Is het echt heel belangrijk dat je vitaminepillen slikt als je zwanger bent?

Ik krijg die grote pillen gewoon niet weg . Ik vroeg me af of het schadelijk is als je ze niet neemt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deden ze voeger ook niet dus waarom zou dat nu wel moeten? Als je gewoon gezond eet is er niets aan de hand
Ritsuka
11 jaar geleden
een gemiddelde hap met eten is over het algemeen groter dan zo'n vitaminepil hoor. Je zou kunnen kijken naar pillen met een glad laagje eromheen, die krijg je makkelijker weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daphne91 omdat de bodem waar groente en fruit vroeger werd gekweekt een rijkere bodem had dan nu, zou een reden kunnen zijn om wel vitamine te slikken Je kunt de pillen ook doormidden breken en de helften na elkaar nemen. Wel bij je hooofmaaltijd i.v.m. vet opslosbare vitamines
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vroeger gingen er ook veel meer zwangeren/kraamvrouwen en baby's dood, dus dat is geen argument.
omdat ze het vroeger niet deden, heeft het geen nut om het nu wel te doen??

Het beste antwoord

Die vitaminengekte is over komen waaien uit Amerika, en dient om in heel zeldzame gevallen heel zeldzame afwijkingen te voorkomen. Het feit dat ook zonder die onzin vrijwel alle babies gezond ter wereld komen, spreekt eigenlijk al voor zich.

Alleen bij een zeer ongezond eet / leefpatroon (drugsgebruik, alcoholisme) zou het wat kunnen doen, maar niet drinken en geen drugs gebruiken - en daarnaast ook nog gezond eten - is 99,9 % van het 'werk'.

Ik schrik er altijd van hoe vrouwen in bijvoorbeeld "I did'nt know I was pregnant" denken minimaal een tweekoppig huidloos monster te moeten hebben gebaard omdat ze toevallig geen vitamientjes hebben geslikt en een keer een feestje hebben gehad. Je reinste kolder natuurlijk.

Zelfs in delen van de wereld waar niemand zich die luxe kan permitteren, je moet eten wat je krijgen kunt en de omstandigheden verre van optimaal zijn, worden verreweg de meeste babies gezond geboren. Dat blijven ze niet altijd, maar dat is een ander verhaal.

Ik weet niet precies wat voor pillen het zijn, en waarvoor je ze hebt voorgeschreven (of slik je ze omdat dat volgens de reclame moest ?? Dat hoop ik toch niet ???) , maar met gezonde voeding en een gezonde leefstijl met zo min mogelijk stress, kun jij gewoon een gezond kind op e wereld zetten, zonder dat je het ook maar iets tekort doet. Overleg desnoods met je arts, gynaecoloog of verloskundige.

