Wanneer kun je spreken van beginnend menselijk leven?

Ik zelf zie het zo dat het menselijk leven begint vlak na de conceptie. Na de eerste celdeling zijn alle menselijke eigenschappen al aanwezig, maar moeten alleen nog groeien. Dus waar ligt de grens die men zo makkelijk ziet om te beoordelen wanneer een mens een mens is?

Picture for question
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met de grens die men zo makkelijk ziet??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok op het aantal weken waarvoor abortus wel, en waarna abortus niet meer is toegestaan.
misslobe
14 jaar geleden
Misschien is 'makkelijk' wel niet het goede woord hoor, maar het er wordt zovaak gesproken over een klompje cellen, terwijl dat mijns inziens al een mens(je) is. Daarop aansluitend kun je dus (eventueel) de discussie voeren in welk stadium je een abortus zou 'mogen' uitvoeren, maar dat is al uitgebreid aan de orde (geweest). Vandaar deze enkele vraag van: Wanneer begint het menselijk leven? Ook wel goed om daar eens bij stil te staan vind ik eigenlijk. En wat abortus betreft: Begrijp me goed, ik ben geen zwart-wit-kijker, en zal in sommige gevallen een abortus dan ook niet 'veroordelen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel de woorden 'beginnend' als 'menselijk' als 'leven' zijn momenteel subjectief. Het blijft daarom altijd een subjectieve vraag.
Wiki:
'Omdat leven méér is dan een som van de samenstellende delen, schiet het gebruikelijke wetenschappelijke causaliteitsdenken tekort om het afdoende te beschrijven en te verklaren. Verder bestaan er in verschillende wetenschappelijke disciplines - zoals bijvoorbeeld de filosofie en de biologie - radicaal uiteenlopende definities van leven, zodat voor zinvolle gedachtewisselingen altijd eerst duidelijk de daarbij geldende context moet worden vastgesteld.' Om je vraag beter te kunnen beantwoorden, stel ik daarom deze wedervraag: bedoel je biologisch, filosofisch of misschien nog anders? (Bijv. religieus, of wat dan ook.)

Het beste antwoord

in mijn ogen begint het hier:

een dag of acht na de conceptie begint het eitje zich in te nestelen in het slijmvlies van de baarmoeder. het zenuwstelsel wordt aangelegd tussen de 5e en de 7e week, de hartfunctie na vijf tot zes weken. na 12 weken is er al een volledig mensje gevormd.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik begrijp even niet waarom er over abortus gepraat word bij deze vraag, terwijl alleen maar de vraag word gesteld wanneer je kunt spreken van menselijk leven.
misschien is het wel de achterliggende gedachte achter de vraag, maar het STAAT er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je bedoeld wanneer een abortus moord is. Ik denk als de dit stukje leven geïdentificeerd kan worden als zijnde een mens.
Dus als de armpjes en beentjes te onderscheiden zijn. Het hoofdje, de ogen, enz.
En ook na 3 maanden, als het werkelijk levensvatbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah jij vond de vraag ook lichtelijk suggestief ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ook de achterliggende gedachte is achter deze vraag...dat kan je niet zomaar invullen zonder het van de vraagsteller te weten goldenten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt helemaal gelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe lang moeten die armpjes en beentjes dan zijn? Er is daar geen objectieve maatstaf voor te vinden. Net zoals de levensvatbaarheid. In 't ene land is dat ook nog eens héél anders (vanwege aanwezigheid ziekenhuizen bijv.) dan in 't andere land.
Kortom, de grenzen die gdanonym voorsteld, zijn niet precies aan te wijzen. En daarom in mijn ogen 'waardeloze' grenzen. (Waardeloos in de zin dat die grens altijd weer anders is - de grens is _niet_ objectief te bepalen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals alle adviezen van het voedingscentrum voor IEDEREEN geldt. Ik hoorde toch iemand zeggen, ja maar niet voor diegene die al niet helemaal gezond zijn.
Kortom, iedereen is verschillend. Dus dit soort standaarden moeten er niet zijn in mijn ogen.
Een nog ongeboren lilliputter zal nooit je standaarden kunnen halen. Zelf zou ik zeggen, twijfel je -> niet doen.
Bij je vraag moest ik meteen denken aan IVF . Bij IVF ( in vitro fertilisatie) worden er soms één , soms meerdere embryo's in de baarmoeder geplaatst. Maar één van die embryo's wordt ingebed in de baarmoeder en die wordt uiteindelijk het kindje.
Dus ik denk dat pas bij het werkelijke innestelen in de baarmoeder wand er sprake is van beginnend menselijk leven . En dat is later dan vlak na de conceptie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt iets gemist....heel kort geleden heeft een Amerikaanse vrouw, die door IVF al 4 kinderen en een tweeling geworpen had, 8 embryo's ingeplant gekregen , en ook werkelijk een achtling gekregen. Zij zag die embryo's al als mensen, en ze wilde ze dus ook alle acht hebben. Heel Amerika op z'n kop, want wie zal dat betalen, zoete lieve Gerritje....Alle acht in de coufeuze, natuurlijk, en kans op allerlei akelige afwijkingen, Oprah, dokter Oz, en de vader van 67 (vrouw heeft geen partner en geen baan, en nu dus 14 koters....) breeduit op de buis - die arme vader is dus de enige die finanieel kan bijdragen, en moet zich een slag in de rondte werken op een leeftijd dat hij lekker had moeten gaan vissen...... Dit even als illustratie dat NIET maar één embryo zich innestelt en verder ontwikkelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow , dat is wel wat . Ik had het nieuws gezien over de achtling maar wist niet dat het door IVF was. Buitengewoon !
Ik begrijp hieruit dat je abortus moord vind.

