hoe maak je duidelijk dat je dochter een verkeerde persoon is tegen gekomen om een relatie op te bouwen

mijn dochter is 16 jaar en heeft verkering met een jongeman van 25 jaar, we hebben carnaval gehad en hij vertoonde jaloers gedrag en mijn dochtor mocht met geen jongen praten ook werd ze aangesproken,dan ging hij er tussen staan, als ik aangesproken werd door een mans persoon dan vertoonde hij dat ook het zelfde gedrag, en als mijn vriend aangesproken werd ging hij er bij staan en vertoonde van hier sta ik ook nog, maar als hij aangesproken werd dan was het goed. en mijn dochtor heeft hem kunnen bedaren, maar er werkte wel irritatie op. thuis aangekomen hebben ze het besproken met een voorafgaande ruzie dat de anderen die al thuis waren er van schrokken, dit is niet meer leuk
hoe kan ik het haar duidelijk maken dat ze niet dezelfde fout maakt als ik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moet het zelf uitvinden - helaas. En ja dat is niet leuk, maar uiteindelijk zal ze het inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"hoe kan ik het haar duidelijk maken dat ze niet dezelfde fout maakt als ik" Misschien doet ze dat wel niet. Het kan ook zijn dat jij gevoeliger bent voor dit soort gedrag dan nodig is omdat je het al weleens bent tegengekomen. Misschien is de relatie over 2 weken wel over als hij zich zo blijft gedragen. Je kunt haar hooguit voorzichtig wijzen op zijn gedrag, maar verder is het aan haar, om zelf een inschatting te maken hoe erg dat gedrag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline? Een meisje in mijn klas heeft exact het zelfde probleem. Heel dominant en agressief als iemand te dicht bij haar vriendin in de buurt wil komen. Niet vriendin in de vorm van girlfriend maar gewoon friend.

Antwoorden (15)

Eerlijkheid duurt het lamgste. Neem aan dat je het beste voor hebt met uw dochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jongen is duidelijk erg onzeker over zichzelf, waarschijnlijk ook waarom hij met uw dochter van 16 heeft.

Maak tijd met uw dochter om even er over te praten, maar verbied haar niks, dit werkt vaak bij "tieners" niet zoals u wilt. Vertel over uw eigen fouten, die u gemaakt heeft of mee gemaakt heeft. Als u met uw dochter een goed gesprek heb gehad kan je wellicht met beiden nogmaals praten. En duidelijk uitleggen hoe u hier overdenkt. Als de jongen echter agressief reageert kunt u de politie informeren en zal de relatie wettelijk niet mogen voort zetten. Uw dochter is 16 en u bepaald wat wel en niet mag.

Uw dochter is nog jong, ze is een beginner in relaties, van fouten kan ze leren netzoals u dat gedaan heeft, echter kunt u zorgen dat de klap minder erg is als het fout gaat. De jongen moet uitgelegd worden dat een relatie alleen lang kan bestaan als er vertrouwen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keur het niet af want ze zal hem verdedigen.

je kan zeggen wat je denkt, maar zonder hier een neg draai aan te geven.
laat haar weten dat je het beste met haar voorhebt en haar alle gelukt van de wereld gunt, maar het jammer zou vinden dat ze binnen een relatie zichzelf niet kan zijn of achteraf blijkt dat ze de verkeerde keuze heeft gemaakt.

mocht haar vriend problemen veroorzaken is het in ieder geval bespreekbaar bij jou (je dochter zal bepalen of ze dit ook zal gaan doen eventueel) en je houd het deurtje en de opties open.

iedereen leert van zijn fouten. deze neem je mee zodat je weet waar je in het vervolg op moet letten. fouten zijn dus nodig om verder te komen helaas.
voorkomen kan je het niet, maar laat wel merken dat je de keuze van je dochter niet afkeurt, stel je neutraal op door haar keuzes te accepteren en altijd achter haar te blijven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi antwoord
Kristal
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Eucje, zodra je je als moeder erin gaat mengen duurt de situatie alleen maar langer omdat dan de ergernis eerst naar de moeder gaat in plaats van het vriendje. Als moeder kan je een keer aangeven dat je altijd bereid bent om te praten als ze wil en voor de rest: tong afbijten.
+1
Dat ligt aan de relatie met je dochter, als je dit wil aangeven kan ze denken dat je goede bedoelingen hebt maar als je pech hebt denkt ze misschien dat je haar niets gunt.

