Zwanger, mag je vragen om ingeleid te worden met 37 weken?

Ik ben zwanger van de tweede nu 32 weken.
Ik heb al sinds de eerste weken last van bekkeninstabiliteit,
de laatste weken word het erg zwaar. Ik weet het hoort erbij, heb er zelf voor gekozen.. enz enz. Maar het is nu gewoon niet leuk meer.

Ik kan niet meer normaal lopen, liggen of zitten. Slaap hierdoor nog geen 1,5 uur achter elkaar aan 1 stuk.
Alles doet pijn, door de nachtrust die ik niet heb, zit ik er gewoon doorheen.

De kleine man is nu 2 weken bezig met in te dalen.

Heb een bloeddruk die aan de hoge kant is, houd vocht vast in voeten en enkels.

Werk sinds 4 weken 2 middagen minder.. werk nu enkel nog de ochtenden. Maar zelfs dat word nu echt al zwaar. Ik zit er over te denken om toch eerder te stoppen dan 4 wkn van te voren.

Ik heb ondertussen ook nog een jochie van 4,5 jr rond lopen. Voor hem ben ik nu echt een belabberde moeder, als ik hem 'smiddags nr school breng, ben ik dood op. Kan geen leuke dingen meer met hem ondernemen, ff een wandelingetje, al is het maar iets kleins, mijn lichaam wil niet meer.

Ook mis ik de seks heel erg. Maar het gaat gewoon echt niet meer, dus mis ook echt de genegenheid met mijn man..

Morgen moet ik weer op controle bij de verloskundige.
Kan ik voorstellen of ik met 37 weken ingeleid kan worden?

Ik wil niet overkomen als een aansteller, of iemand die er z.s.m. vanaf wil zijn. Ik wilde zelf zwanger worden, maar ik weet niet of ik dit nog lang ga volhouden, zowel lichamelijk als mentaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me eerder een vraag voor jouw verloskundige/arts...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen mag je het altijd, maar of de verloskundige er in mee wil gaan.
Sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen vragen, maar ook heel duidelijk vertellen waarom. Print bovenstaande desnoods uit en neem het mee, dan vergeet je ook geen argument te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja in ieder geval heel veel sterkte toegewenst, je bent zeker geen aansteller, is ook niet niks zo'n zwangerschap. Misschien moeilijk, maar probeer niet te veel schuldgevoelens te hebben. Oke, het is nu misschien minder leuk voor je zoontje, maar je kunt niet altijd de perfecte moeder zijn en doet zo te lezen enorm je best.
Ga niet over je eigen grenzen heen hoor, als het echt niet meer gaat met werken, moet je dat gewoon aangeven. Nogmaals sterkte, even door de zure appel heenbijten, binnenkort heb je weer een nieuw wondertje in je armen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je inmiddels met je verloskundige gepraat?

Het beste antwoord

Jazeker mag je vragen om ingeleid te worden met 37 weken, en als er goede redenen voor zijn ( zoals bijv. extreme bekkeninstabiliteit ) zal het soms ook best gebeuren. Het kindje is vanaf 37 weken fysiek klaar om geboren te worden.

maar nu ben je pas 32 weken zwanger en het
belangrijkste nu is: bespreek morgen álles met je verloskundige, zij is naast een professional hulpverleenster ook een luisterend oor en misschien kunnen jullie nu al iets anders bespreken, hoe je bijv. extra hulp in kan gaan schakelen ( extra opvang voor je oudste of een (schoon)moeder die wat meer bij kan springen )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even in het kort: ik ben gister op controle geweest bij de vk. Mijn bloeddruk is weer gestegen, en moet volgende week op extra controle komen. Is het dan nog steeds hetzelfde of hoger word ik voorgesteld aan de gyn. en moet ik samen met de gyn. en vk overleggen wat we nu gaan doen. Waarschijnlijk medicatie. Moet ook per direct stoppen met werken. De klachten die ik heb, hoor ik nog niet te hebben.
Als ik 36 weken was, was het een ander verhaal.. vk denkt dat mijn lichaam zich al aan het voorbereiden is op een bevalling. Dus ik word extra in de gaten gehouden. Mijn hele lijst met klachten doorgewerkt :P
Toen vroeg ik haar hoe zij denkt over inleiden met 37 weken, en zij zat hier zelf ook al aan te denken. Omdat ik er zelf helemaal doorheen zit.
Als ik rond de 36 weken ben, bespreken we dit nogmaals, als ik dan al niet onder een gyn. val.

