zwangere vrouwen worden eerder gevaccineerd tegen de Mexicaansegriep wel of niet doen?

we hebben er als zwangere eerder recht op. maar het is niet getest op zwangere vrouwen. wel op zwangere dieren. doe ik er dan wel goed aan te laten vaccineren en niet wetende wat er gebeuren kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

ik heb begrepen dat zwangere vrouwen meer kans lopen om te overlijden aan deze griep. En als men dus zwangere vrouwen voorrang geeft bij vaccinatie, dan zou ik die kans met beide handen aangrijpen. Op RIVM.nl staat dat de baby dan beschermd geboren wordt. Mooier kan het toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en jij denkt dat een vaccinatie geen kwaad kan? Zolang het RIVM zichzelf controleerd hecht ik nog niet heel veel waarde aan hun uitspaken dat het geen kwaad kan, zegt het begrip Softanon-DES jou nog iets, kon volgens iedereen destijds ook geen kwaad, de gevolgens zijn soms pas jaren later zichtbaar-merkbaar. Heel verstandig om er kritisch naar te kijken, ik zou alles erover gaan lezen en dan beslissen, zodat ik later ook al is misschien mijn wijze fout geweest, mezelf niet kan verwijten dat ik maar iets heb gedaan en alles klakkeloos heb aangenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vaccinatie zal sowieso maar weinig afwijken van bestaande goede vaccins. Het gaat niet om iets nieuws, maar om een nieuwe variant. Ik zou banger zijn voor H1N1 dan voor dat vaccin. Vooral omdat al gebleken is dat je als zwangere vrouw superkwetsbaar bent. dan kies je al voor ellende als je niets doet. maar dat is mijn mening, jij mag natuurlijk een andere hebben.

Andere antwoorden (6)

Goede Vraag Bailey en een moeilijk dilemma. Er zijn drie afwegingen:

Hoeveel risico loop je zelf nog?
Hoeveel risico is er voor het kind als je de griep krijgt.
Hoeveel risico is er voor het kind als je gevaccineerd wordt.

Als je zwanger bent mag je sowieso geen levend virus ingespoten krijgen. Dat doen ze bij sommige vaccins. Dan maken ze de bacterie of virus eerst wat minder schadelijk en kan je lichaam er zelf antistoffen tegen maken. Maar dan maken ze je een beetje ziek en bij zwangere vrouwen is dat niet goed.

Nu wordt inenting tegen griep nog wel eens gedaan bij zwangere vrouwen die na de derde maand zijn. Daar zijn wel studies naar gedaan.

Maar het vaccin dat tegen de Mexicaanse griep wordt ingezet is nog niet zorgvuldig getest. Dan zou ik factor 1 zwaar laten wegen. Was goed je handen, kom niet in contact met mensen die al hoesten e.d.

Maar, aangezien ik geen medicus ben, moet je mijn advies als een goedbedoelde mening zien. Je zou er beter met je huisarts over kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jouw geval zou ik in ieder geval de berichtgeving in de gaten houden...

En verder...

Tja...

Je legt wel dilema's neer meis...

Ik denk dat 'de Nederlandse Gezondheidszorg' een beetje kennende dat deze geen onnodige risico's zouden nemen door de zwangere vrouwen eerder te vaccineren. Waarschijnlijk is men van mening dat de zwangere vrouw een verhoogd risico loopt op het krijgen van de Mexiaanse griep dat men besloten heeft om zwangere vrouwen voorrang te geven in de vaccinatie...

Mijn moeder vertelde laatst dat zij in alle drie de gevallen een griepprik heeft gehaalt toen ze zwanger was. En ik wil niets zeggen over mijn broertje en zusje. Maar ik weet van mijzelf dat ik nog nooit griep heb gehad...

