Als iemand zwanger raakt ondanks dat er een spiraaltje is geplaatst, kun je de kosten van het kind verhalen?

Als je toch zwanger bent geraakt ondanks het spiraaltje en je houdt het kind kun je de kosten van opvoeding dan verhalen op de arts of fabrikant van het spiraaltje?

Aangezien ik op internet lees dat er veel vrouwen toch zwanger raken ondanks dat ze een spiraaltje hebben, vroeg ik mij dit af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn niet 'veel vrouwen', het komt voor. Net zoals bij ieder anticonceptiemiddel. Al die vrouwen die niet zwanger worden (dat zijn er ongeveer 500 keer zoveel!), daar zie je geen berichten van. De fabrikant van spiraaltjes heeft nooit beweerd dat je met een spiraaltje 100% beschermd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vriendin moest een curretage omdat haar spiraal (juist geplaatst) toch een zwangerschap had doorgelaten.
de baby dat in de deling zich alleen om het spiraal gedeelt. op de echo zag het er heel luguber uit.
dus niets is 100%

Het beste antwoord

Ikzelf ben idd zwanger geraakt door een spiraal van een 1 eiige tweeling en helaas kan je dat niet verhalen op iemand , de kosten voor het ziekenhuis ( de reiskosten) kan je wel opgeven bij de belasting , je eerste controles zijn in het ziekenhuis omdat je een wat grotere kans op een miskraam hebt. Als een man gesteriliseerd wordt en je raakt dan zwanger ( gebeurt ook) kan je het ziekenhuis wel op laten draaien voor de opvoedkosten middels een rechtzaak want dan heb je er definitief voor gekozen geen kinderen ( meer) te willen , omdat bijv een reden is dat je het financieel niet aankan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ook dan kan je het niet verhalen als de man zich heeft laten behandelen. Geen ene anticonceptie of behandeling geven ze je 100% garantie zou wat zijn zeg

Andere antwoorden (5)

Nee dit an niet omdat ze het niet 100% garanderen dat je niet zwanger word. 99,32 % word niet zwanger.
0,68% dus wel. Wanneer ze praten over 100% heb je misschien kans. Maar dat zal nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
En als het goed is wordt je tijdens en na de behandeling goed geïnformeerd over de voor en na delen van het spiraaltje.
Het zwanger worden door een spiraal is heel klein,als het toch zo is komt het dat het niet goed geplaatst is of je hebt niet gewacht met de sex na het plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?q=zwanger+ondanks+spiraal&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SNYK_nl&redir_esc=&ei=fwfSTfrvGM2a-walqPDSCg

Pagina's reacties van mensen die ondanks een spiraaltje zwanger zijn geworden.
Als je een keuze maakt over geboortebeperking/voorkoming, dan ga je je daar toch eerst over inlezen? En dan schat je de risico's in voor jezelf.

Het is algemeen bekend dat het spiraaltje niet 100% veilig is. Daarom heb je ook achteraf geen recht op "schade"- vergoeding voor het versturen van je geboortekaartjes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee, dat kan niet, Geen enkel voorbehoedsmiddel is 100 % veilig, en dat wordt dus ook nooit gegarandeerd, ZELFS niet bij sterilisatie.

De kans dat je een zwangerschap ook helemaal kunt uitdragen bij een spiraal is trouwens wel beduidend kleiner, en de kans op complicaties is beduidend verhoogd. En je hebt als vrouw natuurlijk altijd de optie een onbedoelde zwangerschap opzettelijk te laten afbreken.

Wil je echt 100% gegarandeerd niet zwanger worden en ook niet het risico lopen een ongewenste zwangerschap te moeten afbreken, dan zit er maar één ding op : geen sex hebben. Dat is de enige echt veilige methode.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik ben nog even verder op zoek geweest naar jurisprudentie, en heb een tamelijk interessant artikel gevonden (pagina's 854 tot en met 871 ; de allerlaatste pagina (872) ontbreekt helaas in dit voorbeeld, maar voegt vermoedelijk weinig meer toe.

