Moet je voor de anticonceptiepil eerst echt naar de dokter, of kan je deze ook meteen bij de apotheek halen?

Als je wel ongeveer weet welke je wil hebben, maar je hebt geen zin om daarvoor eerst naar de dokter te gaan, is het een optie om dan gewoon meteen naar de apotheek te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (8)

Ik ben ervan overtuigd dat dit niet gaat lukken.
Toen ik um slikte, haalde ik soms een hele voorraad (ik loog dan dat ik een jaar nr het buitenland ging, ahum niet zo netjes nee). Dan hoefde ik niet elke 3 mnd nieuwe te gaan halen. Toen ik ermee stopte heb ik ze aan mijn vriendin gegeven. Dus je kunt er aan komen, maar is niet de bedoeling het zo te doen. Misschien heeft je huisarts goede argumenten om je een ander type pil te geven, dus toch maar even gaan hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ..je moet echt eerst naar de dokter toe, hij moet nl ook het recept uitschrijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult de eerste keer toch echt eerst naar de huisarts moeten, daarna kun je een herhaalrecept krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een anticonceptiepil kan een hele grote invloed hebben op zowel je lichaam als je psyche.
Daarom is het erg belangrijk dat je hier goed over geadviseerd wordt en dat er bekeken wordt welke pil er bij jou past; immers, ieder lichaam is verschillend.
Aan te raden is om daarom nooit zomaar aan een pil te beginnen, maar deskundig advies in te winnen, liefst niet eens bij een huisarts, maar bij een gynaecoloog.
Als je de verkeerde pil slikt kan je je heel rot gaan voelen, en vaak leg je het verband niet eens.
Ga dus niet zomaar iets innemen zonder te weten of dit de hormonen zijn die op jou aansluiten.
Hormonen beinvloeden je hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun jij "wel ongeveer" weten welke je wilt hebben?
Waarop baseer je dat dan?
En hoe weet jij dan of dat goed is voor jou specifiek?

Nee.
Afgezien van het feit dat je een recept moet hebben van de dokter omdat je anders niks meekrijgt van de apotheek, is het ook heel belangrijk dat jouw eigen huisarts weet wat jij slikt. Al lijkt dat op dit moment misschien onzin, je weet niet wat jou nog eens overkomt en dat is het heel belangrijk dat bekend is wat je allemaal geslikt hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pil wordt vaak gezien als onschuldig, maar het is een serieus medicijn dat niet zomaar kan worden voorgeschreven. Sterker nog, hopelijk zul je in je leven zelden of nooit iets slikken dat zóveel invloed heeft op je lichaam. Niet iedere pil is voor iedereen geschikt, en voor sommigen is geen enkele soort geschikt.

Een arts kijkt naar je voorgeschiedenis, zal vragen stellen over je levensstijl en je onderzoeken (minstens de bloeddruk meten) om te bepalen of de pil jou niet een te groot risico op bijvoorbeeld trombose zou geven, en dán pas de pil voorschrijven.

Nee dus, je kunt niet zomaar naar de apotheek gaan voor de pil, en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een UR middel is, kan je het in Nederland alleen krijgen via een recept.
UR = Uitsluitend op Recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier een site waar je het kan bestellen.

http://www.xanthe.nl/anticonceptie.php?random=3&show=minipil