Is de zwangerschap en alle vervelende etc dingen daarvan, de bevalling en de moeite daarvan, de opvoeding, de moeite waard?

dit is een vraag waar denk ik taboe op heerst maar ik vraag het me toch af, ik hoop dat niemand het me kwalijk neemt.

Ik hoor zoveel ellende verhalen, of t nu over de zwangerschap zelf gaat, de bevalling, de eerste weken, de weken daarna en als de kinderen een eigen mening krijgen, en ook over tienerjaren, wat een ellende dat is (voor sommige dan he, dit alles), en ook als de kinderen groot zijn, dan hoor ik veel ouders verdrietig zijn dat de kinderen niet langs komen etc...
Ik vraag me echt af, als (nog ) geen kind hebbende vrouw, of dit alles nu opweegt tegen de fijne dingen......
en nee ik ben niet blond, maar heb gewoon geen vrouwen voorbeelden om me heen, ik moet het alleen doen met de verhalen die hoor en zie op tv.
dank voor de serieuse reacties...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article2610433.ece/Kinderen_maken_niet_gelukkiger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je doet
en alles wat je mag,
alles wat je kan,
je doet het met een lach alles om je heen
de wereld is zo leuk
om het allerkleinste ding
lig je in een deuk. Nog even en je bent groot
geniet er nu maar van
van alles wat je wilt
en wat je later kan. Mijn kind. Stuivertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahhh zo lief!!

Het beste antwoord

Er heerst geen taboe op de vraag.
Wel een taboe op het spijt hebben van kinderen.
Maar je vraagt naar meningen.
En daar is GV niet voor bedoelt.

Meningen kunnen eindeloos varieren en geven geen feiten weer.

Zo'n discussie wordt op het vivaforum gehouden,
en op het fok-forum en op allerlei
kletsfora.
Daar hoort Goeie vraag niet bij.
Zijn er mensen die spijt hebben van het krijgen van een kind?
http://forum.viva.nl/forum/Kinderen/Spijt_hebben_van_je_kinderen/list_messages/27590

http://forum.fok.nl/topic/873062

Er zijn meer vrouwen die toegeven:
‘als ze het allemaal kon overdoen, ze niet voor kinderen zou hebben gekozen.’
http://www.trendystyle.net/blog/spijt-van-kinderen/

Lees ook de website kindervrij:
http://www.kindervrij.nl/vvv/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo goed op de hoogte bent van de regels, zou je ook moeten weten dat dit geen antwoord op de vraag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik, hoor vaak om me heen, dat mensen veel van hun kinderen houden maar als ze de keuze hadden, het niet meer zouden doen. Veel problemen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze persoon heeft een punt, ben bang dat mijn vraag word verwijderd, dus sluit hem snel!! iedereen bedankt voor t antwoorden!!!!

Andere antwoorden (10)