Het komt er op neer dat in Nederland de situatie is : nee, tenzij. En dat tenzij is dan een hele trits hele zware voorwaarden waaraan het echtpaar in kwestie moet voldoen, en die niet standaard zijn met elke zwangerschap. De maximale mogelijkheid tot schadevergoeding is te vergelijken met die van de bijdrage van de vader van een buitenechtelijk kind. In de praktijk is in Nederland nog nooit een schadevergoeding toegekend die de hele opvoeding dekt, en de juridische mogelijkheden daarvoor zijn minimaal.
De mogelijkheid, de vrijheid en het recht een ongewenste zwangerschap te kunnen afbreken tellen heel zwaar mee in dit hele verhaal.

(Tegen abortus zijn is daarbij niet relevant, en terecht ; wie tegen abortus is omdat God het wil, moet ook niet zeuren over een mislukte sterilisatie als God dat blijkbaar ook wil ; religieuze principes zijn geen kwestie van kijken hoe het je het beste uitkomt - maar dat is mijn persoonlijke mening).

Maar als het je interesseert, kan ik je zeker aanraden het hele hoofdstuk 'Wrongful birth' te lezen.

Toegevoegd na 4 uur:
En nog even ten overvloede : in jouw vraag is er natuurlijk sprake van een normaal, goed geplaatst spiraal, en heeft er dus helemaal niemand eventuele schuld aan de situatie ; dat betekent dat deze jurisprudentie eigenlijk niet opgaat, maar pas voor ' zwaardere' gevallen geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Of 2 voorbehoedsmiddelen gebruiken, of wachten met sex tot na de overgang ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, ik kan me toch een verhaal herinneren waar iemand zwanger werd zonder sex te hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*proest*....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via het zwembad toch....;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? Ik denk dat ik op een ander, wereldwijd bekender verhaal spreek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th ; dat is een verhaal dat op geen enkel feit is gebaseerd. Ik ken ook een verhaal over een meisje dat 100 jaar sliep, maar ik neig dat ook niet al te letterlijk te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet? Straks ga je me nog vertellen dat Assepoester ook niet echt gebeurt is :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, C4th, maar....welke Assepoester van de tientallen verschillende versies ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die in een pompoen reed ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.000 zaad. kan een heel meisjes weeshuis een halfuur van douchen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is het stukje nieuws over het meisje dat zegt zwanger te zijn geworden door het zwembad, hotel is ook aangeklaagd. http://www.telegraaf.nl/buitenland/4365560/___Sperma_in_bad_bevruchtte_tiener___.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, enig idee of ze de rechtszaak gewonnen heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik weet wel zeker van niet, want als je op DIE manier echt zwanger zou kunnen worden, zou de wereld uit haar voegen barsten van de dertienjarige moedertjes. Ik ben bang dat mamma toch een ander probleem heeft met haar dochter - een hele serie problemen zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th ; hier een hele mooie versie van Assepoester. Althans, een van mijn favorieten ;-) http://www.youtube.com/watch?v=_7aW5Bku8fs
Ha, die Kathlyn;

Los van het feit dat iemand geen spelletjes met grote inzet moet spelen als hij of zij bij 'verlies de gevolgen niet kan dragen denk ik dat je op geen enkele manier iets bij de fabrikant van voorbehoedsmiddelen kunt halen. Niemand van hen is immers zo dom om te beweren 100% bescherming te bieden tegen zwangerschap, dus kun je ze ook niet aanklagen wegens wanprestatie. Bovendien kun je waarschijnlijk nooit aantonen dat je het middel ook daadwerkelijk en op de juiste manier hebt toegepast. De enige twee aansprakelijke partijen zijn diegenen die met elkaar gevandattumd hebben. De enige manier om het risico nog verder te verkleinen is een combinatie van middelen; als je de pil, een spiraaltje en een condoom met zaaddodende pasta gelijktijdig en op de juiste manier gebruikt dan zal het risico in de praktijk nihil zijn. Maar of je er dan nog zin in hebt....