hoe beslis je nu of je wel of niet zal proberen zwanger te raken?

zoveel voors en tegens, hoe maak je bewust de keuze? niet alleen afgaan op hormonen maar zo van, "kan ik t wel opbrengen?", "ben ik niet te arm voor een kind", kan je een kind wel aandoen in deze wereld geboren te worden" "neem ik een kind, zodat ik wat te doen heb", "dan ben ik niet alleen", uhh nou ja, zoveel foute redenen.... maar hoe kom je nou tot de keuze of je t wel of niet zal proberen?? (eierstokken rammelen, ben 40, geen relatie, amper werk.....wel een lief mens dat goed kan zorgen, maar ben vaak liever lui dan moe.... etc)
iemand een serieuze bijdrage in mijn vraagstuk?? dank vast..(dr is wel een man, die ook wilt en die ook wil zorgen/vader wil zijn))

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (11)

Trek er wat tijd voor uit, gelet op de keus die je wil maken kan dat rustig een maand zijn. Leg een schrijfblok op een in het oog lopende plaats en zet een streep in het midden. Links zet je "voor" en rechts "tegen"
Een maand lang zet je elk pro of contra argument dat je te binnen schiet op dat schrijfblok en na een maand maak je de balans op. Mijn ervaring is dat deze manier de keus iets gemakkelijker maakt.
Sterkte bij het kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tjonge, zo'n keuze is niet alleen heel lastig, maar ook heel persoonlijk. Als je een vraag als deze op een openbare plek zet, zal je ongetwijfeld veel meningen krijgen, die je misschien alleen nog maar meer aan het twijfelen brengen.

Ik kan redenen op gaan noemen om een zwangerschap te proberen ( proberen, want je weet immers maar nooit of zoiets gegeven is ) , maar ook genoeg redenen ( met name uit het perspectief van een kindje ) om het niet te doen. Daarnaast verloopt een zwangerschap niet altijd zoals je verwacht, houd daar zeker op jouw leeftijd ook rekening mee.

Het advies van de voorgaande, om een kladblokje te nemen en alles goed op te schrijven is een goede. Ik wens heel heel veel wijsheid toe in deze moeilijke situatie, betrek eventueel mensen die dicht bij je staan bij deze keuze en omarm de beslissing die je uiteindelijk neemt ten volle!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord................. ik wilde altijd alles eerst perfect, voor ik wilde proberen, nu weet ik dat t nooit perfect zal zijn, maar nu ben ik idd al ouder, en zijn de risico's groter............... zucht! dank nogmaals
Een natuurlijke vraag op jouw leeftijd. Ik hik er soms ook een beetje tegenaan. Ik bedacht me laatst wel dat er meer opties zijn dan zelf een kind krijgen. Bijvoorbeeld tijdelijk pleegouder zijn spreekt me ook heel erg aan. Het lijkt me super om kinderen iets te kunnen geven wat ze heel erg nodig hebben.

Ik had al informatie aangevraagd:

https://www.pleegzorg.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee bedankt, ik heb er ook over gedacht, maar dan moet je t kind toch weer terug geven, ik heb ook gekeken naar adoptie..... kostbare zaak ook...... sterkte jij ook met deze kwestie, ik zal inderdaad op je link van de pleegzorg gaan kijken, bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb t informatie pakket gelijk aangevraagd... je kan niet weten..............
Even praktisch: je schijft dat je wel een zorgend mens bent, maar vaak liever lui dan moe. Besef dan wel dat een baby je hele leven op zijn kop zet. Er is dan geen tijd meer om lui te zijn, dat kindje is er àltijd, dag en nacht.
En er is wel een man, maar al met al heeft de moederrol voor een vrouw nog steeds grotere consequenties dan voor een man, wat betreft de verdere levensinvulling.

Als je zoveel twijfels hebt, dan denk ik dat je geen diepe wens hebt om een kleintje op de wereld te zetten.
Argumenten als ''we hebben er niet genoeg geld voor' of 'het is toch geen wereld om een kind te krijgen' zijn daar tekens van. In dat geval kan het moeilijk zijn om voor jezelf te accepteren dat jij eigenlijk geen kinderen wilt.

