je kan natuurlijk zwanger worden als je ongesteld bent, maar is het goed als je zwanger wordt als je pas 12 bent?

jullie moeten hier niets achter zoeken, gewoon een vraag :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Toch mijn antwoord nog even apart.

Er zijn plekken op deze aarde waar je op je 12e allang geen kind meer bent, geestelijk dan. Het geestelijke probleem zal daar weinig afdoen of het goed is dat je zwanger wordt. Geestelijk zal het daar veel normaler zijn en misschien wel noodzakelijk aangezien als je dan ouder wordt en ziek wordt je kinderen hebt die dan weer voor jou kunnen zorgen als die niet eerst ook ziek geworden zijn en het overleefd hebben.

Dus komen we op het fysieke gedeelte....

En fysiek is het zeker niet goed, simpelweg omdat ondanks dat je ongesteld wordt en je lichaam zegt je kan kindjes krijgen, is je lichaam niet volgroeid.

Je bekken is niet volgroeid, je borsten zijn niet volgroeid, de verhoudingen van je lichaam zijn anders dan als je volwassen bent.

De kans dat je dit kind dan op een natuurlijke manier gezond ter wereld kan brengen en het zelf ook overleefd is vele malen kleiner dan bij een volwassen persoon.

Er is een aanzienlijke kans dat er een keizersnede gaat volgen of dat er andere hulpmiddelen ter sprake gaan komen, bijvoorbeeld de vacuüm pomp om het kind eruit te halen.
Kan zijn dat het kind niet draait en gedraaid moet gaan worden en ook zal de pijn voor een 12 jarige moeilijker te verdragen zijn dan voor een volwassene.

Kortom op fysiek niveau brengt dit veel risico's met zich mee. In de westerse wereld is er dan weer veel technologie die iemand van die leeftijd kunnen helpen waardoor een en ander toch gaat lukken en de extra risico's afnemen. Ze zullen niet geheel verdwijnen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar ik ben het absoluut niet met je eens!!! Ik ben overal op de wereld geweest maar een kind van 12 is nog steeds een kind. Zelfs een kind in oorlogsituatie is een kind. Het heeft soms veel grotere verantwoordelijkheden toebedeeld gekregen maar het is nog steeds een kind. en sorry, de rest lees ik niet eens. Je slaat finaal de plank mis
sterredag
13 jaar geleden
tja door ellende wordt een kind helaas vaak snel volwassen, het is jammer, maar is wel zo. Ze zijn geestelijk beter in staat om voor een kind te gaan zorgen dan hier in het westen, ze zijn anders opgegroeid. Een kind beperkt ze niet in hun uitgaans mogelijkheden, niet in hun relaties binnen vrienden groepjes etc en dat is wel waar psychisch gezien het lastige gedeelte zit in wel ontwikkelde landen. zou het fijn zijn als het anders zou zijn. Ja klopt mee eens. Zou fijn zijn, helaas is dit toch de harde werkelijkheid.

Andere antwoorden (8)

Nee, dat is niet goed. Als je pas 12 bent is je lichaam nog niet volgroeid en zal het een zwangerschap moeilijk aankunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed nou ja ik denk niet dat het zo heel erg is. Voor je lichaam. Maar wel voor je geest. Je raakt in een chaos als je hoort dat je al op je 12de zwanger bent. Een nachtmerrie! Dus aan je lichaam zal je het niet zo merken denk ik. Maar wel geestelijk en je levenswijzen word geruïneerd

Toegevoegd na 38 seconden:
Nouja je lichaam zal het natuurlijk moeilijk krijgen. Want je bent pas 12! en dan al een dikke buik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet goed je lichaam is nog niet volgroeid en je hebt zelf geen tijd gehad om van het leven als tiener en jonge vrouw te genieten. Als 25 bent is het nog vroeg zat en later mag ook hoor. Leef eerst heerlijk ontdek als je er aan toe bent laat je niet dwingen of overhalen zonder zin.
13 jaar geleden
Nee, dat is niet goed voor je.
Je bent lichamelijk nog niet uitgegroeid : je heupen zijn nog te smal, en je lengtegroei is nog niet klaar, terwijl een zwangerschap héél wat van je lichaam vraagt, dat het dan nog niet kan missen, omdat het zelf nog groeit.

En geestelijk ben je nog lang niet toe aan het verzorgen van een volledig van jou afhankelijk wezentje.
Je bent nog bijna kind, en hoort zorgeloos te ontdekken hoe het leven eigenlijk in elkaar steekt. Pas als je goed in staat bent helemaal voor jezelf te zorgen, ook in financieel opzicht, en helemaal onafhankelijk bent van volwassenen kan je gaan overwegen een nieuw leven te creëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rare vraag. Natuurlijk is het niet goed dat je zwanger wordt als je 12 jaar bent. Je bent zelf nog kind en hebt het leven nog voor je. Het is al verschrikkelijk dat in afrikaanse landen jonge meisjes aan oude mannen worden uitgehuwelijkt. Ik hoop dat dit gewoon een gekke vraag is ontsprongen uit een kinderbrein. Mocht het echt zo zijn dat je zwanger bent op je 12e dan wens ik je echt alle wijsheid voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het goed is, is maatschappelijk bepaald. Hier in nederland zou het absoluut niet geaccepteerd worden, maar in landen waar meisjes op de leeftijd van 10 jaar al als volwassen vrouw worden gezien en worden uitgehuwelijkt denk men hier wellicht anders over.

Lichamelijk gezien kan een meisje van 12 jaar een volkomen geslaagd een gezonde baby op de wereld zetten met goede afloop voor moeder kind. Hier zijn gevallen van bekend. Dit is lichamelijk gezien niet abnormaal.

Het feit is dat in westerse landen waar zoiets voorkomt, gelijk justitie met hun raad van de kinderbescherming als een olifant door de porseleinkast davert, het kind onmiddellijk wordt afgenomen om voorgoed van de jonge moeder te scheiden. De geestelijke schade die hierdoor ontstaat wordt gemakshalve in de schoenen van de vader (vaak ook heel jong) geschoven. Dit wordt vreemdgenoeg zonder nadenken door de maatschappij geaccepteerd. Een normaal meisje van 12 kan geestelijk gezien best wel een kind opvoeden en lichamelijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je bent dan nog lang niet volgroeid.
Daarbij moet je gaan nadenen over hoe je het kind opvoed, en werken zodat je geld hebt voor het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuiver lichamelijk : nee, op je twaalfde is je lichaam in principe nog volop in ontwikkeling, en niet goed in staat een zwangerschap uit te dragen. Hoewel de cijfers gelukkig summier zijn, is wel bekend dat bij moeders onder de zestien zowel de kindersterfte als de moedersterfte maar ook vroeggeboorten veel vaker voorkomen. En 12 is wel erg ver onder de 16.

Dat in arme of onderontwikkelde landen (of vroeger in onze contreien) de meisjes vele en veel jonger kinderen kregen is overigens grotendeels een bakerpraatje : het komt ongetwijfeld wel eens voor, en vanwege het ontbreken van voorbehoedsmiddelen en voorlichting vaker dan hier vandaag de dag, maar is zeker niet de 'natuurlijke' gang van zaken,.
In dergelijke omstandigheden worden meisjes namelijk juist pas LATER ongesteld (=vruchtbaar), rond hun zestiende.

Door de extreem goede voeding, hygiëne, gezondheidszorg en verwarming in onze' wereld, zijn meisjes veel vroeger ongesteld en geslachtsrijp, maar bij lange na niet uitontwikkeld.