Een kind krijgen is het mooiste wat je ooit gaat overkomen, daar heb je zonder twijfel alle moeite uiteindelijk voor over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat lijkt mij ook hoor maar ik hoor zo vaak, ook van mijn eigen ouders, dat als ze t opnieuw mochten doen, ze geen kinderen meer zouden nemen.....
en de vrouwen van mijn leeftijd die ik ken, hebben alle drie een dochter, die uit huis is geplaatst om wat voor reden dan ook.... en t zijn geen asocialen..... dat maakt me ook bang.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets, dat is een mening, geen feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft 7 kinderen en heeft er nooit een seconde spijt van gehad, ze zou het precies weer zo doen als ze gedaan heeft. Het verschilt dus nogal per persoon. Ik vind het overigens nogal hard om te zeggen, indirect zeggen ze gewoon dat ze je eigenlijk niet hadden willen hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, ook dat is weer waar............... zucht......weet je, als ik t kon proberen, en t beviel niet, had ik t mischien wel gedaan, maar ja, ben een schijterd wat dat betreft........
grootste idee van bindingsangst, een kind in je buik waar je niet van weg kan lopen!! en ja, ik weet dat er hormonen komen waardoor je verliefd word op je kind maar als die hormonen uitgewerkt zijn??
ik wil graag nog veel meer meningen horen, ook feiten, als die er zijn, graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is ook hard, omdat te horen, zowel van je vader als van je moeder, dat heeft me mede gevormd... daarom wil ik t van meerdere kanten horen................
dank je voor je begrip.... doet me goed...
Ja hoor, want je krijgt er een kind voor terug, en dat is het echt allemaal waard. En soms baal je er wel van, maar je baalt toch soms ook van je werk? Maar thuis zitten willen we allemaal niet, evenals kinderloos thuis zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk als je dit afvraagt, je eigenlijk nog niet toe bent aan kinderen krijgen. Zelf heb ik drie kinderen en heb, ook van de zwangerschappen zowel als van de geboortes enorm genoten. Zou het zo weer over willen doen. Ik weet dat de meest vrouwen er anders over denken maar ik vond het helemaal fantastisch om dit te mogen ervaren. Ik zeg expres mogen omdat ht niet zo vanzelfsprekend is om kinderen te krijgen. I zeg, ja het is zeer zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ondanks dat ik door mijn zwangerschap nu niet-werkende nieren heb. Vind ik het hebben van mijn zoontje absoluut de moeite waard. Is dat heftig genoeg voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou , das behoorlijk heftig ja! en toch zou je het weer doen?!
dan moet het wel inderdaad heeeeeeeel fijn zijn voor je..
goed te horen, dank je wel........(ik ben een pietlut wat pijntjes betreft, maar dat leer je als je er voor staat toch??) nogmaals, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA, ik zou het zo weer doen. Wel is het zo dat ik nu absoluut geen tweede mag krijgen omdat ik een tweede zwangerschap niet zou overleven (en het kind dus ook niet). Maar mijn zoontje is vaak de enige reden dat ik nog mijn bed uit kom en er nog wat van probeer te maken die dag. Wat ik ook een fijn idee vind maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, ik ben nu in principe onsterfelijk, mijn genen, mijn wezen, het is allemaal terug te vinden in dat heerlijke mannetje dat onvoorwaardelijk van mij houdt. En het is ZOOOO mooi om hem te zien opgroeien en te ontwikkelen. Echt een voorrecht.
Een beetje alsof je je eigen jeugd over mag doen, zonder de pijn van het opgroeien zelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow!!! slik............... zo mooi, krijg er een traantje van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er nog een donor mogelijk voor je??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een cross over via mijn moeder, Maar ik moet eerst in gewicht aankomen en conditioneel aansterken. Gaat wel lukken hoor. Ik wil Reinoud tenslotte volwassen zien worden dus ik MOET wel!!!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wauw...
Veel succes en sterkte, Stuivertje ^^
Beste Umria,

Zelf ben ik nog geen moeder, maar wel gek op kinderen en Pedagoog in opleiding. Zelf kan ik niet wachten om over een paar jaar zelf moeder te mogen worden!

Echter... er zijn mannen en vrouwen die er bewust voor kiezen kinderloos te blijven. Soms om de redenen die jij aangeeft en soms omdat de behoefte er aan ontbreekt.

Ik ben zelf echt een draak van een kind geweest op sommige momenten en absoluut niet makkelijk, maar mijn moeder is reuze blij met mij (en mijn vader ook...). Mijn moeder zegt dat de band die je met je kind hebt, heel bijzonder en onverwoestbaar is. Dat je onvoorwaardelijk van je kind blijft houden. En die onvoorwaardelijke liefde lijkt me persoonlijk heel mooi.

