Kun je als de een Blond haar heeft de ander zwart ee. Roodharig kind krijgen?

Kleurhaar kind

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent bang voor een ginger hea? Trouw een Aziaat en je bent verzekerd van een gezond kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke ook rood haar kan krijgen

Antwoorden (8)

Ja dat kan.
Het ligt er aan wat er verder in de familie zit, veel familiekenmerken heb je wel in je genen maar die zijn niet echt zichtbaar.
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet, daarvoor moet minstens een van de ouders rood haar hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan makkelijk ik heb ook rood haar en mijn vader heeft zwart haar en mijn moeder heeft bruin haar maar het moet wel ergens anders in de familie zitten dan dragen de ouders het mee in de genen en dan kan dat kind het dus krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan perfect.
De kleur van je haar wordt bepaald door het DNA dat je hebt, dit is erfelijk materiaal in je lichaamscellen en wordt voor de helft van de vader en de andere helft van de moeder doorgegeven. Iedereen heeft dus twee stukjes DNA die de haarkleur bepaald.
Soms zijn erfelijke eigenschappen zoals zwart of blond haar wel bij de vader of moeder aanwezig in het DNA, maar is het andere stukje voor rood haar sterker.
Verder zijn er spontane veranderingen in het DNA mogelijk, ook voor haarkleur. De natuur maakt soms veranderingen in het DNA, die mutaties heten, daarom is iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien hadden beiden ouders een dominant haartype en een recessief gen voor roodhaar, dan zou het goed kunnen dat allebei de recessieve genen zijn doorgegeven. (25% kans in dit geval)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zeker. Sommige mensen geven dat zelfs als reden van de geboorte van een roodharig kind, alsof het er een logisch en onvermijdelijk gevolg van is dat de ene ouder donker en de andere ouder licht haar heeft. Heb later echter begrepen dat dat een misverstand is, maar kennelijk komt het zo vaak voor dat sommige mensen dit denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mijn oom en tante hebben en zoon ( mijn neef ) met rood haar. Maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn moeder rood achtig haar had vroeger. Maar mijn tante heeft donker bruin haar en mijn oom donker blond haar. Dus ja, als het in je familie zit zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn families waarin veel kinderen met rood haar geboren worden, maar het gebeurt ook dat er in een familie maar een enkel kind met rood haar geboren wordt. Zo ook in mijn familie.
Ik had 1 broertje met rood haar, de andere 3 kinderen waren blond.
Mijn vader was donker en mijn moeder blond.
Het is dus ook niet altijd zo dat donker domineert boven blond.
in de familie komt behalve een achternicht van mijn moeder, geen rood haar voor.