Dus wellicht geven ze zwangere vrouwen wel met een bepaalde intentie voorrang in de vaccinatie. Hoewel bij mij 8 jaar terug ook pas achteraf werd gevraagd welke medicijnen ik gebruikte. Nadat ik al een vaccin tegen rabius had gekregen en een verdomd heftige anti-bioticakuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jee wat een dilemma, bij ons ik ook elke vaccinatie wikken en wegen, met name omdat de oudste er toch wel heftig op regeerde, hij is inmiddels 7 en heeft de BMR dan ook nog niet gehad. Vaccineren is niet zonder risico en in Nederland is het vreemde dat de uitvoerende instantie ook de controlerende instantie is, en dat ze naar mijn idee de zaken wel eens wat onder de pet schuiven. Ik heb toch diverse keren in mijn omgeving gezien dat kinderen na een vaccinatie naar een ziekenhuis moesten omdat ze niet goed reageerden op een prik, de laatst "bekende" was de zoon van Frans Bauer.

Moeilijk hoor, je wilt niet ziek worden voor je kind, vaccinatie is natuurlijk een risico, ziek worden ook. Ik denk dat ik nog even af zou wachten en komt het echt in je omgeving hem dan misschien toch zou gaan halen. Het is dan een risico wat je neemt, maar weloverwogen, Tamiflu lijkt me slechter voor je kind.

Sterkte met je beslissing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de Mexicaanse griep blijft verlopen zoals die dat nu doet (en tot nu toe is het bij alle besmette personen als een vrij milde griep verlopen) zou ik voorlopig nog zeer, zeer terughoudend zijn voor vaccinaties die op dit moment zelfs nog in de testfase zitten (!), maar ook met een middel als Tamiflu. Bij normale gezonde mensen gaat de griep met wat bedrust, veel drinken en slapen, warm houden en eventueel een paracetamolletje tegen de pijn en de koorts vanzelf weer over. En ook de meeste zwangere vrouwen zijn gewoon normale gezonde mensen met een normale weerstand. Anders is dat als je écht in een risicogroep zit waar je sowieso moet zien te voorkomen dat je griep krijgt.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel je eigen beslissing, maar kijk dan goed door wie je je eventueel laat adviseren of voorlichten. Ook bij dit vaccin zijn natuurlijk de financiële belangen weer enorm, waardoor een positief of zelfs dwingend advies erg makkelijk van de tong rolt (denk aan de hetze rond de vaccinatie 'tegen' baarmoederhalskanker die er min of meer doorgedrukt is), en is objectiviteit nog wel eens ver te zoeken.

Grappig in dit verband is dat ziekenhuizen zich niet echt heel veel zorgen maken over de 'griepgolf' maar bedrijven wel. En dat is eigenlijk ook wel logisch ; elke aangekondigde epidemie levert een golf van zieke mensen op die echter ...laten we zeggen, niet heel erg besmettelijk blijken te zijn. En eigenlijk ook niet zo heel erg ziek. Maar voor bedrijven gaat het sowieso een flinke kostenpost worden.

Het is prachtig dat we beschikken over medicijnen en vaccins die de meeste kwalen kunnen genezen of voorkomen, maar wondermiddelen zijn het nog steeds niet altijd. Ze garanderen lang niet altijd 100 % voorkoming of genezing, en de bijwerkingen zijn soms niet van de lucht. Terughoudendheid in wat je laat spuiten of gaat slikken is altijd verstandig, en hoewel er natuurlijk een schreeuwende behoefte is aan vrijwillige proefkonijnen, zou ik daar als ik zwanger was toch even liever niet te haastig mee zijn, al is het dan een variant op een bekend vaccin. Maar eigenlijk geef je zelf in je vraag het antwoord al : doe ik er goed aan me te laten vaccineren als ik niet weet wat er kan gebeuren ? Als je echt geen idee hebt, zou ik er persoonlijk niet over piekeren. En overleg het in elk geval ineen goed gesprek met je huisarts. Niet met de verloskundige (!), want die weet dan wel alles van zwangerschappen, maar is géén arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dit op de site van het AD gevonden, hopelijk wordt je er iets wijzer van!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen, je weet niet wat ze inspuiten. Diagnose = Prognose.