Zelf ben ik al sinds ik twaalf ben (ben nu negen jaar verder) oppas/gastouder en heb veel kinderen voorbij zien komen. Makkelijke kinderen, maar ook moeilijke kinderen. En daar zorgde ik dan een paar dagen per week voor (van half 8 's ochtends tot half 7 's avonds). Ik kan je zeggen; ook als oppas kan je een heel bijzondere band met een kind krijgen (en als moeder-zijnde zal dat wel 230498203 x bijzonderder zijn hoor). Ik weet nog wel hoe ik die k-u-t-kinderen achter het behang kon plakken soms. Maar wat ik me voornamelijk kan herinneren is hoe leuk het was om te zien dat een kind iets leert (op cognitief, creatief of sociaal gebied) en hoe trots ik kon zijn. Of hoe leuk het was om op te gaan in het fantasiespel van een kind (want elk kind heeft een hoge dosis fantasie, geen een uitgezonderd.)

Toch is het helemaal aan jou :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi!! dank je wel!!! heel mooi...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, Umria. Ik las dat je het gevoel had dat je biologische klok nogal aan het tikken was. Dat kan ik me eerlijk gezegd best voorstellen. Is het dan al niet van de druk van buitenaf, dan is het wel het feit dat je op latere leeftijd minder vruchtbaar bent! Maar misschien kan het ook wel zo zijn, dat je door het gevoel dat er 'haast' achter zit, je het niet allemaal op een rijtje kan zetten. Het klinkt misschien stom, maar ik denk dat de meeste mensen hoe dan ook zielsveel van hun kind zullen houden en het het dubbel en dwars de moeite waard vinden. Ik ken letterlijk niemand die niet van zijn kind houdt. Ook niet als dat desbetreffende kind een zeer moeilijk kind is of was. Als jij een persoon bent die liefde kan geven en ontvangen, hoef je je echt geen zorgen te maken. Maar dan wil ik er wel nog even bijzeggen: zolang je echt geen hekel hebt aan kinderen. ;) Wat naar mijn idee belangrijker is, om jezelf een paar van dit soort vragen te stellen: - Heb ik mijn leven zodanig op de rit dat er 'plaats' is voor een kind. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld in financieel en emotioneel opzicht?
- Wil ik kinderen, of verwachten anderen dit van mij?
- Wat verwacht ik van mezelf als eventuele moeder? Kan ik dit (nu) waarmaken? Etcetera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook weer heel mooi en waardevol, dank je zeer wel!
ik denk al tijden na over die vragen, ben er wel uit, dat als ik een zwanger zou mogen worden, als ik er klaar voor ben, ik echt wel een fijne /goede moeder zou zijn...... maar t financiele plaatje en de rest, das wat anders.......... helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Balen van dat financiële plaatje en de rest.
Eve voor de duidelijkheid; ik bedoelde niet te zeggen dat alles perfect moet zijn. Maar ik denk dat jij (en iedereen) als eventuele ouder er gebaat bij zijn om alvorens je aan kinderen begint, het financieel en emotioneel op orde te hebben. Een kind vergt hoe dan ook heel veel energie, tijd en moeite en zal ongetwijfeld ook wel een hoop stress opleveren. Als je emotioneel dan al niet lekker zit, is het niet het juiste moment denk ik. Denk je wel dat het een beetje goed gaat komen in financieel en emotioneel opzicht (als ik mag vragen)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te vergelijken met moeder zijn. Maar wel mooi om te zien. (zelfde ervaring) Toch denk ik dat, dat net het verschil maakt. Het weggaan, als oppasser.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede vraag, of t goed komt financieel, ik denk t al jaren!haha maar goed, snap ook dat dat niet perse perfect hoeft te zijn..... maar liever wel natuurlijk..... emotioneel, tja.... soms denk ik wel eens dat ik zo emo ben, juist omdat ik nog geen kinderen heb............ maar ik ben eerlijk gezegd altijd al een emo mutsje geweest, dus dat moet ik gewoon maar accepteren als zijnde Ik........ ben wel stabiel in mijn emo mutsje zijn hoor!! hah gelukkig wel zeg...phoe !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha join the club ;-)
Je kan het ook als iets positiefs zien hè. Als je heel gevoelig bent, kan het ook zijn dat je je juist heel goed kan inleven in het gevoel van je kind. Zolang je maar niet constant in een grafstemming bent, met zeer serieuze suïcidale plannen rondloopt en je emoties niet onder controle hebt, hoef je je geen zorgen te maken. En hmm, hopelijk komt het financieel gezien ook goed!
Het antwoord op die vraag is heel persoonlijk zoals je aan de antwoorden ziet. Voor mij weegt het niet op. No offence voor alle gelukkige moeders. En ik ben heel erg dol op en beschermend naar mijn neefjes en nichtjes, maar ik heb dat 'broedse' gen gewoon niet en geloof ook niet in die mythe dat je alleen maar gelukkig kunt zijn met kinderen. Er zitten hele leuke en mooie en vooral diepe liefdevolle momenten in kinderen, en ook momenten van intens verdriet, wanhoop of zorg.

