Hoe vraag ik het het best aan mn ouders?

Mijn ouders weten dat ik twee maanden een vriendje heb en ik wil graag aan de pil. Maar het is niet omdat ik bang ben om zwanger te raken, ik ben nog helemaal niet aan seks toe maar ik wil juist aan de pil zodat ik mijn menstruatie meer kan regelen. Met vakantie/kamp enzo. En omdat het me gewoon veel handiger lijkt. Ik weet echter bijna zeker dat mijn ouders denken dat het is omdat ik niet zwanger wil worden.. en dan zouden ze het nooit goedkeuren dat ik aan de pil ga! Hoe vraag ik het dus het best? Moet ik erbij zeggen dat het niks met mn vriendje te maken heeft? Of valt dat juist op? Ik ben 15 btw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je dit nou precies zo aan je ouders vertelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt mij alleszins redelijk in de oren.

Het beste antwoord

Ook al weet je zeker dat je ouders er niet mee eens zijn, je moet er alsnog met je ouders over praten.

Veel jonge meisjes denken vaak al het antwoord van hun ouders te weten, en gaan dingen stiekem doen, omdat als ze het vragen toch niet mag!

Uiteindelijk merken de ouders dat je niet meer eerlijk tegen hun bent, en gaan je van alles verbieden, omdat je laat zien dat je op een onvolwassen manier met dingen omgaat en onverantwoordelijk gedrag vertoont (liegen is echt heel onvolwassen) en dan beginnen de problemen pas echt goed.

Laat zien dat je een persoon bent dat zorgvuldig nadenkt en erover alles kan praten.
En natuurlijk is het antwoord voorspelbaar, ga gewoon akkoord als ze je vertellen dat ze niet willen dat je de pil slikt. Maak er geen groot probleem van. Al snel zullen ze waarschijnlijk liever willen dat je toch de pil slikt, want stel je voor je hebt wel seks en raakt zwanger omdat je de pil niet mag sikken van je ouders.

Wie weet gaan ze opeens over seks praten met je ^_^.

Maar zodra ze beseffen dat je een heel verstandige meid bent, eerlijk bent en in staat bent om met je ouders te willen praten over zulke onderwerpen, zonder emotioneel of kwaad te worden. Dan gaan ze je al heel snel als volwassen beschouwen. Daarmee bouw je een hele goede en sterke band mee op!

Hoe je ouders reageren hangt dus helemaal van jezelf af. Het is heel normaal om over jezelf en je menstruatie na te denken en nog beter om met je ouders over te praten.D eerste keer lijkt het misschien helemaal verkeerd te lopen, maar geef elkaar de tijd.

Besluit je toch dingen stiekem te doen, dan heb je een hele lange weg te gaan om het vertrouwen terug te winnen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gewoon vragen misschien reageren je ouders zelfs positief omdat jezelf aan dit soort dingen denkt.
Het is toch ook geen schande tegenwoordig om met je 15de iets aan anticonseptie te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het wil doen doe je het toch wel, en dan zouden ze juist blij moeten zijn dat je zelf maatregelen neemt. Ook al is het niet daarvoor bedoeld, al denken zij van wel.. Misschien kun je dan dat proberen te zeggen?
succes! en gewoon over praten (werkt het beste(ervaring))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel je ouders dat je aan de pil wilt omdat je je menstruatie beter wilt regelen.
Zeg ook dat je (nog) niet aan seks toe bent en als je dat wel bent, je zeker een condoom gaat gebruiken.
Vertel ze dat ze je kunnen vertrouwen.

P.s. Dat van die condoom is wel zo verstandig i.v.m. SOA's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou 15 is een mooie leeftijd om aan de pil te gaan en als jij het ze netjes uitlegt wat de reden is dan moet dat toch goed komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ouder die dit heeft meegemaakt kan ik alleen maar zeggen gooi het eruit! Je ouders zullen schrikken maar leg je argumenten uit. Het werkt beter geloof me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is lastig!
Ik heb btw ook altijd dat soort situaties :S
als ik jouw was zou ik het wel gewoon vragen, maar dan wel met de redenen waarom erbij.
ik snap ook wel dat je ouders je dan gaan verdenken, maarja,, volgensmij heb je niet veel keus.
Ook kan je het 'stiekem' aan de dokter vragen. De dokter heeft namelijk zwijgplicht.