Laat je alsjeblieft geen trauma of schuldgevoel aanpraten door de farmaceutische industrie (zo ongeveer de enige die hier belang bij heeft); vrouwen krijgen al miljoenen jaren kinderen zonder pilletjes, en we komen nog steeds geen mensen tekort op deze wereld. (En er worden, alle pillen ten spijt, ook nog altijd kinderen met afwijkingen geboren die je op geen enkele manier had kunnen voorkomen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
heel mooi antwoord +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, ik zeg ook niet dat niks nooit wat doet, alleen dat het om extreem zeldzame aandoeningen gaat. Overigens krijg je ook niet zo snel een tekort aan foliumzuur als ze beweren hoor. Alleen DIE vrouwen die daar een tekort aan hebben.dat niet goed opnemen ,zouden moeten bijslikken. Het is helaas niet eenvoudig vooraf te testen . te onderzoeken WIE die vrouwen zijn (of dat is te kostbaar, of dan moet de foliumzuur vergoed worden omdat het een ziekte kan worden genoemd) DUS moet iedereen maar aan de foliumzuur. Beetje met een kanon op een mug schieten. Het is echter een 'baat het niet; schaadt het niet'- middel, dus ook niets tegen in te brengen.
Maar multivitaminen zijn sowieso voor wie normaal gezond is en gezond leeft al onzin, dus net zo goed voor zwangeren, die de neiging hebben sowieso al gezonder te eten. Bangmakerij van de eerste orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De waarheid ligt ergens in het midden, denk ik! Om de vitamine pillen in het verdom hoekje te plaatsen vind ik niet terecht. Door cultivering van het landbouw grond zitten er minder vitamine en mineralen in de groente en fruit. Ook krijgen mensen dan pakweg 70 jaar geleden meer toxische stoffen binnen, denk aan smog, vervuild eten en drinken, zoals metalen asl cadmium en kwik. Ook gebruiken mensen vaker medicijnen die de opname van vitamine belemmeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ALS (amyotrofe laterale sclerose). Zoals vaak het geval is bij onderzoek naar supplementgebruik, was het de bedoeling van wetenschappers van de Harvard School of Public Health aan te tonen dat vitaminen ziekten konden veroorzaken. Uit hun studie kwam echter het tegendeel naar voren. In een onderzoek met 805 ALS-patiënten werd gevonden dat vitamine E de ziekte hielp te voorkomen, met name bij vrouwen. Kanker. Dagelijks gebruik van multivitaminen en mineralen kan kanker helpen voorkomen. Uit een meta-analyse van supplementstudies concludeerden de onderzoekers dat vitaminesupplementen preventief werken tegen kanker bij mensen met een slechte voedingstoestand. Baarmoederhalskanker. Vitaminen A (waaronder bètacaroteen), C en E bieden een krachtige bescherming tegen baarmoederhalskanker, aldus onderzoekers die 144 patiënten vergeleken met 288 gezonde controlepersonen van gelijke leeftijd. Dikkedarmkanker. Het eten van meer groente, fruit en volkorenproducten leidde niet tot vermindering van het risico op deze vorm van kanker; het vijf jaar of langer slikken van vitamine- en mineralensupplementen deed dat wel. Het effect was significant, vooral bij vrouwen, aldus de onderzoekers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Infectie. Voedingssupplementen helpen infecties te voorkomen, vooral bij personen met diabetes type 2. 196 diabetici kregen gedurende zes maanden ofwel micronutriënten, ofwel een placebo. Alle infecties van de bovenste luchtwegen (een gewone verkoudheid), fijt (infectie van nagelbed en nagelriem), vaginitis (vaginale infectie), urineweginfecties, tandvleesontstekingen en aften kwamen minder voor in de groep met supplementen dan in de controlegroep. Ontsteking. Een combinatie van vitamine C en E en caroteen helpt het C-reactief proteïne en homocysteïne in het bloed te verminderen. Beide zijn ontstekingsmarkers en een erkende belangrijke oorzaak van meer dan 80 ziekten, waaronder hartproblemen. Levensduur. Zelfs standaarddoses vitamine-D-supplementen kunnen helpen om langer te leven. D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol) hebben een beschermend effect tegen levensbedreigende ziekten als kanker, hart- en vaatziekten en diabetes, en helpen op die manier om langer te leven, aldus onderzoekers. Mentale gezondheid. Vitamine-D-supplementen helpen ons mentaal scherp te blijven naarmate we ouder worden. Een onderzoek bij 5596 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 80 jaar wees uit dat wekelijks gebruik van vitamine-D-supplementen het geheugen en de concentratie verbeteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Myocardinfarct (hartaanval). De vitaminen A, C, D en E halveren het risico op een myocardinfarct wanneer deze op zichzelf worden ingenomen. Het beschermende effect is sterker bij vrouwen die geen verleden van hartziekte hebben. Een multivitamine die vijf jaar of langer wordt geslikt, heeft ook een beschermende werking. Osteoporose. Vitamine D en K helpt de gezondheid van de botten te verbeteren bij vrouwen na de menopauze. In een studie kregen 51 vrouwen – allen met een verhoogd risicoprofiel voor osteoporose – een mediterraan laag-glykemisch dieet in combinatie met aerobic fitness en tevens vitamine D en K, of een placebo. Bij de vitaminegroep kwam er een significante toename van collageen en meer positieve markers voor botmetabolisme uit naar voren, vergeleken met de placebogroep. Zwangerschap. Vrouwen die vitamine C slikken, beperken het risico dat ze ziekenhuiszorg tijdens hun zwangerschap nodig hebben. Zo bleek uit een onderzoek bij 384 zwangere vrouwen van wie de helft 400 mg vitamine C per dag kreeg. 42 procent van hen had geen ziekenhuiszorg nodig, terwijl dat bij de andere helft voor slechts 27 procent gold. Prostaatkanker. Zinksupplementen beschermen tegen prostaatkanker. Uit een onderzoek onder 35.242 mannen bleek dat wie gemiddeld minimaal 15 mg zink per dag als supplement nam minder kans had op deze ziekte dan de controlegroep, zonder dit supplement. Wondgenezing. Oraal gebruik van vitamine C plus zink bespoedigt de wondgenezing. De combinatie helpt beter voor de genezing van zweren en chirurgische wonden dan vitamine C alleen.

