Hoeveel dagen aan zwangerschapsverlof krijg ik als a.s. vader?

En heb ik recht op meer dagen die met zwangerschap/kraamtijd te maken hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
ronron1212
11 jaar geleden
dat staat in je cao. Onder welke cao val je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, ligt aan je CAO. In het onderwijs is het 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zwangerschap krijg je geen vrij, zelfs niet voor het zwanger maken, dat moet allemaal in je vrije tijd ;-)

Het beste antwoord

Dit heet kraamverlof en is 2 dagen. Aangifte mag in calamiteitenverlof, net als verlof om medische redenen.

Lees de bijgevoegde link maar even, het is een wettelijke regeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de link helemaal leest, staat er dat de werkgever de dag voor het kraamverlof van de vakantiedagen af mag trekken als dit bijv. in de cao is vastgelegd.
je krijgt dus sowieso 1 dag betaald, de andere kan voor je eigen rekening komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bovendien staat in de link bij calamiteitenverlof dat dat niet een hele dag hoeft te zijn.
aangezien de aangifte hooguit een kwartier duurt, kán het zijn dat een werkgever hier maar een uurtje vrij voor geeft en dus geen hele dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik het begin staat letterlijk "2 dagen betaald kraamverlof", lijkt me vrij duidelijk. Die overige tekst staat heel raar, maar ik heb niet gestudeerd. Normaal is calamiteitenverlof maximaal 2 uur, best lastig als je partner in Amsterdam bevalt en je in Rotterdam werkt, bijvoorbeeld. Dan zal je werkgever verwachten dat je het gedeeltelijk in je eigentijd doet. @minnengever. Hartelijk bedankt. Met een link erbij kan een antwoord nooit fout zijn. Nogal suf naar mijn mening.

Andere antwoorden (3)

bij ons 4 dagen.. maar heb mijn vakantie eraan vast geplakt..!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vroeger was dit altijd twee dagen (de dag van geboorte en een dag om het kindje aan te geven bij de gemeente).
tegenwoordig is dit cao-gerelateerd en kan dat dus per persoon verschillen (meestal variërend van 1 dag tot 2 dagen).
vraag het evt. even na bij je werkgever.
veel vaders plakken er wat vakantie aan vast of nemen nog wat vakantie op na de kraamperiode.
altijd prettig om van tevoren te peilen hoe flexibel je werkgever hier in kan/wil zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen.
Zwangerschapsverlof is een onderdeel van de ziektewet, en krijg je alleen rondom de periode dat je moet bevallen, en dat komt bij mannen nu eenmaal helemaal niet voor.

Wel zijn er - afhankelijk van je CAO - dagen die je kunt openen als zogenaamd 'kraamverlof', meestal 2 tot 4 dagen die je binnen een bepaalde periode moet opnemen (meestal een maand). Bij een vroeggeboorte kun je deze agen ook opnemen rond de periode dat je kindje terug komt uit het ziekenhuis, wat ruimschoots buiten die periode kan vallen.