betalen en ik vind het meer dan genoeg!

Het beste antwoord

In de eerste plaats omdat de wettelijke regelingen anders zijn. Maar die regelingen weerspiegelen maatschappelijke opvattingen.
Langer zwangerschapsverlof voor vrouwen zie je bv veel in meer traditionele samenlevingen, waar de rol van de vrouw als moeder meer op een voetstuk staat dan in Nederland. Langer zwangersschapsverlof voor de vader en de moeder zien je dan weer in "modernere" samenlevingen, waar de gelijkheid van mannen en vrouwen meer gewicht heeft, b.v. in de scandinavische landen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus, in de nederlandse samenleving staat het moederschap als puntje bij paaltje komt niet hoog in aanzien, en de gelijkheid van mannen en vrouwen is iets wat in de praktijk ook niet echt uit de verf komt.