Een postpartum (na de bevalling) depressie is hetzelfde als postnatale (na de geboorte) depressie. Deze laatste term wordt tegenwoordig steeds minder gebruikt omdat ‘postnataal’ de indruk wekt dat de baby depressief is en niet de moeder.
Bijna alle kersverse moeders hebben wel eens last van ‘huildagen’ of neerslachtige gevoelens in de eerste dagen na de geboorte. Dit wordt ook wel de babyblues genoemd. De klachten zijn met twee weken wel verdwenen. Wanneer de klachten echter blijven aanhouden en juist erger worden, kan het zijn dat je een postpartum depressie hebt. Ongeveer 1 op de 10 vrouwen komt in een postpartum depressie terecht.
Een postpartum depressie duurt over het algemeen enkele maanden, maar er zijn ook vrouwen die zich pas na een jaar weer helemaal goed voelen.

Symptomen
Een postpartum depressie lijkt sterk op een normale depressie. De symptomen zijn dan ook vrijwel hetzelfde. Sommige symptomen lijken normaal voor een kersverse moeder, maar als de symptomen langdurig zijn of extreme vormen aannemen, kan er meer aan de hand zijn. Hieronder vind je een aantal symptomen die op een postpartum depressie kunnen wijzen:

Sombere stemming, huilbuien en/of een dood, leeg gevoel van binnen.
Verstoring van het dag/nacht ritme.
Vermoeidheid.
Geen of juist heel veel eetlust.
Geen interesse in de baby (soms zelfs afkeer voor je baby) of juist overbezorgdheid.
Slapeloosheid of juist heel veel slapen.
Prikkelbaar, agressief.
Gevoel van machteloosheid of angst en paniekaanvallen.
Veel piekeren.
Weinig zelfvertrouwen.
Hier kun je een zelftest invullen om te zien of jij een depressie hebt. Deze depressie test is overigens geen vervanging voor een consult met een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Postnataal betekent letterlijk "na de geboorte". Waarom zou dat dan de indruk wekken dat de baby depressief is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (2)

Een postpartumdepressie is een vorm van depressie die optreedt bij vrouwen die recent bevallen zijn. Ook wordt de (enigszins onjuiste) term postnatale depressie gebruikt. Postpartumdepressies komen voor na 10 tot 15% van de bevallingen en vormen daarmee een veel voorkomende aandoening.

De symptomen lopen in intensiteit en duur uiteen. In lichte gevallen heeft de vrouw last van verdriet en huilbuien, angst, prikkelbaarheid, wisselende stemmingen en vermoeidheid. Meestal zijn de symptomen binnen twee weken na de bevalling verdwenen.

In ernstiger gevallen zijn de symptomen ingrijpender en langer van duur. Het kan van een paar maanden zelfs oplopen tot een paar jaar. Naast angst en verdriet kunnen ook schuldgevoelens en verlies van eigenwaarde optreden. De vrouw heeft weinig energie en interesse (soms zelfs in het kind) en is overgevoelig voor kleine irritaties. Er kunnen ook eet- en slaapproblemen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een postnatale depressie oftewel somberheid na de bevalling.

Meestal gaan de baby blues vanzelf over.
Maar sommige vrouwen zijn maandenlang somber. Al hadden ze zich vooraf nog zo op de baby verheugd, nu die er is voelen ze zich niet blij.
Ze zijn prikkelbaar, angstig en neerslachtig.
Jonge moeders met deze klachten hebben een postpartum depressie: een depressie na de bevalling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Doet es een bronnetje zegge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je de bron vermelden? Die staat er bij hoor. Ogen opendoen of glaasje minder drinken.
rose
13 jaar geleden
Nu in elk geval wel.