Wat belangrijk is is denk ik uitzoeken waarom het lastig voor je is om iemand dichtbij te laten komen. Ben je in verleden gekwetst, is er een soort angst ontstaan waardoor je mensen op afstand houdt?
Vraag jezelf af wat er gebeurt als je iemand dichtbij laat komen. Waarschijnlijk word je dan angstig. Ben je onzeker over jezelf, denk je misschien wel: als ik mijn ware aard laat zien zullen ze me afwijzen? Als ze écht zien wie ik ben, nou dat kan echt niet want dan vinden ze me: raar, dom, enz enz.
Dus:
1)doe onderzoek naar jezelf: wat gebeurd er als ik iemand dichtbij laat komen?
2) Vraag je af: wat ben ik nodig om me veilig genoeg te voelen om me (stukje bij beetje) kwetsbaarder op te stellen?
3) Ontwikkel je intuitie: leer voelen wanneer iemand te vertrouwen is. Volg je gevoel.
4) Voel je grenzen. Vraag je dan af of je deze een beetje kunt verruimen: kan ik iets meer van mezelf vertellen? Mag ik mijn gevoelens laten zien? Experimenteer ermee, zodat je weer leert vertrouwen te hebben in anderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
dank je wel, ik ga er mee aan de slag

Andere antwoorden (9)

Door jezelf open te stellen voor de ander.
Neem een open en uitnodigende houding aan, vertel over jezelf, m.a.w. laat jezelf zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuit je lippen, steek je hoofd uit... en de rest komt vanzelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst van jezelf leren houden en jezelf leren vertrouwen. Dan pas kun je van anderen houden en ze vertrouwen en ze dichtbij laten komen.
Oefening baart kunst...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je hart open te stellen...............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door jezelf beetje bij beetje voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door zelf wat minder afstand te bewaren en niet bang te zijn om iets van jezelf te laten zien. Je kwetsbaar opstellen zonder je eigen grenzen uit het oog te verliezen. Vaak gebeurt het dan dat de ander zich vanzelf ook wat meer openstelt. Kwestie van wederzijds vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Iemand" vind ik wel heel algemeen.
Over het algemeen wil ik helemaal niet dat iemand dichtbij komt.
Bijvoorbeeld: ik strek mijn arm en geef een stevige handdruk bij het nieuwjaarwensen op het werk, omdat ik al dat gezoen niet wil.

Maar het kan ook andersom.

Dus als je het wel wilt, verdiep je dan een beetje in lichaamstaal. Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal.
Weet jij hoe jouw lichaamstaal is? Hoe je over komt op anderen? Op die "iemand" die je wel dichtbij zou willen laten komen?
Veel emoties worden non-verbaal overgebracht.
Lichaamstaal is een samenspel van vele gebaren, houdingen en gezichtsuitdrukkingen. In veel gevallen heeft een bepaalde combinatie van lichaamstekens een betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een sympathiek,gevoelig en voor anderen van nature openstaand iemand bent: gewóón jezelf zijn en blijven.

Wanneer je wat meer gesloten van aard bent,zal je wat meer moeite moeten doen om belangstelling voor de ander te tonen.

Toegevoegd na 6 minuten:
even een notitie erbij: stel je óók weer niet té snel open voor de ander,want ---helaas maar ál te waar----níet iedereen is te vertrouwen en heeft niet altijd de beste bedoelingen,dus: altijd even toch "de kat uit de boom kijken" en aan proberen te voelen wát die ander wil van jou,zéker als die persoon een wildvreemde is,ok?
succes hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,hardstikke thx,krakkie! ;)
Bij sommige mensen heeft dat gewoon heel veel tijd nodig.
Stel jezelf open, vertrouw die ander en als het echt klinkt van beide kanten komt dat ( meestal) wel