Kan ik overal een poliklinische bevalling kiezen ( en dan bedoel ik niet een geboortehotel, omdat ik weet dat je daar extra eigen bijdrage betaalt)?

As een poliklinische bevalling " medisch" wordt, dan hoef je de eigen bijdrage van €316,87 niet te betalen. Maar ik heb gehoord dat dit via een geboortehotel WEL zo is. Wie kan mij een aangename oplossing aanraden? Want mijn probleem is ook nog eens dat een gewone poliklinische bevalling aan het verdwijnen is: het wordt vervangen door geboortehotels! Bijv. NEO, Alnatal, Sophiageboortecentrum.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dit ligt helemaal aan je zorgverzekering en een eventueel aanvullende verzekering.
De ene zorgverzekering vergoed wel of gedeeltelijk een poliklinische bevalling en de ander niet,dus kijk je polis even na of bel op naar je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe - het ligt een klein beetje aan wat voor (aanvullende) verzekering je hebt, want die verschillen nogal, worden de kosten voor een bevalling alleen vergoed als dat medisch noodzakelijk is. Ook wanneer je een thuisbevalling of een kraamhotel had gepland.

Je kunt echter niet een medische noodzaak "kiezen' , uiteraard. En al helemaal niet om de kosten te drukken. Kinderen kosten geld, en dat begint al voor de geboorte.

De "gewone" poliklinische bevalling - waarvoor je overigens OOK een eigen bijdrage betaalt als er geen medische noodzaak voor is ! - is inderdaad aan het verdwijnen omdat er langzaamaan voldoende geboortehotels zijn. Dat is overigens net zo veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een bevalling in een kraamhotel noemen we een thuisverplaatste bevalling en is een stuk goedkoper dan een poliklinische bevalling.

vanuit de basisverzekering wordt het grootste deel van de kosten van een bevalling in een kraam/geboortehotel (evenals een thuisbevalling) vergoedt en geldt er alleen een eigen bijdrage (rond de 35 a 40 euro per dag), afhankelijk van hoe uitgebreid je verzekerd bent (+ nog wat kleine kosten voor bijv. verbandmiddelen, maaltijd ed).
hoe uitgebreider je verzekerd bent, hoe minder (of helemaal niets) je zelf moet betalen.

een poliklinische bevalling kost vaak tussen de 300 en 700 euro, omdat je gebruik maakt van de faciliteiten van een ziekenhuis, terwijl daar geen medische reden voor is.
in tegenstelling tot het bovenstaande, wordt vanuit de basisverzekering een poliklinische bevalling niet vergoedt.
als je uitgebreider verzekerd bent, is dit vaak wel gedeeltelijk, of helemaal vergoedt.

het klopt dat als een poliklinische bevalling medisch wordt, er geen eigen bijdrage hoeft te worden betaald. je ligt dan tenslotte terecht in een ziekenhuis.
toch hoop ik voor je dat dit niet nodig blijkt te zijn.
vaak is een geboorte/kraamhotel trouwens een aparte afdeling in een ziekenhuis, waardoor je in no time op een verloskamer/ ok van het ziekenhuis bent.

om te weten wat er voor jou wel of niet vergoedt wordt, zou ik gewoon even bellen met je ziektekostenverzekeraar.
bovendien vind ik persoonlijk dat je dáár moet gaan bevallen waar je jezelf het meest prettig voelt. ook al hangt daar een kostenplaatje aan (als je het tenminste kunt missen!).

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zie dat ik eigenlijk nog geen antwoord op je vraag heb gegeven; je kunt niet in elk ziekenhuis poliklinisch bevallen.
niet elk ziekenhuis heeft nl een afdeling verloskunde.
in alle ziekenhuizen waar ze dit wel hebben, kun je poliklinisch bevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het klopt echt niet wat je zegt (zit zelf in de branche)!
of de verschillen tussen de verschillende geboortecentra moeten enorm zijn, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.
natuurlijk moet je (als je niet aanvullend verzekerd bent) een eigen bijdrage per dag betalen van rond de 35 euro+ de kosten voor verbandmiddelen (ook als het een medische bevalling wordt, ja), maar dit staat niet in verhouding tot de kosten voor een poliklinische bevalling (tussen de 300 en 700 euro).
je kunt je dus hooguit een bult vallen aan de eigen bijdrage van zo'n 75 euro, die je wel moet betalen als je bevalling toch medisch wordt. op dat moment heb je dus geen eigen bijdrage voor je medische bevalling in het ziekenhuis en kost het je "alleen"die 75 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is bijzonder vreemd, want zij kunnen dit gewoon declareren bij de ziektekostenverzekeraar!
bij "ons"kost assistentie bij de bevalling 80,55 euro (excl. de bijdrage die ik al genoemd heb en ook gelden als je alleen bij ons komt bevallen). die 80,55 euro kunnen wij volledig declareren bij de ziektekostenverzekeraar als een bevalling toch medisch wordt.
vandaar dat ik het dus heel vreemd vind dat het bij jou zoveel duurder uit zou pakken!!!!!!!!!!!!!!