Wat kun je doen tegen verlatingsangst in een liefdesrelatie?

In therapie gaan is een mogelijke oplossing, maar bestaan er hiernaast nog andere mogelijke 'hulpmiddelen'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Meestal komt een dergelijke angst toch ergens vandaan. Vaak uit je jeugd of hele vroege kindertijd. Dat kun je misschien toch beter met een korte NLP- of NEI-coaching onder de loep nemen. Deze methodes gaan niet diep graven maar zorgen ervoor dat je belemmerende overtuigingen die je vroeger (vaak onbewust) hebt opgedaan, kunt loslaten of een ander waarde aan hecht.

Het is erg zonde om je relatie te laten overschaduwen door dergelijke angsten. Waar je bang voor bent wordt alsmaar groter als je het niet bij de kern oppakt.

Gun jezelf een paar gesprekken en je krijgt er een veel vrijer gevoel voor terug. Je kunt weer genieten van je relatie in plaats van leven in angst om iets wat mogelijk niet gaat gebeuren.

Ik wens je veel liefde en plezier!
Yvonne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er met je partner over praten. Wat zit je dwars? en welke dingen beangstigen jou. Als je vriendin/vrouw echt erg van je houdt begrijpt ze het en wilt ze het er graag met je over hebben. Spreek namelijk uit ervaring, alles opgelost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je relatie goed is je ervan overtuigen dat er geen reden is voor verlatingsangst..
verlatingsangst komt voort bij relaties die niet stabiel zijn ..en daar kan je wel aan werken, door met elkaar te praten, als het even niet goed gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je partner vertrouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het meer samenhangt met zelfvertrouwen. Als je zó afhankelijk bent van de aanwezigheid van een geliefd persoon om gelukkig te zijn, moet je aan je zelfbeeld werken.

Je kunt ook pas van een stabiele relatie spreken, als beide partners daarin een eigen bijdrage hebben. Een stevige persoonlijkheid en inzicht in eigen bestaansrecht, maakt een mens minder afhankelijk en daardoor minder angstig.
13 jaar geleden
Nog meer met je partner doen, en leukere dingen.
En er nog niet van uit gaan dat het ooit uit gaat.

Als jullie dichtgenoeg bij elkaar blijven, en leuke dingen blijven doen, en niet alleen maar groeten e.d als hij/zij thuiskomt, maar misschien wat meer doen.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee,hardstikke eerlijk en mooi antwoord.
top! dus...een...plus + :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje:)
Ivana
13 jaar geleden
Ik heb mensen gekend waarvan de vrouw iedere keer meeging naar het voetballen, uit angst dat hij anders niet meer van haar zou houden....Dingen samen doen helpt alleen als je beiden dezelfde zaken leuk vindt.
Ik ben 43 jaar getrouwd. We hebben, behalve kamperen, nog nooit iets samen gedaan. We hebben wel naar elkaars verhalen geluisterd en daardoor elkaars plezier gedeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je 43 jaar getrouwd bent:)
Het was ook maar een suggestie hoor, maar je reactie klopte wel;) Groetjes
Goed communiceren hierover met je partner vanuit jezelf, en niet verwijtend naar je partner toe. Lees over verlatingsangst zodat je hier duidelijker zicht op krijgt bij jezelf. Een goed stuk hierover is te vinden in: de valkuilen in je leven van Klosko en Young.
Toch zou ik therapie aanraden, daar het behoorlijk complex kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de dingen die je kunt doen is er over praten met je partner zodat die je kan begrijpen.

Iets anders dat je kunt doen is alle momenten in je leven waarin jij je in de steek gelaten voelde opschrijven. Dan weet je waar het vandaan komt en daarna kun je bepalen of het nu nog nodig is om die angst te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relatietherapie schijnt vaak averechts te werken, zo is uit onderzoek gebleken. Zie onder meer dit artikel in Margriet, maar het stond ook in andere bladen en kranten. http://www.margriet.nl/home/relatietherapie-werkt-vaak-niet.html

Praten met elkaar lijkt me verstandig. Spreek uit wat je dwars zit, waar je bang voor bent en probeer er samen achter te komen waar je verlatingsangst vandaan komt. Heb jij persoonlijke nare ervaringen in het verleden opgedaan die te maken hebben met in de steek gelaten worden, of geeft je partner op de een of andere manier aanleiding om die angst te hebben...Praten, elkaar in de ogen kijken, eerlijk zijn, en niet bang zijn om elkaar te kwetsen. En vooral vertrouwen hebben in jezelf en de ander. Want wantrouwen is de dood in de pot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
proberen leuke dingen met elkaar te doen,véél met elkaar praten,lol maken en samen gezamenlijke hobbies doen.

elkaar héél veel aandacht geven en elkaar ook serieus nemen,dus: lief én leed met elkaar delen.

maar bovenal óók: elkaar de ruimte geven om óók je eigen ding te doen,zodat de één zich niet "in het nauw" voelt gedreven binnen een relatie.
dus m.a.w.: geef elkaar óók een beetje vrijheid.

ook 's lekker erop uitgaan,een andere omgeving eventjes opzoeken,en er met z'n tweetjes volop van genieten.

samen plannen maken voor de toekomst en erover praten,vragen van wat de ander verwacht van de toekomst,wat de ander wil.