Als je op de dag van ovulatie zwanger bent, waarom rekenen ze dan pas vanaf de 1e dag van je menstruatie?

Welke reden heeft dat?

Toegevoegd na 2 minuten:
het moet natuurlijk de láátste dag van je menstruatie zijn.

wat is daar de logische reden van?

Toegevoegd na 2 minuten:
het moet natuurlijk de láátste dag van je menstruatie zijn.

wat is daar de logische reden van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Nope, ze rekenen juist vanaf de éérste dag van de láátste menstruatie.

Het waarom: gewoon gemak. Je kunt toch niet exact vaststellen tot op de dag nauwkeurig wanneer de bevruchting is geweest. Wel kun je vaststellen hoe lang na de eerste dag van de laatste menstruatie een vrouw gemiddeld haar kind baart.

Tegenwoordig krijgen zwangere vrouwen standaard minstens twee echo's aangeboden, waarmee met wat meer zekerheid de zwangerschapsduur kan worden vastgesteld. Maar de telmethode vanaf de laatste menstruatie is zó ingeburgerd dat die nog steeds wordt gebruikt. Zelfs als uit de echo een andere zwangerschapsduur komt, is het aantal weken dat je te horen krijgt het vermoedelijk aantal weken vanaf de conceptie plus twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit omdat er niet precies vastgesteld kan worden wanneer de eisprong plaats vindt. Sommige vrouwen voelen dit wel maar de meeste niet. De dag dat je menstrueert begint je cyclus opnieuw en meestal vind de eisprong dan 2 weken na je menstruatie dus vandaar dat zij de eerste dag nemen. Je bent altijd 4 weken zwanger terwijl je er eigenlijk pas 2 echt zwanger bent. Dus je krijgt er 2 kado.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de datum die de meeste vrouwen nog wel weten, en daarmee het best en eenduidig te stellen is.

De dag van de conceptie, tja, dat is altijd een beetje gokken.

En omdat de tijdsspanne dat die baby er uit komt nogal ruim is (6 weken, nl 4 weken voor, en 2 weken na de uitgerekende datum), komt het ook niet op een dag aan.