Wat is het maximaal aantal kinderen dat de vrouw kan dragen.

en dan bedoel ik niet in heel haar leven, maar in 1 zwangerschap.
wat is het meeste ooit gedragen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
38.4K

Antwoorden (8)

Toegevoegd na 48 seconden:
http://vrouw.blog.nl/algemeen/2009/01/27/achtling-in-amerika-geboren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vrouw in amerika met haar achtling volgens mij.
Maar dat was vaag hoor;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8 is nu t record..of t aantal hoger kan?wie weet...niet echt aan te raden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8 is tot nu toe bekent, zouden er denk ik ook nie meer kunnen zijn, al die placenta's moeten toch ook ergens blijven.
ik ben nu zwanger van 1tje maar dat vind ik al krap af en toe :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een vrouw met een zwangerschap van 9 kinderen!

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier een van 12
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12 geloof er niets van.. eerst zien en dan ... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het ging toch niet om voldragen maar om dragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaja platje, groot gelijk;)
Het record staat op dit moment op 8, en ook nog eens alle 8 in leven gebleven (tot nu toe dan). Daar is nogal wat roring over geweest omdat deze ongetrouwde werkloze alleenstaande moeder al 6 kinderen via IVF HAD (waaronder3 met een handicap), maar goed, de kinderen zijn er nu eenmaal.
Overigens is dat natuurlijk alleen maar mogelijk met medische zorg en een uitstekende neonatologie. De grootste natuurlijke, normaal tot stand gekomen zwangerschap waar ik van weet is een vijfling geweest (de Dionne-vijfling in de jaren....dertig ? )

Toegevoegd na 1 minuut:
In het verleden zijn na IVF overigens ook wel vroege negen- en tienlingen ontstaan, maar deze zijn in een zeer vroeg stadium al hetzij opzettelijk hetzij op natuurlijke wijze afgebroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat was een drama. Ik liep er toevallig van de week tegenaan in een stapel heel oude Libelles van voor de oorlog, waarin de vijfling werd gebruikt voor Palmolive-zeep reclame. Die meiden zijn echt volledig uitgebuit door die arts indertijd ; Dafoe. De ouders hadden niets te vertellen. http://en.wikipedia.org/wiki/Dionne_quintuplets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker verhaal had het nog nooit gehoort.
Ik neem aan dat je een voldragen zwangerschap bedoelt.

De kans op een spontane tweeling (dus zonder vruchtbaarheidsbehandeling) is al niet heel groot (1,6 % van de zwangerschappen), de kans op een spontane drieling is wel heel klein (slechts 0,01 %).

Met IVF-behandelingen kunnen vrouwen heel veel kinderen tegelijk dragen, als heel veel in de baarmoeder geplaatste embryo's zich goed weten te ontwikkelen. In de meeste gevallen wordt hier echter een "embryoreductie" toegepast (zie bron 1), maar er zijn ook voorbeelden van voldragen IVF-meerlingen in de wereld, waarbij de achtling tot nu toe het hoogste is.

Die achtling doet mij persoonlijk aan als een olympisch record; lijkt altijd moeilijk te overtreffen, maar in de praktijk zul je zien dat het een keer gebeurt. Het is, om de Volkskrant te quoten (zie bron 2) - wachten op de negenling.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hoewel de kans op een natuurlijke meerling, groter dan drie, heel klein is, gebeurt het wel degelijk.
Marleen noemde de Dionne-vijfling, in Ierland is bijvoorbeeld een zesling op natuurlijke wijze verwekt en geboren: http://www.depers.nl/opmerkelijk/309208/Noord-Ierse-krijgt-zesling.html
En een Argentijnse verwacht een natuurlijke zevenling: http://www.gva.be/Archief/guid/argentijnse-vrouw-verwacht-een-zevenling.aspx?artikel=836f150e-ad8c-4b31-8c6c-ea41ef14ec79

Toegevoegd na 12 minuten:
(verwachtte trouwens, het is een artikel uit 2007)

Toegevoegd na 15 minuten:
Laatste toevoeging: "Voor zover bekend is de grootste meerling ooit geboren een negenling. Dat gebeurde in 1971 in Australië. Geen van de baby's overleefde het toen." (twinspiratie.nl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit werd in Australië een negenling geboren, maar geen enkele baby overleefde de zware bevalling toen.

En wat denk je van deze Deense dame...

Deense vrouw is zwanger van negenling
De 29-jarige vrouw had in juni een behandeling met hormonen gekregen om haar vruchtbaarheid te stimuleren. De noodzakelijke vervolgbehandeling waarbij het proces weer wordt stopgezet, was echter achterwege gelaten.
Doktoren hebben verklaard dat waarschijnlijk geen van de baby's in leven zal blijven.