Dus je hebt eigenlijk 3 opties: - Gewoon zeggen -Naar de dokter met zwijgplicht -of het hierbij laten zitten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon even met je moeder moet gaan praten dat je veel last hebt van het menstrueren omdat het altijd onverwachts komt en niet kunt plannen. Dan kun je er wel bij zeggen dat je echt nog niets met die jongen van plan bent maar dat je graag in de zomer er een beetje gemak van wil. Als je het niet vraagt blijf je er mee zitten. Stiekem doen is ook niet wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 is een prima leeftijd hoor, ook als je er wel aan toe zou zijn. niks om je voor te schamen. vertel wat je hierboven zegt gewoon aan je ouders (als je dat prettig vind, en dit soort gesprekken normaal zijn in jou gezin). Of neem anders de ouder waar je het makkelijkste mee praat apart en vertel het.
Mocht je het echt niet lukken dan kan je altijd naar de huisarts gaan en gewoon de pil vragen zonder dat je ouders het weten. Maar realiseer je echt dat het helemaal niet gek is voor een 15 jarige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nu iets dat ik van sommige ouders nooit zal begrijpen : ze willen niet dat hun kind sex heeft, dus verbieden ze het goede voorbehoedsmiddelen te gebruiken, alsof dat ook maar énige zekerheid geeft dat ze het dan dus ook maar niet doen. :roll:
Hele rare en bovendien gevaarlijke struisvogelpolitiek.

Daarnaast zou je er gewoon met je moeder over moeten kunnen praten. Als je haar nooit redenen hebt gegeven om je te wantrouwen, zou je haar gewoon eerlijk moeten zeggen waarom je de pil wilt, en zou ze daar ook gewoon voor open moeten staan. Maarja, moeten is dwang he ?

Nou moet ik ook wel zeggen dat de pil natuurlijk niet een soort snoepje is dat je even neemt om te proberen ongesteld te worden op dagen dat het jouw uitkomt. Het blijft een medicijn, met hormonen, hoe licht ook, dat invloed heeft op je lichaam op alle niveau's. Maar aangezien je de leeftijd hebt om binnen afzienbare termijn inderdaad sexueelactief te worden, zou ik alleen om die reden inderdaad niet laten.

Tijd voor een volwassen gesprek tussen twee vrouwen, waarin jullie samen de voors en tegens bespreken. En wil ze dan niet, dan gewoon naar de huisarts zonder tussenkomst van je moeder. Die heeft namelijk gewoon volledige zwijgplicht. (Al zal het verstoppen van een pil die je dagelijks moet nemen in de praktijk niet meevallen ! Je vergeet hem dan snel - maar DAT kan pas kwaad als je hem ook echt als voorbehoedsmiddel gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad onbegrijpelijk, die struisvogelpolitiek. Ik hoop dat als ik zelf een 15-jarige dochter heb die een vriendje heeft, dat ik slim genoeg ben om het zélf met haar te hebben over anticonceptie. Je kunt daar beter aan beginnen vóórdat je helemaal toe bent aan seks en in een verloren moment verder gaat dan je van plan was. Ik weet nog toen ik voor het eerst alleen op vakantie ging (ik was al aan de pil wegens menstruatieklachten) mijn moeder even langskwam terwijl ik bezig was met inpakken, om me aan te raden vooral condooms mee te nemen. Je wist immers maar nooit, ook al was je niets van plan. Ik als laatbloeiende puber (ik was 15-16) vond dat enorm overdreven, het idéé dat ik met een vakantievriendje in bed zou duiken! Maar ze had natuurlijk wel gelijk en ik wist dat ik dat soort dingen met haar kon bespreken.