De digitale test geeft 1-2 weken aan. Is het mogelijk dat de bevruchting eerder plaats heeft gevonden?

Ik ben vorige maand 21 april ongesteld geworden. Ik heb vandaag de test gedaan, zo´n digitale test en die geeft aan dat ik nu 1/2 weken zwanger ben , dat de bevruchting 1-2 weken geleden plaats heeft gevonden. Terwijl ik zelf denk dat het 1 mei gebeurt is. Dat is dus 18 dagen geleden. Maar zou het dan niet 3/4 weken moeten zijn ipv 1-2 weken?

Toegevoegd na 5 minuten:
2/3 weken bedoel ik ipv 1/2 weken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

Dat is altijd mogelijk. het sperma kan een dag overleven dus het kan ook 17 dagen zijn. zo'n test kan nooit exact de datum weten het blijft giswerk. en jij kan het ook nooit 100% weten. straks bij de termijnecho kunnen ze het aantal weken en dagen aan de hand van de grootte van het embryo vaststellen. daarom heet het ook een termijnecho, deze word elke zwangere aangeboden door de verloskundige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien :

Een zwangerschapstest meet of er HCG (zwangerchapshormoon) in je urine zit. Op die basis is een test positief of negatief.

Vrijwel iedereen doet een test rond de periode dat ze ongesteld moet worden. Dat is gemiddeld 2 weken na de bevruchting, dus als de foetus 2 weken oud is. (Volgens 'de kalender' ben je dan trouwens al 4 weken zwanger, want we tellen de zwangerschapsduur vanaf de laatste menstruatie. )

Die hele melding 1-2 weken (ik heb nog nooit een andere gezien) slaat dus eigenlijk nergens op, want voor je UBERHAUPT kunt testen, ben je al 2 weken dus 4 weken) zwanger. Meldt hij vanaf de bevruchting, dan is dat inderdaad altijd 1-2 weken. En persoonlijk heb ik de indruk dat die dingen gewoon standaard ALTIJD 1-2 weken zeggen, want dat is toch het tijdstip waarop iedereen test, dus voor 90 % van de mensen zal het inderdaad ongeveer kloppen.

Door de suggestie te wekken dat je test vertelt HOE LANG je al zwanger bent (op een andere manier dan domweg logisch beredeneren) kun je wat meer geld voor je test vragen. Marketing dus. Niks meer, niks minder.

Als je wilt testen of je zwanger bent, zijn alle testen op de markt ongeveer even nauwkeurig. Wil je weten HOE LANG je al zwanger bent, dan reken je gewoon terug naar de datum van je laatste menstruatie. Dat is de dag die de dokter ook aanhoudt.

Heb je echt geen idee en kan het ook wel 6 of 10 weken zijn, dan is dat eigenlijk alleen maar vast te stellen via een termijn-echo.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Als je laatste menstruatie dus op 21 april was, ben je nu volgens de kalender vier weken zwanger, en is de vrucht dus twee weken oud. Zowel 1/2 als 2/3 weken komt dus aardig in de buurt.
De lengte van je cyclus heeft daarop een klein beetje invloed, in de tabel in de link kun je nauwkeurig je uitgerekende datum berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ en Alissa gefeliciteerd en geniet van je zwangerschap!