Andere antwoorden (3)

Je mag het absoluut vragen, maar de kans dat het niet gebeurt is heel groot. Ze zal je zeker overhalen en met argumenten komen waarom je de zwangerschap zou moeten uitdragen. Zolang als alle vitale factoren naar behoren werken, zullen ze je niet gaan inleiden, sorry voor je. Ik kan me voorstellen dat het heel frustrerend is voor je en zal je dus ook maar niet lastig vallen met de tips om zelf de natuur een handje te helpen..........

Toegevoegd na 4 minuten:
je kindje heeft deze laatste drie weekjes echt nog nodig om te rijpen en om gewicht te komen. De laatste weekjes komt er veel vet bij op het lichaampje. Dit is echt nodig om de eerste dagen goed door te komen, om op tempratuur te kunnen blijven en omdat baby's afvallen na de geboorte.
Je lichaam doet het goed hoor, door nog niet te bevallen......vertrouw op je lichaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat het sowieso moet blijven zitten tot 37 weken. Mijn eerste zoontje is met 37 weken + 2 dgn geboren, gewoon op de natuurlijke manier. Hij was/is helemaal gezond, en mocht direct mee naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, maar als je eerste kindje eerder is gekomen kan het zijn dat dit kindje ook eerder komt! Vooral om dat je lichaam toch al wel op het eind van volhouden zit.......
Wat je mss wel zou kunnen vragen is of ze wil toucheren zodat ze kan voelen of je baarmoedermond al rijp is. Als dat het geval is en ze is toch met haar vingers in je, kun je vragen of ze wil "strippen"
Ik zeg het een beetje plat, maar ik denk dat je me wel snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de kans inderdaad klein is. Er wordt altijd (binnen het medisch verantwoord toelaatbare) zo lang mogelijk gewacht met eventueel vroegtijdig "halen" van een baby. Zolang er nog geen risico's zijn voor jou of je baby, zullen ze de baby zo lang mogelijk in de baarmoeder willen laten zitten. Als het te zwaar wordt, kun je natuurlijk wel overwegen om al te stoppen met werken.
Ik weet hoe het is hoor (de laatste 4 weken van mijn zwangerschap in het ziekenhuis moeten doorbrengen), maar als de baby er dan eenmaal is, dan is het het allemaal waard geweest. Denk maar aan één ding: Een zo gezond mogelijke baby. En misschien wel overleggen met de verloskundige of het misschien niet beter is als je al eerder stopt met werken, want ik kan me voorstellen dat het ontzettend zwaar is. En met een beetje geluk, meldt deze baby zich ook wel al wat eerder. Jouw eerste was er toen blijkbaar al klaar voor.
Het allerbeste is natuurlijk proberen de zwangerschap vol te houden. het zijn nog 3 weekjes. Als het echt enorm erg is dan kan ook de kans zijn dat ze je bed rust geven. Ik ben geen verloskundige maar heb zelf bekken instabiliteit gehad bij mijn tweede... weet wat je voelt maar hou echt heeeeeeel even vol... dat is echt het aller aller beste.

Toegevoegd na 41 minuten:
Denk er trouwens ook aan dat als je zo vroeg ingeleid moet worden dat je een spuit krijgt om de longetjes van je kleintje meteen open te laten klappen zodat het meteen gaat ademen. Dat er een kans bestaat dat het in een couveuse komt. de duur van een zwangerschap is ten alle tijden een schatting. Nooit weet men het precies. vandaar dat de een voor en de ander na de uitgerekende datum bevalt. Het ene kindje groeit sneller dan het andere. Echt lieverd, wacht nog eventjes! hou vol! Je kan het!

Toegevoegd na 45 minuten:
Ooh wacht je bent nu 32 weken. toch raad ik aan ECHT te wachten. Strakjes is je kleintje er en ben je het zo weer vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hebben het liever nog niet ,ikzelf heb zware bloedverlies gehad en ik vroeg rond die tijd of ik ook ingeleid kon worden maar dat willen ze niet voor de kleine , dus vragen kan maar ik denk dat de kans klein is