Daar is niets mis mee!

Misschien heb je nu die twijfels omdat je voelt dat het stilaan je laatste kans wordt.
Mensen verwachten gelukkiger te worden als ze eenmaal een kind hebben. Prangende vraag: is die geluksverwachting terecht? Niet per se. Onderzoek wijst uit dat ouders over het algemeen niet gelukkiger zijn dan mensen zonder kinderen.
Evenmin ongelukkiger, trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
phoe, dit is niet zo een leuk antwoord, maar volgens mij wel heel waar..............jemig zeg................. ik heb idd nooit een kinderwens gehad, pas de laatste jaren een beetje, omdat mijn hormonen gillen..................... nou zeg!!! hihi vreees dat er heeel wat in zit, wat je schrijft........................... ga ik eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijken............. dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt nog voor de link, ik zag um net pas, en heb t gelezen............... precies waar ik mee bezig ben en ze heeft dus ook over mij..............
goed stuk, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het er helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan umria! Bedankt unholiness :)
Der is wel een man? Is die ene man ook bereidt om het kindje het gevoel te geven dat er een familieband aanwezig is?

Gelukkigste kind op de aarde is het kind die ziet dat zijn ouders elkaar geliefd hebben. (Hoe lief je ook mag zijn, hou dit maar in je achterhoofd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hai, dr is een man die niets liever wil dan een kind... en vader zijn etc... tis mijn ex, nu jaren later, gaan we goed met elkaar om , geen sex meer enzo maar gewoon liefde om wie we zijn en wat we weten dat we aan elkaar hebben.................. is ook veel waard, want alle ruzies en zo hebben we al gehad, we kennen elkaar eigenelijk door en door....................juist omdat we niet samen wonen, gaat dit al jaren heel goed........... hoe meer jaren, hoe beter t gaat.............................. dank voor je reaktie
Ik zou zelf zeggen dat op het moment dat je dit gaat vragen op een site als goeievraag.nl, je het NIET moet doen.
Leuk voor je kind ook: "ja, mama besloot om jou te krijgen doordat compleet vreemde mensen op internet zeiden dat het een goed idee was"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar is toch niks mis mee? er worden hier wel gekkere vragen gesteld.
laat juist zien hoe erg de vraagstelster er mee worstelt.
misschien heeft een buitenstaander een goed argument voor of tegen wat uiteindelijk de doorslag kán geven?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed argument ook, als er gekkere vragen gesteld worden, dan kan een iets minder gekke vraag ook wel? Maar goed, ik vind het niet helemaal logisch om bij dit soort beslissingen compleet vreemden om hun mening te vragen. Vraag het lekker aan je ouders, familie, vrienden, kennissen of eventueel een gezinstherapeut ofzo (ik zeg ook maar wat) Maar zoals gezegd, mijn mening en daar vroeg ze ook om, dus om nou een minnetje te geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond het antwoord nogal kleinerend overkomen. daarom die min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb die min niet gegeven, klinkt idd beetje lullig je antwoord, maar t laat vooral zien hoe jij denkt.. dat je echt denkt, dat ik aan de hand van wat hier gepost word, zo een belangrijke beslissing neem.... dan denk ik dat jij niet helemaal spoort....eerlijk gezegd.
tuurlijk neem ik die niet nav wat hier gezegd word, t kan alleen helpen om standpunten te lezen die zelf mischien niet eerder bedacht heb, of niet precies zo...... en je zegt lekker dat ik t aan mijn ouders , familie en of vrienden moet vragen, maar wat nou, als ik die niet meer heb???