Andere antwoorden (6)

Het beste kun je gewoon veel groente en fruit eten, puur natuur. En het allerliefste ook onbespoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Owke bedankt voor je antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, zitten daar tegenwoordig de in vet oplosbare vitamines in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet, maar weet wel dat onbespoten gewoon veel beter en gezonder is voor ons mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolwitje, kees bedoelt dat je niet alleen kunt leven van groente en fruit. Je hebt ook vetten nodig om gezond te blijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat adviezen op voedingsgebied heel erg cultuurgebonden zijn. Nog niet zo lang geleden gruwden Europeanen van groente omdat het in de modder groeide. Ze zworen bij vlees en dierlijke vettigheid en bleven daar nog gezond bij ook, net als de Inuit en de Masai tot op de dag van vandaag. Ik geloof zelf in een gevarieerd voedingspatroon, waarin het heden ten dage vaak verguisde vlees en vet een plaats moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja ik snap em ;). Ben ik het mee eens. Ik had alleen de vitaminenpillen in mijn hoofd zitten. Whaha..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het boek gelezen gezond eten en drinken (op basis van de Bijbel) Echt heel erg interressant, ik zou die iedereen aan willen raden om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja schrijver is dr. Rex Russel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het, Koolwitje. De wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt maar het lijkt me een absolute aanrader voor bijbels georiënteerde verslaafden van junkfood die zich willen bekeren naar een gezondere leefstijl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat die levenstijl bij ieder mens past gelovig of niet gelovig. Het is beter voor mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn commentaar klinkt misschien wat ironisch maar zoals jij het zegt bedoelde ik het ook. Het Maker's Diet, of varianten daarvan, is absoluut beter dan de al die junkfood die in de modale supermarkt te vinden is en in grote hoeveelheden zijn weg naar de huishoudens vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké. Ja je kunt bijna niks kopen zonder dat ze er wat onnatuurlijks bij in proppen. Iets wat ik erg jammer vind, zoveel ziekten en ongemakken komen daardoor in de wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je babyjane
Tenzij het op advies van de huisarts of verloskundige is, is het op foliumzuur na, niet nodig, je moet er voor zorgen dat je gezond en gevarieerd eet, dan krijg je voldoende binnen, een vitaminepil is een aanvulling op je voeding en bedoeld voor mensen die twijfelen of ze alle vitaminen en mineralen, die op een dag nodig zijn, binnen krijgen. Als jij op je voeding let is het dus niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het was wel een advies van de verloskundige maar niet met een bepaalde reden ofzo meer van dat is normaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit het advies van een arts of verloskundige negeren, er zijn voldoende alternatieven die niet groot zijn, vraag naar een alternatief wat je wel kan slikken en ook waarom je ze moet slikken, je wil toch weten waarom je iets slikt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah omdat je dan alle vitamine binnen krijgt maar dat is gewoon hun mening , ik heb geen tekorten of wat dan ook waardoor ik ze moet slikken.
En dat heb ik al gevraagd maar enige antwoord was nee helaas je hebt alleen maar grote pillen en geen smelt of pillen die je kan doorbijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan eens naar je huisarts en vraag wat deze er van vind, ik denk dat de huisarts ieders anders zegt, volg dan deze raad op. Ik weet zeker dat er ook multivitaminen in bruistablet, die je kunt oplossen en opdrinken en kleine tabletten bestaan, ga anders met je potje naar de drogist of apotheek en vraag daar om een vergelijkbaar, makkelijk te slikken alternatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt die bestaan alleen die mogen zwangere vrouwen niet omdat daar vitamine a in zit en er bestaan hgeen bruistabletten voor zwangere want daar krijg je weer maagzuur van , maar dat ga ik idd wel even doen even de huisarts vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Additiva heeft wel degelijk een multivitamine geschikt voor zwangere vrouwen in een bruistablet, verder zijn er voldoende kleine pilletjes te krijgen, succes bij de huisarts en met je zwangerschap.
nee hoor, bespaar je de moeite.
allen vit k, oftewel foliumzuur schijnt belangrijk te zijn
zelfs nog meer als je zwanger wilt worden.
eet gezond, da's het beste voor jou en de baby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt die heb ik trouw genomen , die kon ik doorbijten ;)
Maar bedankt voor je antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
foliumzuur is vitamine B11, vitamine K is voor de bloedstolling, wordt aan pasgeboren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
baby's gegeven.
Sorry, maar m'n computer viel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okay, you're back
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja foliumzuur heb ik genomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
komt denk ik gewoon goed lautje.
zorg zo goed mogelijk voor jezelf gedurende de rest van je zwangerschap.
stuur me een pbtje als ik verder kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo verder "helpen " ..?
Je weet niet eens vit. K en B11 uit elkaar te houden .......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine K speelt een rol bij de bloedstolling en geef je aan pasgeboren baby's die het spul nog niet of onvoldoende aanmaken. Foliumzuur moet eigenlijk al voor de conceptie en tijdens de vroege zwangerschap worden gebruikt om een open ruggetje e.d. te voorkomen. Volledigheidshalve vergeet je vitamine D dan nog. Ik vraag me ook af wat dat 'helpen' inhoudt. Iets verkopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maak je geen zorgen keesvi, ik verkoop niks. gebruik zelf foliumzuur - ivm reuma/mtx. dankjewel voor je waardevolle toevoeging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is goed, Eleo. Maar studeer nog eens op de verschillende vitamines om te voorkomen dat je iemand op het verkeerde been zet. Het Vitamine Informatie Bureau, weliswaar een initiatief van de farmaceutische industrie, geeft tamelijk volledige en adequate informatie: http://www.vitamine-info.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede site!
Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je in principe alles binnen wat je nodig hebt. Alleen foliumzuur, dus vitamine b11, is wel ten zeerste aan te raden, vooral rondom de conceptie en in het eerste trimester. Dat verkleint namelijk de kans op bepaalde aangeboren afwijkingen, vooral afwijkingen als spina bifida ('open ruggetje') en schisis (gehemeltespleet). Dus de foliumzuurpillen zou ik echt nemen als je zwanger bent, voor de rest is gezond eten belangrijker dan het slikken van supplementen. Maar zowel voor foliumzuur als multivitamines zijn er zoveel merken verkrijgbaar, dat je vast wel een formaat pillen kunt vinden dat je wél weggeslikt krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als bij jou bepaalde tekorten zijn aangetoond, is het natuurlijk wel extra belangrijk dat je juist tijdens je zwangerschap die goed op peil houdt. Dan is het ook verstandig wellicht om je waardes wat vaker te laten controleren, overleg dat met je huisarts of verloskundige. Als je geen tekorten hebt en je eet gezond, dan is het - met uitzondering van foliumzuur - geen must nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee alleen maar grote pillen en ik had ze wel en die lukte met veel moeite maar op een of andere manier hou ik het nu tegen . Ik snap er niks van maar lukt me echt niet meer .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar om wat voor vitaminepillen gaat het nu? En waarom slik je ze? Is het op recept, of bij de drogist vandaan? Heeft iemand je dit geadviseerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om vitaminepillen voor zwangere vrouwen en die heb ik bij de apotheek gehaald niet met recept. En dat was op advies van verloskundige maar niet omdat ik tekorten ofzo heb maar gewoon omdat hun vinden dat je die als zwangere vrouw nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval zou ik het met de verloskundige overleggen. Als die het toch verstandig of nodig vindt dat je ze blijft nemen, dan kun je bij de apotheker navragen of er alternatieven zijn. Er zijn vast wel tabletten in een dergelijke samenstelling die kleiner zijn, gladder zijn, etc. Maar als je het eerst wel kon slikken, zou het best eens kunnen dat het nu niet lukt omdat je je er op dit moment even te druk om maakt. Probeer het eens met wat vla in plaats van water, of vraag de apotheker of je ze mag breken of vermalen.
Het is niet zozeer schadelijk als je geen vitamines neemt tijdens de zwangerschap. Je kunt er een bepaald risico mee afdekken. Het advies is om in het begin en liefst al voor de zwangerschap extra foliumzuur te nemen en vitamine D. Foliumzuur en vitamine D worden doorgaans in niet al te grote tabletten geleverd en D is ook vloeibaar verkrijgbaar.

