ER is een overlevering geweest dat Julius Caesar, via een snede uit de buik van zijn moeder is gehaald. Volgens Wikipedia is het niet waar, omdat zijn moeder in die tijd zeker zou zijn overleden, hetgeen niet het geval was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De naam keizersnede zou ontstaan zijn omdat Julius Caesar erdoor geboren zou zijn. Dit is vrijwel zeker niet waar, al was het maar omdat zijn moeder niet bij de geboorte is overleden. Waarschijnlijker is dat de term afkomstig is van caesare, snijden in het Latijn."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keizersnede#Geschiedenis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De herkomst van het woord keizersnede is niet helemaal duidelijk. De meest aannemelijke verklaring is dat het verwijst naar een zekere wet uit het oude Rome, waarin stond dat bij een zwangere vrouw die pas gestorven of stervende was in het kraambed, het kind via een snede diende verlost te worden in een ultieme poging om het leven van de baby te redden.

Deze wet bestond al in de tijd van de Romeinse koningen (vele eeuwen voor Christus), en werd in later, tijdens de periode van het Romeinse keizerrijk, in de keizerlijke wetten overgenomen. Deze noodverlossing, waarbij het leven van de moeder werd opgegeven ten voordele van het leven van het kind, gebeurde dus via de snede die door de keizerlijke wet werd opgelegd: de keizersnede.

Andere bronnen halen echter het Latijnse woord "caedere" (= snijden) aan als oorsprong van het woord keizersnede (in het Latijn: sectio caesarea). Echter, grammaticaal is het niet mogelijk om "caesarea" direct af te leiden uit een werkwoordsvorm van "caedere". Door te verwijzen naar de Romeins veldheer en dictator Julius Caesar kan men, via een omweg, deze link toch maken. Immers, de naam Caesar zou zijn oorsprong vinden in het feit dat één van de voorouders van Caesar via keizersnede geboren werd.