enne dit is echt niet de enige weg, die afleg om over dit onderwerp te brainstormen....... toch dank voor je reaktie, want stel dat ik wel zo dom was! doeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een dikke vette min....de mensen hier bepalen niet wat wel en niet gevraagd mag worden en bovendien is een beetje begrip en inlevingsvermogen voor de vraagsteller niet zo moeilijk en als je vragen dom vind waarom dan antwoorden? Voor het puntje???? Zielig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je support!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet voor het puntje. Wat interesseert mij die verrekte rotpuntjes nou. Ik blijf het alleen raar vinden om zo'n allesbepalende vraag hier te stellen. Dan vind ik, maar ik mag blijkbaar mijn mening niet geven, dat je iets te licht over het krijgen van kinderen denkt als je meent dit soort dingen hier te moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag best je mening over de vraag geven, had je bij reacties al gedaan maar ja, daar krijg je geen punt voor. Dit deel is echt voor een antwoord op de vraag en dat is je mening over de vraag hier niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vraagt hoe ze dat zal beslissen. Ik antwoord dat ik dat niet zou doen via een site als deze. Klaar toch? De opmerking over een puntje scoren slaat gewoon nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog ter aanvulling: als ik simpel een puntje had willen scoren dan had ik wel een nietszeggend en veilig antwoord gegeven zoals vele anderen hier. Wees blij dat er ook nog iemand het van een andere kant bekijkt.
Ja daar heb je een moeilijk vraagstuk. Je omstandigheden zijn verre van ideaal. Je hebt niet veel tijd meer... Maar ik denk dat je je de volgende 2 dingen moet afvragen:
Kan en wil ik dit kind alles geven wat het nodig heeft?
En
Wil ik mijn huidige levensstijl opgeven?
Als een van die vragen nee is, zou ik het niet doen.
Een kind is geen accesiores, de komende 30 jaar ben je er mee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hai, dat is dus ook t probleem dat ik weet dat t voor de rest van je leven is.............maar ergens ben ik ook bang voor dat t sterft bv....... heb ik om me heen gezien.... das echt niet leuk.......... hoe ga je daar dan mee om etc....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb het ook gezien om mij heen en dat is een donker gat en dat wordt vaak opgevangen door het proberen een nieuw kind te verwekken. En dat wordt voor jou moeilijker.
En dan is er ook nog de andere kant... hoe oud denk jij te worden? Je wilt ook nog de grote gebeurtenissen mee maken in het leven van je kind. Kijk hoe een leven loopt en of alles goed gaat daar heb je geen invloed op, je kan proberen de omstandigheden zo goed mogelijk te maken, maar dan nog heb je geen zekerheid. IK weet dat het allemaal erg negatief is wat ik schrijf, maar ik weet wat hormonen kunnen doen, maar je zal niet de eerste die spijt heeft van een hormonale beslissing. dus denk aub goed na,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hai, ik denk al mijn leven lang na over dit, heb altijd gezegd, dat kinderen niets voor mij zijn, wilde niet zo een moeder worden als de mijne, maar nu ik ouder ben, snap ik pas, dat ik mijn moeder niet ben, en t anders zou doen dan haar dus dat argument is van tafel.............. dat schept opeens mogelijkheden... de hormonen laten zich al horen van mijn 27ste, maar heb atijd gedacht, dat je niet perse hoeft te luisteren naar je hormonen, en heb dus altijd gekozen geen kind op de wereld te zetten, arm kind etc...... maar nu ik veertig ben, word het wel heel intens nu, wel of niet? niet is voor altijd alleen, geen band geen niets.....
als ik nu rijk was, merkte ik niet dat dat leeg is, deed ik van alles om de tijd op te vullen, niet te hoeven na denken, maar nu ik dus niet rijk ben, voel ik toch wel, wat een gemis het is om alleen te zijn , niet te zorgen voor , niet te delen etc....