Ik zie dat toch net iets anders. Als de embryo geen kans maakt op een menselijk leven, dan vind ik abortus gerechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga me even héél erg inhouden, want als ik zou zeggen wat ik in gedachten heb zou dat me waarschijnlijk een ban van GV opleveren. Ik hou het bij het volgende: die excuses op het eind van je reactie zijn wel nodig ook, om je te verontschuldigen voor dit walgelijke stuk woordenbraaksel. Als ik jou was zou ik eerst wat levenservaring opdoen voordat je je aanmatigt op deze manier te oordelen over anderen. Een goede eerste levensles lijkt me *respect* voor anderen, ook degenen met wie je het niet eens bent. Zelfs als je abortus moord vindt, hoef je dat niet op deze manier te verwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen, 'menselijk leven' is niet objectief te bepalen.
Volgens mij zoekt misslobe naar een objectieve grens.
Strikt genomen is een mens pas een mens wanneer hij alle kenmerken bezit van wat een mens een mens maakt. Zoals je ziet aan de vraag die daar op dit moment over loopt, is die grens niet zo makkelijk te trekken. Het eerste klompje cellen na de eerste paar delingen na de bevruchting kan nog alle kanten op, en ontwikkelt zich lang niet altijd tot een mens. Bovendien bevat deze zygote niet alleen de ingrediënten voor een nieuw mensje, maar ook voor een placenta (een tijdelijk uitwendig orgaan) en vruchtvliezen.

Wanneer alles op zijn plek zit, is er nog geen sprake van een mens, maar van een poging daartoe. Een poging waarbij nog heel veel fout kan gaan. De meeste zwangerschappen stranden vermoedelijk al voor de moeder 'over tijd' is. Stranden ze daarna, dan spreken we van een miskraam; iets dat steeds meer voorkomt, omdat vrouwen steeds eerder weten dat ze zwanger zijn - meestal dus twee weken na de bevruchting al, als de eerste menstruatie uitblijft.

Als alle organen compleet in aanleg in aanwezig zijn, spreken we niet langer van een embryo maar van een foetus. En al zijn de uiterlijke overeenkomsten tussen foetussen van alle hogere dieren enorm, je kunt op dat moment toch spreken van een 'mens in wording'. De zwangerschap is dan bij mensen ongeveer 10 tot 12 weken gevorderd. Hier trekken we normaliter ook de grens voor abortus provocatus. Als het hartje klopt. Ik vind daar wel iets voor te zeggen.

Strikt genomen is een mens pas op zijn vroegst na 23 weken zwangerschap in staat buiten de baarmoeder te overleven. En in slechts een zeer enkel geval ; 27 weken is een reëlere grens. Toch vinden we die grens gevoelsmatig te laat, omdat het kind op dat moment al helemaal 'af' is. Maar zonder couveuse en medische hulpmiddelen, ligt de grens van zelfstandig leven (ademen) eigenlijk zelfs ruim boven de 30 weken.
Maar zoals je al zegt, bepaald iedereen uiteindelijk die grens voor zichzelf. Er is geen keiharde overtuigende definitie te geven die voor iedereen geld. Voor mij ligt die dus op de overgang van embryo naar foetus, al vind ik bijvoorbeeld een begrafenis voor een doodgeboren kindje van minder dan 20 weken zelf wat overtrokken ; een ander kan daar veel waarde aan hechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wéér zo'n mooi verwoord, breed genuanceerd, wijs "Marleen-antwoord"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Over tot op welk moment in de zwangerschap abortus plaats mag vinden, is al zoveel gediscussieerd. Hier zijn wat mij betreft binnen Nederland acceptabele regels.