Welke keuze je maakt is persoonlijk. Laat het vooral de keuze van jou en je eventuele partner zijn, en niet van de rest van de wereld!!! Mensen zullen proberen om jou hun keuzes op te dringen. Dat gaat vaak onbewust omdat dat hun eigen keuze bevestigt.

En mocht je (jullie) besluiten dat je het wilt dan hoop ik dat het je (jullie) gegeven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel........ klopt helemaal ook weer! ik sluit de vraag nu gauw voor ie wordt verwijderd!!
Ik heb laatst gelezen dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen zonder kinderen gelukkiger zijn, en dat pas rond het 90e levensjaar mensen met kinderen significant gelukkiger zijn dan mensen zonder kinderen. Zie die leeftijd nog maar eens te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar je bron :) toch niet toevallig de LINDA of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoeken, onderzoeken.... mijn ma zou diep ongelukkig zijn zonder kinderen, en met haar miljoenen vrouwen over de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Ik dacht dat het in de intermediair stond.
- Onderzoek is de basis van wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet elk onderzoek is een goed onderzoek.
Bovendien; hoe meet je 'gelukkig zijn/voelen'? Is dat niet erg abstract?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond dit:
"Kinderlozen zijn niet minder gelukkig
Het geluksgevoel werd vergeleken aan de hand van het antwoord op een vraag naar de mate waarin men zich over het algemeen gelukkig voelde. De kinderloze paren gaven daarop gemiddeld iets positiever antwoorden, maar de verschillen zijn niet significant.
Nu kan men veronderstellen dat zo’n directe geluksvraag geen goed beeld geeft van de feitelijke verschillen in geluksgevoel. Het zou kunnen dat de kinderlozen zich gelukkiger voordoen dan ze zich in feite voelen. Het kan ook zijn dat datgene wat zij geluk noemen met een veel mindere mate van voldoening correspondeert dan bij mensen met kinderen het geval is; dat het woord geluk voor kinderlozen een andere inhoud heeft omdat zij ‘het ware geluk’ nog nooit geproefd hebben" Bron: http://www2.eur.nl/fsw/research/veenhoven/Pub1970s/77b-fulln.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een onderzoek alleen goed als het jouw ervaring bevestigt? Natuurlijk is geluk subjectief. Er zijn richtlijnen om dit toch te meten. Op een wetenschappelijke manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O nee hoor.
Bovendien, ik heb geen kinderen, dus ik weet niet hoe je daarbij komt? Ik zeg alleen; niet elk onderzoek is betrouwbaar en de mate van 'gelukkig zijn' lijkt me iets wat vrijwel onmogelijk is om te testen. Maar wie ben ik om dat te zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
No offense. Ik wil alleen wat tegengas geven voor de blije moedermaffia. Natuurlijk is het een gevoelskwestie. Als je puur van rationele overwegingen uitgaat zou niemand ooit kinderen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat sommige mensen wat rationeler hadden mogen nadenken voordat ze aan kinderen hadden moeten beginnen. Dat zou een hoop leed besparen. Ik zelf zou gevoelsmatig nu het liefst al aan kinderen beginnen (echt dolgraag), maar rationeel gezien zou dit heel dom zijn: ik moet eerst mijn leven emotioneel wat meer op de rit krijgen, ik moet een fatsoenlijk financieel inkomen hebben (en dus bij voorkeur uit de wajong --> wat niet betekend dat uitkeringsbehoeftigen geen kinderen zouden mogen krijgen) en mijn studie afmaken. Daarnaast vind ik het niet vanzelfsprekend dat iedereen maar kinderen '''neemt''' (krijgt dus). Sommige mensen hebben nou eenmaal weinig met kinderen, of willen ze zelf niet opvoeden. Geen probleem toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ImaginaryGirl++++++++++++!
Denk dat deze ervaring voor ieder heel persoonlijk is.
Sommige gezinnetjes hebben echt heel veel ellende, maar het is een feit, je heb dan een keuze gemaakt en dan kun je niet meer terug.
In andere gezinnen (lijkt) alles heel vloeiend te verlopen, maar of dat echt zo is zul je nooit weten.
Het ligt er maar aan wat je er voor jezelf van maakt.
Voor mij was het: Heb met het maken meer lol gehad dan met het baren.
Toen echter dat kleine mensje in mijn armen lag begin je de pijn alweer te vergeten, het is wel speciaal.
Alleen vanaf dat moment ben je wel verantwoordelijk voor een hulpeloos mensje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het mooie, dat die hormonen vrij komen, maar daarna? ik denk wel dat t alleen maar groeit hoor..... dat wel....
Opzien tegen een bevalling moet geen reden zijn om niet voor kinderen te kiezen. Ook niet de zwangerschap.
Als je het gevoel hebt dat je kinderen wilt, is dit allemaal te verwaarlozen.
Je moet je inderdaad bewust zijn, dat je er een enorme zorg bij krijgt. Een zorg die gaat over standaart dingen, zoals groot worden en puberteit enz.
Wat je nooit mee moet wegen in je keuze, is het gevoel van later.... "Stel dat ik ouder ben,dan zijn mijn kinderen er voor mij". Dat is een grote fout. Kinderen kiezen er niet voor om geboren te worden. Als ze eenmaal geboren zijn, maken zij hun eigen keuze. Dat kan dus ook zijn om aan de andere kant van de wereld te wonen.