Ik zou je ervaring (niet dezelfde fout als...) vertellen, of vraag haar gewoon of ze dat normaal vindt in een realatie. In mijn visie is vertrouwen belangrijk in een realatie, dit gedrag geeft mij aan dat er een probleem zit in het vertrouwen, wat een relatie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbied haar niet met hem om te gaan. Als je dat doet heb je de kans dat je haar kwijt bent.
Laat hem gewoon bij jullie thuis komen, en blijf vriendelijk (hoe moeilijk dat ook is).
Als zich iets voordoet bespreek dat dan met je dochter, op een rustige manier, en vraag haar welk gevoel zij daarbij heeft. Of zij het ook niet liever anders ziet.
Ze moet zelf haar ogen openen voor dit gedrag en inzien dat dat niet goed is.
Vertel misschien ook iets over je eigen ervaring.

Als jij die beslissing neemt, en verbied met hem om te gaan, of er ruzie over maakt, jaag je haar alleen maar naar hem toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet dezelfde fout maken als jijzelf...
Dat wordt moeilijk. Ze heeft dit als voorbeeld meegekregen blijkbaar vanuit de gezinssituatie...

Hoe meer je zult verbieden en mopperen, hoe vaster zij naar die knul toetrekt.
Wat wel kan is een gesprek met haar waarin je gaar vraagt alleen mar naar jou te luistern. En dan vertel je van hoe jij het ervaren hebt en hoe dat van invloed is geweest op je leven. Dat je dat niemand gunt, zeker je eigen dochter niet. Of ze daar over na wil denken. En dan soms, als je zaait, komt er een oogst. En dat is als ze zal inzien dat je gelijk hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wim Sonneveld indachtig :" prijs hem het graf in"
Maw, hoe harder u aan haar trekt om hem los te laten, hoe harder zij zich aan hem vast zal klampen.
En hoe hard de les ook zal zijn, ze zal niet de eerst en ook niet de laatste zijn die er zelf achter moet komen dat ze fout bezig is
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
moest ik ook aan denken :-))
helaas moet iedereen z'n eigen fouten maken om van te leren.
probeer met haar te praten, maar overdrijf niet.
je wil haar niet juist in de armen van die jongen drijven.
laat weten dat je haar nergens voor veroordeelt, en dat ze altijd bij je terecht kan.
meer kan je eigenlijk niet doen.
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
precies
+1
Wat naar mijn idee het beste werkt: altijd vanuit jezelf redeneren. Dus: ik zie dit of dat, ik maak me daar zorgen om, etc. Je kunt dan dus meteen voorbeelden geven. Als je vertelt wat jouw gevoel is, kan ze het daar in ieder geval niet mee oneens zijn, omdat het immer jouw gevoel is. Probeer in ieder geval niet boos te worden, want een aanval roept verdediging op. En als ik je verhaal zo lees, ben je ook niet boos maar bezorgd.
Ik denk dat verbieden inderdaad geen zin heeft, ze zal de relatie waarschijnlijk stiekem voortzetten (ik spreek uit ervaring :)). Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het haar 1e 'vriend'? Probeer het claimgedrag niet te ver te laten komen. Een 16 jarige moet eerst maar eens rondfladderen. Het liefst met leeftijdgenoten.
Geef aan de persoon aan dat jij en jouw vriend dit soort gedrag naar jullie twee toe niet accepteren. Beetje formeel opstellen laten aanspreken met mevr ipv met voornaam. Gebruik u ipv je/jij Als hij zich opdringt in je gezin, direkt afwijzen en evt 'bezoekjes' minimaliseren. Je dochter kan boos worden omdat haar geliefde niet welkom is, maar tzt als de relatie weer over is zal ze jullie dankbaar zijn.

