Humira spuit en zwangerschap kan dit samen?

Ik heb de ziekte van Crohn en moet daarom om de twee weken een humira spuit. Mijn maag- darm en leverarts zegt dat dit geen probleem is.. Maar overal op internet lees ik dat het niet kan. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

De werkzame stof in Humira is adalimumab. Adalimumab hoort tot de zogenaamde DMARD's: Disease Modifying Antirheumatic Drugs. Dat zijn reumabestrijdende middelen die ontstekingen afremmen.

Kan je dit medicijn gebruiken als je zwanger wilt worden?
Nee. Gebruik dit middel NIET als je binnenkort zwanger wilt worden. Het kan schadelijk zijn voor de baby. In theorie kan het middel het afweersysteem van de baby aantasten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is bekend dat bij beëindiging van de toediening van
adalimumab het middel na 5 maanden nagenoeg uit je lichaam is verdwenen.
Dus het is 't verstandigst om pas 5 maanden na het stoppen met dit medicijn te gaan proberen zwanger te worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat had ik ook al gelezen, heb het ook aan mijn eigen huisarts gevraagd. Maar een crohn ontsteking blijkt gevaarlijker te zijn dan dat middel.
De arts kan jouw situatie beter inschatten dan internet.
Het is zo dat de fabrikant alle bijwerkingen of mogelijke bijwerkingen moet vermelden (oa. ivm schadeclaims) en daardoor worden ook geringe kansen op bijwerkingen weergegeven.
Je arts zal ervaring hebben met andere patienten waarbij zijn/haar oordeel is dat het kan , blijkbaar is de inschatting dat de wens en de behoefte opweegt tegenover een (mogelijk gering) risico.
Je ziet heel vaak dat sites en forums andere beelden laten zien dan wat de bevinding van artsen is.
Als je een kinderwens hebt en ook dit word je ontnomen omdat er een risico is, kan dit je kwaliteit van leven behoorlijk ongunstig beinvloeden en daarmee ook je ziekte.
Aan het krijgen van kinderen zitten per definitie risico's.
Maar als het goed gaat dan weegt de meerwaarde blijkbaar op tegen het extra risico, volgen jow arts.

Je kunt een second opinion doen maar wellicht zal ook een andere arts jouw kinderwens afwegen tegen het (verhoogde)risico op complicaties en je het levensgeluk wat je erdoor kunt verkrijgen de balans doen omslaan naar een positief advies.

Je arts gunt je dus kinderen en schat in dat het risico daar tegen opweegt.

Zelfs bij complicaties kan men veel en je zult vast extra medische zorg krijgen en de ontwikkeling van je toekomstige kleine wellicht ook.

Zonder forums af te kraken zijn de verhalen erg persoonlijk en kunnen evt. problemen door comorbiditeit etc. die mogelijk onvermeld zijn , een te subjectief (negatief) beeld geven.

Jouw arts heeft jouw belang voor ogen.
Ik hoop dat je de wijsheid en de moed vind de keuze te maken die bij je beleving past.
Uit ondervinding weet ik dat het ouderschap een van de mooiste dingen uit je leven is.