Is HIV besmettelijk voor een ongeboren kind? (zie uitleg)

Dit is een hypothetische vraag, dus ik hoef geen antwoorden/reacties dat het dom zou zijn om sex te hebben met een HIV besmet persoon. Dat ben ik niet van plan. ;-) Maar stel, een vrouw heeft geen HIV en een man wel. Zij raakt zwanger van de man, maar ze heeft geluk, want ze wordt daardoor niet besmet. Dat kan, want niet elk seksueel contact leidt tot een besmetting.

Kan de baby dat evengoed wel besmet zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als de vrouw niet besmet raakt met HIV, dan raakt het ongeboren kind ook niet besmet met HIV. Ondanks dat het kind deels gemaakt is van besmet zaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man is arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals hierboven ook al staat: de baby kan worden besmet door de moeder tijdens de zwangerschap of bevalling, dus als moeder het krijgt van vader, loopt het kindje wél risico, maar als moeder níet besmet is, is ook het kindje veilig.

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet krijgt zo ongeveer 99% van de baby's helemaal geen aids als zelfs beide ouders dit hebben. Het kan natuurlijk wel maar die kans is dus erg klein.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar ook een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 28 weken kan HIV niet worden overgedragen aan de foetus, daarna wel. Ongeveer 20 tot 30 procent van de kinderen word tijdens de zwangerschap of bevalling via de moeder geïnfecteerd met HIV. Wanneer de zwangere rond de 24 weken start met antiretrovirale middelen is de kans op besmetting tijdens de zwangerschap op bevalling nagenoeg te minimaliseren. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/37822-zwangerschap-en-hiv.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Voldemort: dat is als de moeder medicatie gebruikt, zoals Pelle al zegt. Als de juiste medische zorg wordt geboden, dan kan infectie vrijwel altijd voorkomen worden. Maar omdat die zorg er niet is in veel Afrikaanse landen bijvoorbeeld, en daar de omstandigheden rondom de bevalling ook zeker niet ideaal zijn en daar ook vaak geen keizersnee kan worden gedaan (risico op besmetting bij vaginale bevalling is veel groter dan bij een keizersnee) krijgen daar juist wel heel veel baby's hiv van hun moeder.
Nee, het zit niet in de genen van de vader. Zo is het ook mogelijk om op een bepaalde manier het sperma van een hiv-besmette man te isoleren zodat dit zonder gevaar voor besmetting ingebracht kan worden bij de vrouw waarmee hij graag samen een kindje wil. Het kindje loopt zo geen risico, en de vrouw ook niet. En mocht een vrouw het grote geluk hebben dat zij wél zwanger wordt maar niet besmet raakt met hiv, dan loopt ook het kindje geen risico.

Als de moeder hiv heeft, is besmetting trouwens ook heel vaak te voorkomen. Bij ons als rijke westerlingen tenminste. Als de moeder op het juiste moment begint met aids-remmers, loopt het kind al veel minder risico. Ook wordt meestal gekozen voor een keizersnee, omdat het risico van bloedcontact dan veel kleiner is. Een vaginale bevalling geeft en groter risico op besmetting van het kind. Dat is ook de reden dat in Afrika bijvoorbeeld zoveel kindjes hiv krijgen van hun moeder: moeder heeft geen toegang tot de juiste medicatie en chirurgische/verloskundige faciliteiten, waardoor het risico op besmetting vele malen groter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De baby kan alleen met HIV besmet worden door de moeder, en in de praktijk gebeurt dat vaak pas tijdens de bevalling, als bloed van moeder en kind met elkaar in contact kunnen komen. Een zorgvuldige begeleiding tijdens de bevalling kan soms een HIV-besmetting bij het kind voorkomen.
Het kind KAN echter ook in de baarmoeder al besmet worden, en later via de moedermelk.

In Nederland komt dit overigens niet zo veel meer voor, omdat HIV-positieve moeders met de nieuwe medicijnen het virus niet zo snel meer doorgeven aan kun kinderen, en de bevalling nauwkeurig wordt begeleid en borstvoeding afgeraden.

Toegevoegd na 57 seconden:
HIV zit NIET in het genoom van de vader, en kan dus niet overerfd worden. En BEN je al zwanger op het moment dat je sex hebt, dan zit het kind dusdanig goed beschermd, dat het niet geinfecteerd zal kunnen worden.