Mensen met narcistische trekjes hebben over t algemeen vrij veel problemen met acceptatie van verbroken relaties. Let hier aub sterk op. Hinderlijk bellen, volgen benaderen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve katjasommers, ten eerste maak je je dochter niet blij door haar te vertellen dat zij verkeerde keuzes maakt. Je maakt hierdoor grote kans dat jij verwijten naar je hoofd geslingerd krijgt dat jij dat juist niet moet zeggen want jij hebt die fout ook gemaakt doordat je (misschien) ook niet naar je ouders wilde luisteren (gezien je antwoord dat je niet wilt dat zij dezelfde fout maakt als jij).

Ik begrijp dat jij dat jaloerse gedrag niet leuk vind, maar je dochter laat al zien dat ze dit zelf wil oplossen. Blijkbaar vind ze het probleem niet groot genoeg want ze blijft desondanks toch bij hem. Laat haar zoveel mogelijk proberen het zelf met hem op te lossen en ga er niet tussen staan. Straks is het uit tussen die 2 (door jou) en als ze dan toch weer bij elkaar komen dan krijg jij de schuld en ben je ze kwijt. die jongen is volwassen en zou er geen probleem mee hebben maar je dochter is pas 16 en die heeft jou nog hard nodig.

Probeer je er niet in te mengen maar laat je dochter blijken dat je er voor haar bent en dat ze haar problemen met hem op een serieuze manier met jou kan bespreken. Dit houdt in dat je niet om ieder probleem meteen met verwijten naar hem moet wijzen maar interesseer je in haar probleem en stel vragen en vraag haar wat zij van je verwacht. Door interesse te tonen in haar relatie met hem en te laten zien dat je hoe dan ook voor hun klaar staat wek je vertrouwen.

Dat jaloerse gedrag van haar vriend los je niet op door te hopen dat die relatie eindigt. Die jongen moet iets aan zijn jaloerse gedrag doen. Waarschijnlijk is hij ooit in de steek gelaten door een erg geliefd persoon en kan dit moeilijk verwerken en misschien kan je dochter hem eens aanraden hiermee iets te gaan doen, een soort therapie volgen of iets dergelijks....pas als zij met hele dure cadeaus wordt volgeladen en als er geweld aan te pas komt of je dochter wordt door hem gedwongen afstand van jou te nemen wordt het tijd om in te grijpen, dan ga ik eerder denken aan een loverboy....maar dit kan ik niet zeker zeggen nu natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1
Hoe bedoelt u met : dat ze niet dezelfde fout maakt?
Overigens maken mensen geen fouten. Als iets verloopt anders dan wenselijk kan je er van leren en doe je het een volgende keer anders.
Zo simpel is het. En mijn advies m.b.t. je dochter is: vertel haar jouw eigen ervaringen en laat haar vrij in haar beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1
Vertrouw op je dochter en ben er voor haar.
Uiteindelijk zal ze zelf ook schrikken/twijfelen etc.
Zorg dat ze contact heeft met haar gevoelen/intuitie etc., spreek dat aan, dan ze zal ze dat ook gebruiken in haar relaties.
Uiteindelijk een goed leeromoment... ik ken niemand die zonder schade en schande groot/wijzer is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
ik ook niet Robborob
+1
Vergeet niet dat "wij" 16jrigen oudere jongens leuk vinden omdst ze meer volwassen zijn. Zij snapt ook wel dat ouders daar niet om staan te springen. Als u zegt dat u m niks vind vind zij dat niet erg dat had ze al kunnen verwachten. Zeg dat het een gezonde jongen is als ze erom vraagt wat u van he, vindt. (dit is een code voor slecht) en veder negeert u dit gaat snel genoeg over. Vriendin van mij heeft hetzelde gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je leert toch van fouten? als ze het niet in WIL zien kan het toch ook zo zijn dat ze echt van die persoon houdt?
als u er zo erg mee bemoeit zou IK persoonlijk eerder boos op u worden dan inzien hoe slecht mijn vriendje is ..
en misschien kan ze hem wel veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Was het met je eens tot je laatste zin...
Daar zijn al zoveel relaties op stuk gelopen: op het idee dat je iemand zou kunnen veranderen...
Dat is ook echt een denkfout.
1. Iemand kan alleen zichzelf veranderen.
2. Waarom zou je iemand willen veranderen als je van hem houdt zoals hij is?