zorgen voor is natuurlijk bij mij, maar deed t altijd voor mannen, heeeeel dom, dus nu ik dat niet meer doe, voel ik toch duidelijk dat ik iemand ben die gelukkiger is als ze toch meer heeft dan zichzelf............... en ik weet , ik ben 40, het eventuele kind zal me dan maar kort meemaken, arm kind etc maar ik ken er genoeg die al op de lagere school wees waren of daarna geworden zijn, en die hebben allemaal een prima leven, oke geen ouders is klote maar wel ouders is ook niet altijd alles...(ik bof redelijk dat ik ze heb , maar vraag niet wat voor band dat dan is..).. voor elk argument t niet te doen, heb ik al honderd keer voorbeelden gezien van dat t wel kan en amper tot geen probleem hoeft te zijn............ met andere woorden..... t komt dan tochecht neer op mijn wens om moeder te worden, is die sterk genoeg om alles wat er volgt te trotseren? denk denk denk, voel en geef t tijd............ dat ga ik doen! dank voor al jullie reaktie's! ps de dalai lama heeft ooit gezegd, dat een een wijs mens in deze tijden geen kinderen zal nemen............ vond t zo een bevestiging van wat ik altijd dacht........ maar goed, jemig en zucht.................
wanneer ben je klaar voor een kind?!
als je alle praktische zaken op een rijtje gaat zetten en de lat vrij hoog legt, ws nooit!
de praktische zaken zou ik dan ook niet de doorslag laten geven (tijd is te maken, je hebt geen fortuin nodig, enz.).
luister dus meer naar je gevoel. wil je écht graag een kindje (niet omdat de maatschappij dat nu eenmaal normaal vindt en omdat de leeftijd nu begint te tellen?) en ben je bereidt daar helemaal voor te gaan? Besef dat je een kind niet voor even hebt. het is levenslang!
aan de andere kant vinden (bijna) alle moeders het niet altijd één groot feest om een kindje te hebben. ze zijn soms doodvermoeiend en irritant. vraag dat dus ook niet van jezelf.
ik zou dus echt naar mijn gevoel luisteren en eerlijk een keus maken.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hai, dank je! ik wil idd alles perfect of in ieder geval goed hebben voor een kind... ondertussen weet ik dat meestal bij bijna niemand zo is... dus voor mij hoeft t ook niet te gelden...................... denk wel dat ik super veel liefde te geven heb, maar heb zelf ouders, die vaak vertelden dat ze nooit meer kinderen zouden nemen, als ze t over mochten doen......................... pfffftttt.............. een gynacolooog heeft me ook ooit verteld dat niemand t perfect heeft wanneer ze zwanger worden, en t feit dat ik er over nadenk alleen al , betekend dat ik een stap verder ben al dan de gemiddelde mens, over denken aan t kind etc .... dus dat zit al goed.... heel erg dank voor je reaktie!
Het feit dat je je bezig houdt met deze vraagstukken, is een teken dat je volwassen genoeg bent om een zwangerschap en een kindje aan te kunnen! ( als het mag lukken). De twijfels blijven, zelfs als je al kindje geboren is. `Doe ik het wel goed ?`. Vaak wijst het allemaal zichzelf, neem de stap gerust!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!!!! fijn dit een keer te horen..............
zie zoveel mensen zo maar kinderen krijgen, of t niets is.. staan er niet eens bij stil............. fijn dat iemand dat een keer waardeerd van me, en zegt dat t goed is...... grtjs
Ik zou zeggen, 'voel, voel, voel' en niet 'denk, denk, denk!'

Ga zo diep mogelijk bij jezelf naar binnen en ga je gevoel 'lezen'.

Hoor je daarbinnen een 'kinderstemmetje die jou aanroept als moeder' of hoor je je eigen stem door alle twijfels van dit moment?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poeh hee dat is een lastig vraagstuk!!!Ik bedoel je noemt zelf al voors en tegens,je hebt genoeg geld en liefde,maar geeft ook aan lui te zijn.
Lui en een kind gaat niet samen,de opvoeding van een kind kost meestal erg veel energie,zeker als je het alleen doet.En dan heb ik het nog maar over een gezond kind,wat ook nooit een garantie is.(Ik wil je overigens niet bang maken,maar is natuurlijk wel realiteit)
Verder is het krijgen van een kind natuurlijk een belevenis,een groot avontuur waarvan je de route niet kent.Het is bijzonder en met niks te vergelijken en je krijgt er vaak heel veel voor terug.
Je moet even alle voors en tegens voor je zelf op een rijtje zetten, en dan een weloverwogen beslissing nemen.
Een kind hebben is super leuk,maar als het je gaat om niet alleen zijn kun je ook een huisdier nemen.(sorry voor de opmerking,maar ff serieus het is wel zo en een stuk minder intensief)