Als je geen evenwichtig voedingspatroon volgt conform de adviezen van het Voedingscentrum is de kans op tekorten van ook andere vitamines en mineralen niet gering. De aanbevolen normen zijn dermate krap dat je dan snel tekorten krijgt, zeker als je voeding geheel of gedeeltelijk uit onvolwaardige, zeg maar geraffineerde voedingsproducten bestaat. In dat geval is een multivitamine- en mineralenpreparaat aan te bevelen. Die tabletten zijn doorgaans wat groter maar je mag ze wel fijnmaken en met een lepel yoghurt of iets dergelijks wegwerken.

Maar nogmaals, erg groot zijn de directe risico's heus niet, zeker niet als je naar een gezond voedingspatroon streeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eet zo gezond mogelijk maar luister naar je lichaam ook. k moet zeggen dat ik gewoon at wat ik normaal ook at, alleen een beetje meer. met uitschieters naar idiote dingen war ik ineens trek in had. Tuurlijk is gezind eten wel belangrijk, altijd wel, ook als je niezwanger bent, maar dat je eet is het belangrijkst. Ikzelf heb niet echt goed opgelet en twee gezonde kinderen gebaard van 9 pond. Wil je echt multivitamine, ga dan op zoek naar kleinere of bruistabletten. Vraag je apotheek er eens naar. Die krijgen dit soort vragen dagelijks en weten als geen ander wat handig is voor jouw persoonlijke situatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige bruistabletten mag je niet nemen als je zwanger bent.