Ik vind het veel erger om kinderen ongewenst op de wereld te zetten. Zelfs als het kind later wel geaccepteerd wordt, en in een adoptiegezin opgroeit, heeft het kind hier altijd last van. Het zit altijd met belangrijke levensvragen als: "waarom was ik niet gewenst; hoe waren mijn ouders wij zijn mij voorouders; welke eigenschappen heb ik van mijn vader en welke van mijn moeder etc. "
Uiteraard is ook 'gewenst' zijn geen garantie dat de alles tijdens de opvoeding voorspoedig verloopt, maar het is wel een belangrijke voorwaarde.

Voor mij is beginnend menselijk leven het moment waarop de bevruchting plaats heeft gevonden het dit als positief wordt ervaren. Dus het moment waarop het kind 'gewenst' is.

Nu vind ik niet dat de zwangerschap nog afgebroken mag worden na 'toegestane' tijd. Wel vind ik dat men veel te licht denkt over het ongewenst op de wereld zetten van kinderen. Als kinderen op de wereld gezet worden hebben ze ook recht om in een veilig warm nest op te groeien. Ook hier geldt: Voorkomen is beter dan genezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn cellen kunnen zich delen. In al mijn cellen zijn al mijn menselijke eigenschappen aanwezig.

Als een arts een stukje weefsel bij mij wegneemt voor onderzoek, en dat stukje weefsel niet in leven houdt, oordeelt hij dan ten onrechte dat dat stukje weefsel geen mens is? Is het moord als dat stukje weefsel na het onderzoek wordt vernietigd?

Om je vraag te beantwoorden: ik kan me vinden in de grens die ook wettelijk wordt aangehouden: als de foetus in theorie levensvatbaar is buiten het lichaam van de moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is-ie dus pas na ongeveer 25 weken; iets mer dan de helft van een normale zwangerschapsduur, en zonder hulp nog later (ca 30-32 weken).
De grens voor abortus provocatus ligt bij mijn weten op ca 16 weken, dus nog ruim daarvoor. Terwijl al vier weken dáárvoor sprake is van een echte foetus en niet langer een embryo. Er is dus nog wel een grijs gebiedje over.
In landen als Spanje meen ik kunje nog abortus laten plegen NA de perdiode dat mijn beide kinderen zijn geboren (30 en 31 weken). Voor mij een gruwelijk idee. Hoewel ik moet toegeven dat sommige van die kinderen vermoedelijk beter af zijn dan ze zouden zijn met ouders die die keuze moeten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel levensvatbaar mét hulp volgens moderne medische standaarden. In Nederland ligt de grens op het moment rond de 24 weken. De meeste artsen houden (wat mij betreft terecht) een marge aan om absoluut zeker te zijn van hun zaak, en leggen de grens daarom eerder bij de 22 weken. De vijf dagen bedenktijd liggen daar uiteraard nog vóór.
menselijke eigenschappen zijn al in zaad en eicellen aanwezig, dus al voor de conceptie. Toch noemen we zaad zaad en geen mens.

Afhankelijke van de ontwikkeling van een bevruchte eicel hebben we andere namen daarvoor. Een bevruchte eicel heet een bevruchte eicel en geen mens omdat het op dat moment een bevruchte eicel is en geen mens.

Op enig moment heeft een foetus kieuwen (menselijke eigenschap??) maar we noemen het geen vis, geen mens, maar een foetus.

Als een foetus is uitontwikkeld komt het als zelfstandige levensvorm op de wereld en noemen we het een mensje, een baby.

Persoonlijk denk ik dat we van een mens kunnen spreken als het als "zelfstandige" (los van moederkoek) kan leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"menselijke eigenschappen zijn al in zaad en eicellen aanwezig"
Volgens mij klopt dat niet - want pas na de versmelting van zaadcel en eicel worden de eigenschappen bepaald. Nl. een deel van de moeder en een deel van de vader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, een deel van de menselijke eigenschappen van de moeder en een deel van de menselijke eigenschappen van de vader.