Kan je als vrouw tijdens je zwangerschap opnieuw zwanger worden tijdens je zwangerschap?

Mijn oma was er 1 van een tweeling maar ze leken niet op elkaar. Ook was mijn oma veel kleiner dan haar tweelingzus toen ze werd geboren. Alsof ze maanden te vroeg was geboren. Kan het dat mijn grootmoeder tijdens haar zwangerschap opnieuw zwanger is geworden van mijn oma?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik heb enige tijd geleden in de telegraaf een stukje gelezen over een tweeling die eigenlijk geen tweeling was omdat er tussen de bevruchting 2 weken zat, Het ene kind heeft dus 2 weken langer in de baarmoeder gezeten dan de ander.Dus het schijnt te kunnen

Toegevoegd na 2 minuten:
even gezocht: voor wat het waard is:
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Het stond niet alleen in de Telegraaf maar ook in andere kranten, dus volgens mij is het echt waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ja, het kan echt. Er is toevallig vorige maand in mijn woonplaats ook een vrouw bevallen van een tweeling die geen tweeling was. Heel zeldzaam en niet zonder gevaren. Gelukkig zijn ze beiden gezond geboren, de ene wel veel kleiner dan de andere en ze lijken absoluut niet op elkaar. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Superfetation
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vrouw uit mijn woonplaats is trouwens niet in de krant terecht gekomen. Dit geval hebben ze uit de pers kunnen houden maar het is wel echt waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken kan een zaadcel tot 72 uur, dus 3 dagen, overleven in de baarmoeder.
Dus zijn er volgens mij veel meer tweelingen, die eigenlijk geen tweeling zijn, in de zin van "tegelijk bevrucht". Twee weken vind ik wel erg lang.
Maar alles kan.

Andere antwoorden (7)

Nee, dat is niet mogelijk.

Een tweeling hoeft niet perse erg op elkaar te lijken. Alleen in geval van een ééneiïgetweeling zijn de twee baby's identiek. Dit was kennelijk niet het geval bij uw oma en haar tweelingzus. Dit kan ook het verschil in grootte verklaren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Superfoetatie of superfecundatie wetenschappelijk onderbouwd kan dus gewoon
Amadea
4 jaar geleden
Het is zelfs mogelijk, zij het zeer uitzonderlijk, dat een vrouw over twee baarmoeders beschikt en eerst in de ene en dan in de andere zwanger wordt. Ook dan krijg je twee kinderen die geen tweeling zijn.
Nee dat kan niet.
Er zijn ééneiige tweelingen en twee-eiige tweelingen. De eerste lijken als 2 druppels water op elkaar. Maar twee-eiige tweelingen lijken soms helemaal niet op elkaar en kunnen ook van grootte verschillen. Waarschijnlijk was dat zo bij jouw oma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan gewoon.. of na ja gewoon het is heel ongewoon maar het kan
je bent ook niet ongesteld als je zwanger bent, dus er wordt ook geen ''ei, zaad'' aangemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Toch staat er meerdere keren op Goeie Vraag dat er wel degelijk vrouwen zijn die ondanks hun zwangerschap toch elke maand ongesteld werden. Door de zoekfunctie te gebruiken kan je het teruglezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongesteldheid wil niet perse zeggen dat je een eisprong hebt. Je baarmoeder maakt zich klaar om een embryo "op te vangen" zeg maar, als je de pil slikt heb je geen eisprong. Wanneer het lichaam merkt dat er geen bevruchte eicel in is genesteld zal het slijm afnemen en afgestoten worden. Dit alles zorgt er ook voor dat je ongesteld word. Ook zonder eisprong kun je ongesteld worden, maar dus neit bevrucht worden.
In principe vindt er geen eisprong plaats als een vrouw zwanger is.
Maar ja, er hoeft maar één foutje ergens te zitten en het gebeurd wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als je eenmaal zwanger bent kun je tijdens die zwangerschap niet nogmaals zwanger worden.De baarmoedermond zit volledig afgesloten met een slijmprop en er komt geen eisprong meer vrij.
Natuurlijk kun je tijdens je zwangerschap vaginaal bloedverlies hebben,maar dan spreek je niet van een menstruatie,waarschijnlijk heeft jouw Oma een twee eiige tweeling gebaard.Die hoeven niet op elkaar te lijken,ook de sexe kan anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kun je dat niet zeggen.

Maar jouw overgrootmoeder kan twee keer seks hebben gehad, binnen 72 uur, zelfs met verschillende mannen en dan kunnen de zaadcellen dus van twee mannen afkomstig zijn.
Dat zou kunnen...

Maar ook normaal gesproken kan een twee-eiige tweeling erg van elkaar verschillen, jongen en meisje zijn.
En de een kan zich beter ontwikkelen dan de ander, dus groter worden.

Een twee-eiige (dizygote) tweeling is een tweeling die ontstaan is doordat er voor het moment van bevruchting twee eicellen tot rijping waren gekomen en beide ook daadwerkelijk bevrucht zijn.

Dit zorgt er voor dat er twee embryo's tegelijk gaan groeien.
Omdat ze ieder uit een andere eicel en zaadcel zijn ontstaan, zijn de embryo's niet identiek en kan er dus ook een jongen en een meisje ontstaan. Het zijn dus genetisch gezien een normale broer en zus (of 2 broers, of 2 zussen), maar wel even oud. Het is zelfs mogelijk dat de zaadcellen van verschillende donoren komen. Een zaadcel kan tot 72 uur overleven in de baarmoeder. Hierdoor ontstaat een tweeling die een halfbroer of halfzus van elkaar zijn.

Een twee-eiige tweeling heeft altijd twee verschillende placenta's (hoewel ze met elkaar kunnen vergroeien) en twee verschillende vruchtzakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik vooral fascinerend vind is dat er zoveel reacties zijn die beweren dat het niet kan. Terwijl uit eindelijk van de miljoenen zaadjes van je papa ben ook jij ooit een keer het unieke wonder geweest... een dubbele zwangerschap dit komt vaker voor bij dieren dan heet het superfoetatie...

Bij mensen gebeurt het ook wel eens maar dan heet het superfecundatie. Er is weinig onderzoek naar gedaan en is maar een paar keer geregistreerd maar d at betekend niet dat het niet vaker is voor gekomen en voor kan komen.

Dus Google het gewoon even of volg gewoon deze link: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Superfecundatie