Is het echt heel belangrijk dat je vitaminepillen slikt als je zwanger bent?

Ik krijg die grote pillen gewoon niet weg . Ik vroeg me af of het schadelijk is als je ze niet neemt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die vitaminengekte is over komen waaien uit Amerika, en dient om in heel zeldzame gevallen heel zeldzame afwijkingen te voorkomen. Het feit dat ook zonder die onzin vrijwel alle babies gezond ter wereld komen, spreekt eigenlijk al voor zich. Alleen bij een zeer ongezond eet / leefpatroon (drugsgebruik, alcoholisme) zou het wat kunnen doen, maar niet drinken en geen drugs gebruiken - en daarnaast ook nog gezond eten - is 99,9 % van het 'werk'. Ik schrik er altijd van hoe vrouwen in bijvoorbeeld "I did'nt know I was pregnant" denken minimaal een tweekoppig huidloos monster te moeten hebben gebaard omdat ze toevallig geen vitamientjes hebben geslikt en een keer een feestje hebben gehad. Je reinste kolder natuurlijk. Zelfs in delen van de wereld waar niemand zich die luxe kan permitteren, je moet eten wat je krijgen kunt en de omstandigheden verre van optimaal zijn, worden verreweg de meeste babies gezond geboren. Dat blijven ze niet altijd, maar dat is een ander verhaal. Ik weet niet precies wat voor pillen het zijn, en waarvoor je ze hebt voorgeschreven (of slik je ze omdat dat volgens de reclame moest ?? Dat hoop ik toch niet ???) , maar met gezonde voeding en een gezonde leefstijl met zo min mogelijk stress, kun jij gewoon een gezond kind op e wereld zetten, zonder dat je het ook maar iets tekort doet. Overleg desnoods met je arts, gynaecoloog of verloskundige. Laat je alsjeblieft geen trauma of schuldgevoel aanpraten door de farmaceutische industrie (zo ongeveer de enige die hier belang bij heeft); vrouwen krijgen al miljoenen jaren kinderen zonder pilletjes, en we komen nog steeds geen mensen tekort op deze wereld. (En er worden, alle pillen ten spijt, ook nog altijd kinderen met afwijkingen geboren die je op geen enkele manier had kunnen voorkomen).

Het beste kun je gewoon veel groente en fruit eten, puur natuur. En het allerliefste ook onbespoten.

Tenzij het op advies van de huisarts of verloskundige is, is het op foliumzuur na, niet nodig, je moet er voor zorgen dat je gezond en gevarieerd eet, dan krijg je voldoende binnen, een vitaminepil is een aanvulling op je voeding en bedoeld voor mensen die twijfelen of ze alle vitaminen en mineralen, die op een dag nodig zijn, binnen krijgen. Als jij op je voeding let is het dus niet nodig.

nee hoor, bespaar je de moeite. allen vit k, oftewel foliumzuur schijnt belangrijk te zijn zelfs nog meer als je zwanger wilt worden. eet gezond, da's het beste voor jou en de baby.

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je in principe alles binnen wat je nodig hebt. Alleen foliumzuur, dus vitamine b11, is wel ten zeerste aan te raden, vooral rondom de conceptie en in het eerste trimester. Dat verkleint namelijk de kans op bepaalde aangeboren afwijkingen, vooral afwijkingen als spina bifida ('open ruggetje') en schisis (gehemeltespleet). Dus de foliumzuurpillen zou ik echt nemen als je zwanger bent, voor de rest is gezond eten belangrijker dan het slikken van supplementen. Maar zowel voor foliumzuur als multivitamines zijn er zoveel merken verkrijgbaar, dat je vast wel een formaat pillen kunt vinden dat je wél weggeslikt krijgt. Toegevoegd na 1 minuut: Als bij jou bepaalde tekorten zijn aangetoond, is het natuurlijk wel extra belangrijk dat je juist tijdens je zwangerschap die goed op peil houdt. Dan is het ook verstandig wellicht om je waardes wat vaker te laten controleren, overleg dat met je huisarts of verloskundige. Als je geen tekorten hebt en je eet gezond, dan is het - met uitzondering van foliumzuur - geen must nee.

Het is niet zozeer schadelijk als je geen vitamines neemt tijdens de zwangerschap. Je kunt er een bepaald risico mee afdekken. Het advies is om in het begin en liefst al voor de zwangerschap extra foliumzuur te nemen en vitamine D. Foliumzuur en vitamine D worden doorgaans in niet al te grote tabletten geleverd en D is ook vloeibaar verkrijgbaar. Als je geen evenwichtig voedingspatroon volgt conform de adviezen van het Voedingscentrum is de kans op tekorten van ook andere vitamines en mineralen niet gering. De aanbevolen normen zijn dermate krap dat je dan snel tekorten krijgt, zeker als je voeding geheel of gedeeltelijk uit onvolwaardige, zeg maar geraffineerde voedingsproducten bestaat. In dat geval is een multivitamine- en mineralenpreparaat aan te bevelen. Die tabletten zijn doorgaans wat groter maar je mag ze wel fijnmaken en met een lepel yoghurt of iets dergelijks wegwerken. Maar nogmaals, erg groot zijn de directe risico's heus niet, zeker niet als je naar een gezond voedingspatroon streeft.

Eet zo gezond mogelijk maar luister naar je lichaam ook. k moet zeggen dat ik gewoon at wat ik normaal ook at, alleen een beetje meer. met uitschieters naar idiote dingen war ik ineens trek in had. Tuurlijk is gezind eten wel belangrijk, altijd wel, ook als je niezwanger bent, maar dat je eet is het belangrijkst. Ikzelf heb niet echt goed opgelet en twee gezonde kinderen gebaard van 9 pond. Wil je echt multivitamine, ga dan op zoek naar kleinere of bruistabletten. Vraag je apotheek er eens naar. Die krijgen dit soort vragen dagelijks en weten als geen ander wat handig is voor jouw persoonlijke situatie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100