Met andere woorden: Wees eerst gelukkig met jezelf, en als je dan nog steeds het gevoel hebt om te kiezen voor een kind, ga er dan voor!! Maar dan puur vanuit liefde en niet gezien vanuit de toekomst.!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker mooi antwoord, en gelukkig is het geen toekomst kwestie om ze wel te nemen, eerder om ze niet te nemen.........(nou ja, nemen... proberen er een te mogen ontvangen..)
Ik weet dat dit een vrij gewaagd antwoord is.
Ik ben 22 en heb geen kinderen.
Wel begrijp ik wat je denkt/voelt. Maar dan in mijn geval om een andere reden.
Mijn moeder wilde eigenlijk geen kinderen, mijn vader wel. Mijn moeder had anorexia en dacht dat ze niet zwanger kon raken.. Dat gebeurde dus wel..

Om een lang verhaal kort te maken is, dat ik nog steeds elke dag voel dat ik eigenlijk niet in haar leven hoorde. Ze was niet toe aan kinderen en had er eigenlijk ook beter niet aan kunnen beginnen. Dit is wat zij zelf tegen mij gezegd heeft en wat op latere leeftijd ook nog naar boven is gekomen in een gesprek met een psycholoog.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik denk, dat als je niet toe bent aan kinderen, twijfelt of weet ik veel wat, je moet beseffen dat 't voor 't kind (of kinderen) ook anders kan lopen als je er wel aan begint zonder er 100% achter te staan.