Kunnen ze me kind afpakken?

Ik ben 22 jaar en woonde bij mijn vriend in. Ik werkte niet en was bezig met een opleiding. Daar ben ik nu mee gestopt. Mijn vriend heeft het uitgemaakt toen ik vijf maanden zwanger was. De zwangerschap was niet gewenst maar wel welkom, kwam er ook pas achter na drie maanden.
Ik ben marokkaanse dus thuis kan ik ongehuwd en zwanger echt niet aankloppen. Ik woon nu tijdelijk bij een vriendin.

Ik heb contact opgenomen met siriz en daar kan ik vanaf 7 maanden zwanger zijn terecht, een opvanghuis voor tienermoeders tot 24 jaar.

Nu maak ik me zorgen omdat mijn schulden steeds meer worden nu. Als ik in het opvanghuis ben gaan ze een uitkering voor me aanvragen.

Hoe ga ik het redden met een bijstandsuitkering en een schuld van 7000 euro en een kind erbij. Ik ben zo bang dat ze het van me gaan afpakken. Kunnen ze dat doen?

En bij het vgz heb ik ook veel schulden en moet nu al meer betalen. Ik ben bang dat ze me de verzekering uitgooien en ik de ziekenhuiskosten en verloskundige zelf moet gaan betalen.

Hoop dat iemand me kan helpen zit er echt erg mee en kan niet genieten van mijn zwangerschap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag de VGZ (kan per email, scheelt telefoonkosten) om een betalingsregeling vanwege jouw omstandigheden. Misschien zijn ze welwillend om je een bepaalde tijd op "niet aanmanen" te zetten, zodat je geen extra kosten krijgt vanwege de achterstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook mijn verkeerd geplaatste reactie (zie Hippo) over postadres.

Antwoorden (6)

nederlandse hulpverlening is idioot versnipperd, ik zie dat je al opvang voor jezelf en je baby hebt gevonden, ga voor oplossing van je schulden eens naar de sociale dienst?
De taal van geld is zo ongeveer de enige die ze verstaan, alles wat je daar meer krijgt is meegenomen, succes, sterkte en veel geluk voor jou en je kind :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem zo snel mogelijk contact op met een Fiom, zit in meerdere steden, zie: http://www.fiom.nl/
Daar kunnen ze je begeleiden, vertellen wat je rechten en plichten zijn en verder kijken of je nu hulp kunt krijgen.
Je bent in elk geval zo slim om aan de bel te trekken, dus volgens mij komt het best goed.

Kijk of je gemeente een informatieloket heeft, telefonisch of digitaal, en leg de situatie voor, vraag of je nog andere mogelijkheden hebt wat inkomen betreft.

Sterkte, ga zo snel mogelijk op zoek naar meer informatie voor jouw specifieke situatie en maak gebruik van de hulp die er is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve meid, ik weet niet waar je woont. Maar in Brabant weet ik al twee instanties waar je hulp kunt krijgen.
Je schulden worden gesaneerd en je wordt begeleid tot je op eigen benen kunt staan met je kindje. (013-5309400)
Het tel nr. is van Kompaan, de instantie waar je je moet aanmelden.

Onderstaande gaat over de Bocht in Goirle, zij hebben ook een huis in Eindhoven.

Als je verder met Siriz gaat, kan ook. Ikheb hun site bekeken, ziet er ongeveer zo uit als de hulp die de Bocht biedt. Maak dan voor je schulden een afspraak met het maatschappelijk werk bij jou in de buurt. Misschien kan je ook nog wat werken hier of daar, al is het maar een paar uurtjes poetsen. Het maatsch werk kan een uitkering voor je aanvragen, al heb je wel een sollicitatieplicht daarbij.

De hulpverlening is er tegenwoordig niet meer opgericht om moeder en kind te scheiden, maar juist om je te helpen samen met het kind een plek te vinden.

Ik heb een paar jaar geleden een meisje naar De Bocht verwezen (ook meisje met Islamachtergrond). Zij is daar voortreffelijk geholpen. Je mag ook in Siriz alle vertrouwen hebben.

Het komt heus wel goed. Fijn dat je zo n lieve vriendin hebt bij wie je mag logeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Wat een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb je nog nooit zo'n lief antwoord zien geven, zo medelevend. dik compliment voor jou. +.
Omdat je schulden hebt zullen ze je kind niet zomaar afpakken. Wel zul je van nu af aan moeten laten zien dat je het kan (zwangerschap, kind en met geld omgaan).
Als je in het goede traject van hulpverlening zit is overal een oplossing voor, dus laat je niet ontmoedigen want veel hulp is versnipperd, maar als je volhoudt kom je er wel.
Zet hem op en succes met je kindje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat een vervelende situatie.

Als eerste er is niemand die zomaar jouw kind kan afnemen!!!!

Wat ik zou doen in jouw plaats;

Laten inschrijven bij alle woonstichtingen, urgentie aanvragen.

Afspraak maken bij een gemeentelijke kredietbank voor al je schulden of een ander schuldsaneringsinstantie.

Wie weet heb je nu recht op een uitkering en kan je een postadres via de gemeente krijgen, dus naar de socialedienst en je hele verhaal voorleggen ook zij zijn in de mogelijkheid om je advies te geven.

Het mooie aan Nederland is dat als je hier echt graag uit wilt dat die mogelijkheid er ook is maar dan zul je wel nu stappen moeten ondernemen! Er is niemand anders die het voor je doet!

Probeer zoveel mogelijk te regelen zodat je straks kan genieten van je pasgeboren kindje! Want dat is het mooiste wat er is.

En schaam je niet want er zijn er duizenden jou voorgegaan.

Heel veel sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij, naast alle goede tips die hier al gegeven zijn, toch een klein moederlijk schopje onder je reet:

Je bent 22, zwanger, hebt een afgebroken opleiding en geen baan en verwacht dat wij hier gaan zorgen dat je je leven weer in handen neemt?

Kom op! Niet bij de pakken neerzitten, ga er achteraan! Een 22-jarige hoeft echt geen zielig tienermoedertje meer te zijn, hoor! Tijd om een beetje hard te worden voor jezelf, anders blijf je de rest van je leven afhankelijk van allerlei mensen die dingen over je hoofd heen beslissen.

Je kind pakken ze echt niet zomaar van je af, maar jij moet vanaf nu wel echt het heft in eigen handen gaan nemen en je verantwoordelijk gaan voelen voor je eigen toekomst en die van je kindje. Zwangerschappen zijn er niet om van te gaan zitten genieten, die zijn er om een kind van te krijgen. Zwanger zijn is iets waar jouw lijf voor gemaakt is en wat het tussen de bedrijven door prima zelf kan regelen.

Waarom heb je je opleiding afgebroken? Je kunt makkelijk tot 6 of 4 weken voor de bevalling doorleren en een week of 6 na de bevalling thuis de draad weer oppakken.

Als jij op goeievraag dit soort vragen kunt stellen, kun je ook opzoeken waar het maatschappelijk werk bij jou in de buurt zit en de hulp zoeken die je nodig hebt. En dan flux op de fiets gesprongen met die lekkere dikke buik van je, en op de toekomst af!