Op welke onderzoeken baseren politici dat het lichaam zwangerschap na verkrachting kan voorkomen?

Het enige onderzoek dat ik tegenkom is 28 jaar oud en gaat uit van een meting onder ongeveer 2.000. Het geeft geen plausibele verklaring zoals bijv dat het eitje niet bevrucht kan worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens zijn zegsman baseert Van der Staaij zich op een Amerikaans wetenschappelijk rapport uit de jaren 80: 'Politiek, moraal en grondwet' geheten. Overigens blijkt uit een onderzoek van Rutgers WPF dat 7% van de vrouwen die verkracht zijn, door die verkrachting zwanger is geworden (zie pagina 94 van bron 2).

Bronnen:
http://www.nu.nl/politiek/2894886/sgp-noem...
http://www.rutgerswpf.nl/sites/default/fil...

Het enige onderzoek dat mij zo te binnen schiet, is dat waarin ik ooit gelezen heb dat vrouwen onder stress de ovulatie onderdrukken. Geheel onbewust overigens. Dit zou een manier zijn van de natuur om te zorgen dat een vrouw van ongewenste seks (zoals verkrachting, of een verkeerde partner) niet (of : minder snel) zwanger wordt. Helaas maakt dat niks uit als de vrouw al geovuleerd heeft ; dan kan je gewoon zwanger worden. En buiten de vruchtbare periode kan het sowieso niet. Dat impliceert dat je van verkrachting bijna net zo snel en makkelijk zwanger wordt als van normale seks. Laat het 10 % schelen. Er zitten 30 dagen in een gemiddelde cyclus-maand, en daarvan ben je er gemiddeld 5 vruchtbaar. Als je dus op een willekeurige dag in de maand seks hebt, is de kans sowieso 1 op 7 dat je in de vruchtbare periode zit. De kans dat dat tot een succesvolle zwangerschap leidt, is gemiddeld ongeveer de helft tot een kwart ; 1 op 14 tot 1 op 28 dus. Door de stress zou je dus in sommige gevallen niet ovuleren en daardoor een zwangerschap voorkomen, maar dat verkleint puntje bij paaltje de kans maar minimaal. Laat het 1 op de 30 zijn. Dat is echter allerminst een 'kleine' kans, zeker gezien de grote gevolgen. Als dat je kansen in de lotto waren, dan wist ik het wel...... Gelukkig heeft de SGP het in Nederland nog altijd niet voor het zeggen (en laten we hopen dat dat zo blijft). Zelfbeschikking voor vrouwen in dit soort zaken is een groot, groot goed waar we als land zuinig op moeten zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100