Ik heb gehoord dat spermadonors, die wensmoeders 'helpen' bij hen thuis, iets kunnen toevoegen aan het zaad zodat het onvruchtbaar wordt. Kan dat ?

Vrouwen die ZI (zelfinseminatie) doen, doen daarvoor vaak beroep op een zaaddonor. Deze komt dan bij hen thuis langs om zich te masturberen en het staal af te geven aan de wensmoeder. Ik heb gehoord dat er zijn die daar geld voor vragen en iets toevoegen aan het zaad zodat het onvruchtbaar zou zijn. Is zoiets mogelijk? Wellicht zouden zij liever geen kinderen verwekken omdat er tegenwoordig een zogenaamd 'donorencontract' moet worden getekend waarin men toestemming geeft dat het kind zijn vader zou mogen leren kennen vanaf dat het de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Donoren die het doen om het geld zouden dan wellicht liever geen kinderen krijgen op die manier.
Mijn huidige vriendin had het vroeger ook geprobeerd met verschillende donoren en was nooit zwanger geworden. Met mij ging het van een leien dakje. Dat leek me dus verdacht...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben erg benieuwd waar je dit gehoord hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo verdacht, hoeveel pogingen had je vriendin dan gedaan? Vergeet niet dat zwanger worden een loterij is, zelfs onder ideale omstandigheden komt je kans per cyclus niet snel boven de 20%. Dat jij de loterij direct hebt gewonnen betekent niet dat je vriendin is opgelicht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ken een vrouw die ook een zaaddonor liet langskomen, maar zij liet zich via de natuurlijke manier bevruchten. Bij haar was het vrij snel "raak". Op die manier kan de donor in ieder geval niets bij zijn zaad doen om het onvruchtbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch een vraag van een zeldzame zaadschieter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje chemische troep erin druppelen en de zaadjes zijn dood, niet zo heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geloof ik een tijdje onder een steen gezeten, zaaddonors die thuis langs komen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik met jou Nelly....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden die niet thuis langskomen? Het gaat om kunstmatige inseminatie, niet om IUI of IVF. Dat wil zeggen dat er niet meer hoeft te gebeuren dan het sperma inbrengen in de vagina. Er is geen medische reden waarom dat in een ziekenhuis door een arts zou moeten gebeuren, dus zijn er vrouwen die ervoor kiezen dat thuis zelf te doen. Dat maakt het via een zaaddonor verwekken van een kind weer wat minder koud en klinisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ SuzyQ
Met eiceldonoren wordt het een ander verhaal... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De handeling is natuurlijk prima thuis te doen, ik bedoel meer dat er blijkbaar mannen zijn die tegen betaling even bij je langskomen om te doneren, dat is iets waar ik vreemd van op kijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, hoe verser, hoe beter, toch?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus toch maar de "natuurlijke methode" van diegene die ik eerder noemde? Dan heeft het zaad ook geen mogelijkheid af te koelen - kan dus alleen maar beter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kan je er ook niet mee knoeien. Ik bedoel niet letterlijk, maar "iets" er in doen om het onvruchtbaar te maken.

Het beste antwoord

Ja dat kan. Een simpele stof als urine kan de kwaliteit van zaadcellen al ernstig aantasten, of zaaddodende pasta die je in combinatie met een pessarium als anticonceptiemiddel kan gebruiken. Dus er zijn mogelijkheden genoeg. Maar of dat echt gebeurt is de vraag. Het verschil tussen jou en je vriendin kan natuurlijk ook aan verschil in vruchtbaarheid tussen jullie liggen: misschien wordt je vriendin gewoon minder snel zwanger dan jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een zaaddonor die langskomt doet het via de vriendendienst weg, tenzij er geld word gevraagd. dat mag bij wet niet meer omdat anoniem niet meer gebeurt.
een donorkind mag nu info opvragen naar wie de donor is.
iemand die onvruchtbaar zaad verkoopt heb ik nog nooit van gehoord en behoort gewoon tot oplichting, echter kan de wensmoeder dit niet bewijzen.
ik ga mijn eicellen doneren volgende maand, alles word opgeschreven en mag niet anoniem. wel is het zo dat de wensouders niet verplicht zijn het kind te vertellen dat het met een donor is ontstaan.

dus als je door een kennis een bevruchting laat doen ken je die persoon en zou hij je dan indd bedriegen? dan heb je geen goede vriend gekozen.
doe je een anonieme donor mag het volgens de wet niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een betaalde donor is toch niet per definitie een anonieme donor? Dat zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee een donor mag niet betaald worden in nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een spermadonor niet betaald mogen worden? Betaald draagmoederschap is wel verboden in Nederland maar een spermadonor ontvangt vaak wel een vergoeding. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spermabank