Kan een baby met psychische klachten geboren worden?

Als ouders van een ongeboren baby psychische klachten hebben, is de kans dan groot dat die baby voor zijn geboorte ook psychische klachten heeft? Is dit misschien genetisch bepaald of kan de baby dit alleen krijgen na zijn/haar geboorte door (slechte) ervaringen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zou ik het beter kunnen verwoorden dan? Ik ben niet zo bekend met andere benamingen hiervoor.

Het beste antwoord

Bepaalde psychische (eigenlijk meer 'psychiatrische klachten', maar depressies worden hier ook bij getrokken) aandoeningen zijn zeker erfelijk.
Lees even mijn linkje door :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan, maar dat hoeft niet per se genetisch te zijn, de baby kan al in de baarmoeder of tijdens de geboorte nare ervaringen opdoen en daar psychische problemen aan overhouden (hoeft niet, maar kan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor psychische problemen zouden dat kunnen zijn Hippo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Angst en somberheid bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarbij moet je voornamelijk denken aan stress - waarbij stress weer alles kan zijn van voedsel- of zuurstoftekort, drugsgebruik, onrust, hoge stresslevels (angst, opwinding, verdriet) van de moeder etc.
Die schijnt nogal invloed te hebben op de aanleg van de hersenen - veel meer dan we tot op heden altijd gedacht hebben - waaronder een flink scala aan aangeboren psychiatrische aandoeningen, maar ook lichamelijke en cerebrale.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Bepaalde psychiatrische stoornissen blijken een flinke erfelijkheidscomponent te hebben, zoals bijvoorbeeld autisme, schizofrenie en manisch-depressiviteit.
Maar dan heb je het niet over 'psychische klachten' maar over aangeboren psychiatrische stoornissen. Hoe het precies zit met die erfelijke component, daar komen we nu pas langzaam achter.

Google maar eens op psychiatrie en erfelijkheid, dan vind je veel goede bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat "manisch depressief" wat je zegt, komt mij nu ook weer bekend voor. Uit reacties op een vorig antwoord is gebleken dat mijn vraag verkeerd gesteld is en het weldegelijk om een psychiatrische stoornis gaat. Uit jou antwoord haal ik nu dus dat de kans groot is dat het erfelijk is. (iig een grotere kans dan dat ik dacht) bedankt voor je antwoord.
Je moet daarbij eerst heel duidelijk twee dingen onderscheiden :

Je hebt psychische klachten, veelal veroorzaakt door tegenslagen in het leven in combinatie met slechte 'copingstrategieën' om daarmee om te gaan, steun uit de omgeving of bijkomende praktische problemen.

En je hebt psychiatrische klachten, die hoe mooi je leven ook op rolletjes loopt, vroeg of laat ALTIJD de kop op zullen steken, omdat ze nu eenmaal het gevolg zijn van een aangeboren probleem in de hersenen, vaak al tijdens de zwangerschap ontstaan.

Beide kunnen een of meer erfelijke factoren hebben , maar beiden kunnen ook op zichzelf voorkomen.

Een baby kan dus bij de geboorte al psychiatrische klachten hebben (zo zijn bijvoorbeeld autistische kinderen vaan huilbaby's). Maar bij zeer ernstige stress in de baarmoeder (bij een moeder die drugs gebruikt bijvoorbeeld, of ernstige ondervoeding) ZOU je kunnen spreken van 'psyschische klachten", hoewel het onderscheid met lichamelijke klachten op die leeftijd nog moeilijker te maken is dan bij een volwassene - en zelfs daar is het onderscheid soms moeilijk zoniet arbitrair.

Een kind dat geboren wordt echter met duidelijk afwijkend gedrag, heeft niet per definitie pijn, ongemak of lichamelijke klachten om lichamelijke redenen. Dus ja, een baby kan geboren worden met psychische of psychiatrische klachten.

Maar een of twee ouders met psychiatrische klachten, geven die klachten zelf sowieso niet per definitie door aan hun nageslacht. Hooguit de eventuele aanleg voor de oorzaak van die klachten, die in combinatie met een ongezonde omgeving zeker tot uiting zal komen, maar met goede opvang, begeleiding en zorg hoeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.