Vaak wordt er gesproken over ochtendmisselijkheid. Een verwarrend begrip omdat veel vrouwen de hele dag, bij vlagen, misselijk zijn. Daarentegen zijn er vrouwen die weinig misselijk zijn gedurende hun zwangerschap. Het blijkt dat ongeveer 70 tot 85 procent van de zwangere vrouwen in de eerste drie maanden van hun zwangerschap last heeft van misselijkheid. Het is echter niet duidelijk waarom de ene wel continu misselijk is en de ander niet.

Mogelijke oorzaken zijn:

* HCG-gehalte (zwangerschap hormoon)
Het blijkt vrouwen met een hoog hCG-gehalte (hormoon van zwangerschap) meer kans hebben om misselijk te worden. Rond 6 weken stijgt het hCG-gehalte sterk en dit duurt tot en met week 9, daarna neemt het weer af. Misselijkheid krijgt vaak een piek tussen week 6 en week 10 tot 12.

* Oestrogeengehalte
Ook het oestrogeengehalte (dit is een vrouwelijke hormoon) stijgt in het begin van de zwangerschap. Dit wordt door zowel de vrouw als door de placenta aangemaakt. Ook dit kan zorgen voor een misselijk gevoel bij zwangerschap.

* Veranderingen in spijsvertering
Gedurende de zwangerschap verandert de spijsvertering. De klep tussen slokdarm en maag werkt minder goed. Hierdoor is er een kans dat je in de zwangerschap sneller last hebt van zuurbranden. Later in de zwangerschap kan misselijkheid veroorzaak tworden doordat je maag klem komt te zitten. De baarmoeder en de baby namen namelijk een steeds grotere ruimte in de buikholte in.

* Misselijk door gevoeligheid door geuren
Tijdens de zwangerschap zijn vrouwen extra gevoelig voor luchtjes. Veel vrouwen zijn daarom tijdens de zwangerschap misselijk door de geur van bijvoorbeeld vlees, terwijl ze dit voor de zwangerschap heerlijk vonden.

* Misselijk tijdens zwangerschap door Vitamine B-tekort?
Vaak lees je dat een tekort aan vitamine B6 een oorzaak zou zijn van misselijkheid. Dit is echter nooit bewezen. Het blijkt zelf dat vrouwen die misselijk waren ruwweg gelijkwaardige concentraties vitamine B6 hadden als vrouwen die niet misselijk waren. Toch lijkt suppletie van vitamine B6 bij veel vrouwen te helpen. Dit kan alleen niet onderbouwd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans direct de eerste week na oud en nieuw. Het teveel aan oliebollen eten en drank doet mijn maag geen goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de categorie is niet te zien waar het bij hoort (verzoek om het te verplaatsen is al ingediend). Verder kun je alleen aan dit zien waar het over gaat: "gesteld via Zwanger" ;) Voor mij krijg je toch een + je!
Al mijn zwangerschappen "ontdekte" ik in eerste instantie doordat ik misselijk begon te worden.
Meestal was ik dan ongeveer 5 weken zwanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je helemaal niet misselijk wordt tijdens je zwangerschap. Ik heb dat bij alledrie zwangerschappen niet gehad met uitzondering van de eerste keer op het laatst, maar dat had een andere oorzaak.

Dus niet ongerust worden als je (nog) niet misselijk bent of het helemaal niet wordt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werd zelf met een week of 5 misselijk
14 jaar geleden
Vanaf een maand VOOR je zwangerschap tot en met een maand NA je zwangerschap heb je alle kans misselijk te worden... Maar ik kan er ook jaren vanaf zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: vanaf de eerste dag dat je zwanger bent. meestal 3 maanden, soms wel 9.

Goede raad: Beste Sanilya,

Je hebt al twee kinderen, je weet dus hoe het is. De derde krijg je ook wel groot. Als die er eenmaal is, is de liefde die je voelt belangrijker dan je portemonnee.
Laat je kinderen weten dat je van ze houdt, al kunnen ze misschien niet vaak nieuwe kleren krijgen of naar een pretpark.
Als je nog tijd genoeg hebt, kan je proberen een andere oppas dan je moeder te vinden. En anders is (tijdelijk) stoppen met werken ook geen schande, zeker niet als je partner wel een baan heeft. Let ook goed op toeslagen en subsidies waar jullie als tweeverdieners geen recht op hebben, maar als jij thuis blijft wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vrouwen die vanaf dag één van de zwangerschap misselijk zijn.
Een ander pas in een va de volgende weken.
Is geen peil op te trekken.