Ik kwam pas na 2maanden zwangerschap erachter dat ik zwanger ben en heb in die tijd veel geblowd. Is dit erg gevaarlijk voor de baby?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Ja. Als je zwanger bent en cannabis gebruikt, krijgt je kindje ook cannabis binnen. De foetus ontwikkelt zich in de eerste maanden volop en en is daardoor heel kwetsbaar. Hier kan de baby nog lang na de geboorte nadelen van ondervinden.

Uit sommige onderzoeken blijkt dat kinderen kleiner en lichter worden geboren als de moeder tijdens de zwangerschap cannabis heeft gebruikt. Ook de hoofdomtrek is kleiner. Deze groeiachterstand verdwijnt voor of tijdens de pubertijd pas.

Andere klachten die het kind kan krijgen als de moeder tijdens de zwangerschap cannabis gebruikt, zijn:
- Concentratieproblemen
- Impulsiviteit
- Angstklachten
- Moeite met ingewikkelde taken: kinderen kunnen moeite hebben met taken waarbij hun hersenen meerdere ingewikkelde taken tegelijk moeten uitvoeren.
- Drugsgebruik: mogelijk hebben pubers een grotere kans om ook zelf cannabis te gaan gebruiken. Er is echter nog niet genoeg onderzoek gedaan om dit met zekerheid te kunnen zeggen.
- Bij jongvolwassenen werken sommige gedeelten van de hersenen anders. Het is (nog) niet bekend of ze hier nadelen van ondervinden.
Amadea
11 jaar geleden
JA.

Ja, dat is het zeker.
Erg gevaarlijk.

De baby krijgt binnen wat jij binnen krijgt
en dat was dus - voor een groot deel - gewoon vergif.

Dat snap jij ook wel.
Net als nicotine, alcohol, medicijnen en andere zaken,
die voor jou misschien wel lekker zijn, kunnen voor jouw
baby blijvend schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een veel grotere kans op complicaties tijdens de zwangerschap en de geboorte, wanneer je in die periode al drugs gebruikt. Gebruik van drugs tijdens de zwangerschap kan de ontwikkeling van de baby ernstig verstoren. Het kan gevaarlijke situaties opleveren en bijvoorbeeld zorgen voor een groeiachterstand bij de baby. Ook op latere leeftijd zijn de effecten van drugsgebruik nog te zien bij het kind, soms zelfs levenslang. Zo kan het kind een (blijvende) achterstand hebben op gedrag, emoties en op het gebied van intelligentie. Een gestoorde motoriek en andere lichamelijke afwijkingen worden ook vaak gezien wanneer de vrouw (vlak) voor en tijdens de zwangerschap drugs heeft gebruikt.

Heb je drugs gebruikt of gebruik je dit nog steeds, vertel dit dan zo snel mogelijk aan je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Deze kunnen je doorverwijzen naar een gespecialiseerd spreekuur. De gezondheid van de baby zal met meer regelmaat worden gecontroleerd. Het is mogelijk dat de baby nog gezond is, maar in ieder geval is het risico op afwijkingen al groter geworden.

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.babybytes.nl/encyclopedie/D/Drugs-en-zwangerschap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof wat de anderen hebben geschreven, over de schadelijkheid. Immers ook gebruik van alcohol is slecht en ook geneesmiddelen mogen eigenlijk niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap. De aanleg van de organen heeft vooral in deze eerste periode plaats, dus juist in een prille zwangerschap is er het meeste risico.
Aangezien een eventuele afwijking niet altijd zichtbaar zal zijn, raad ik je aan om bij jezelf na te gaan of je de zwangerschap wil voortzetten.