Hoe groot is de kans op zwangerschap van een tweeling?

De moeder van de vader is een van een tweeling. En bij de moeder zit het ergens wel in de familie. Maar niet direct erg aanwezig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De vergrote kans op een tweeling is alleen erfelijk als het gaat om twee-eiïge tweelingen; ééneiïge tweelingen ontstaan door puur toeval bij de celdeling. En dan nog speelt erfelijkheid alleen een rol bij de aanstaande moeder. Dat is immers degene die één of twee eicellen tegelijkertijd heeft.

Als je zegt 'bij de moeder wel ergens in de familie, maar niet direct erg aanwezig', dan is het onwaarschijnlijk dat de moeder de bewuste erfelijke factor heeft. De kans op een tweeling is dan net zo klein als bij ieder ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt er maar net aan, of het erfelijk is bepaald in de vader en moederlijn of niet. Het kan 'per ongeluk' gebeuren dat er 2 eitjes bij een eisprong los komen, maar dit kan ook door aanleg vaak gebeuren. Je kan ook genetisch aanleg hebben voor het verkeerd delen van één eicel waardoor twee kindjes ontstaan, maar dit kan ook een keer 'per ongeluk' gebeuren. Het is dus niet te bepalen of de kans in dit geval groter is dan normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het splitsen in plaats van regulier delen van een bevruchte eicel kent geen erfelijke factor. Dat is gewoon iets dat zo heel af en toe gebeurt.
Mijn schoonmoeder heeft 2 zussen die tweeling zijn , geheel onverwachts werden wij ook zwanger van een 1 eiige tweeling . Het zit toch bijna altijd wel in de familie ook al is het een verre familie