Mijn vriendin d'r broer is 21 en is autistisch.Hoe kan ik 't beste met hem omgaan en begrip tonen?

Het is héél moeilijk om je in te denken en voelen in de denk- en gevoelswereld van iemand die autistisch is.
Mijn vriendin en ik willen 'm is een keer mee uit nemen,maar hij houdt nu eenmaal niet van drukte en véél mensen rond hem heen.Tóch willen we iets leuks voor/met hem doen,zéker omdat hij al a.s. vrijdag 22 oktober 21 al wordt en nog nooit echt een vriendin----en trouwens ook eig. nooit echt vrienden--- heeft gehad.
Hoe kunnen we hem helpen om uit z'n eenzaamheid te komen zónder in zijn eigen "wereld" binnen te dringen?
Een héél serieus antwoord a.u.b.

Toegevoegd na 10 minuten:
ff ter verduidelijking: hij heeft een autistoïde aandoening,specifiek: het Syndroom van Asperger geheten en hij kan dus gewoon communiceren met iedereen.
Alléén kan hij niet tegen drukte,veel lawaai om 'm heen en veel mensen,maar verder merk je eig. niet zóveel ervan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee,thx!

Het beste antwoord

Wat zijn zijn interesses? Mensen met autisme hebben vaak 1 ding waar ze erg op gefocust zijn.
Probeer iets te vinden wat bij zijn interesses past.

Ik heb ook een vorm van autisme, Asperger. Ik heb zo goed als geen vrienden, alleen collega's op het werk die ik in de pauzes enzo spreek, buiten het werk niet.
Verder zijn er nog wat mensen die ik via msn spreek.
Het is misschien raar, maar ik mis het totaal niet. Ik vermaak me prima met mijn hobby's en heb geen behoefte aan meer sociaal contact.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zie nu pas je uitbreiding, hij heeft dus hetzelfde als mij :)

Zoals ik al zei, neem hem ergens mee naar toe wat bij zijn interesses past, maar zorg er wel voor dat er een moment van rust is. Voor mij is dat de autoreis terug. Dan ben ik helemaal uitgeput van alle indrukken, en moet ik even een uurtje slapen.

Je kunt best iets doen wat iets drukker is, zolang er maar een mogelijkheid is om gelijk naar een rustigere plek te gaan als het te druk voor hem wordt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Vraag hem wat hij leuk vindt! Hij houdt waarschijnlijk helemaal niet van verrassingen en wil graag van tevoren weten wat jullie gaan doen.

Misschien vindt hij zoiets als b.v. karten, paintballen of laserquesten met een klein groepje wel leuk.

En vraag je af of hij wel echt eenzaam is. Alleen zijn wil nog niet zeggen dat je eenzaam bent, wie weet vindt hij het wel prima zo.

Toegevoegd na 25 minuten:
Mijn zoon merkte nog op dat hij uit beleefdheid wel mee zou gaan met een 'verrassing', maar het verschrikkelijk zou vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Goed antwoord, geen verrassingen. Verschrikkelijk is dat, ik word er altijd helemaal zenuwachtig van!
Kan dan amper slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook u thx!
Misschien zit er bij jullie een natuurvrienden club in de buurt die doen vaak leuke dingen en dat zijn over het algemeen niet zulke drukke mensen maar natuurliefhebbers die van wandelen enz. houden.
Om te kijken of hij dat ook leuk vindt zou je op zijn verjaardag met hem naar een gebouw van natuurmonumenten kunnen gaan.
Daar kennen ze vast van die clubs bij jullie in de omgeving.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.natuurmonumenten.nl/activiteitenkalender
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het.
je bent niks , hoe goed je het ook bedoeld.
binnen dringen , moet je nooit doen.
ga maar mee , in die wereld'
grotere vrienden kun je niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord zou in elk geval voor iemand met Asperger veel te vaag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry , ik bedoel het anders.
dit is zo moeilijk uit te leggen.
maar sta gewoon open voor deze mensen.
je kunt er veel van leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral heel veel geduld kun je er van leren, daar ben ik al 16 jaar mee bezig ;-)
Wat betreft het uitgaan, je kan ook leuk uitgaan zonder naar een kroeg of andere drukke gelegenheid toe te gaan. Een bowlingbaan is misschien een goede stap, wel contact met andere mensen maar toch wat rustiger.
Wat betreft zijn eenzaamheid, kijk wat hij leuk vindt en kijk of hij kan aansluiten bij een vereniging. Ook contact met lotgenoten kan helpen. Ook een assertiviteit cursus kan helpen (voor meer info zou ik dan naar de huisarts gaan).
Sowieso is het heel fijn voor autisten als er interesse wordt getoond in wat zij doen, al moet je wel wat vertrouwen winnen en geduldig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te veel prikkels. En doen zo als hij is. Ze houden niet van verandering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een zoon met stoornis in het autistisch spectrum en hij vindt het vreselijk om dingen te moeten doen die ons als ouders leuk lijken voor hem. Ik heb geleerd hem te respecteren in zijn gevoelens. Het is moeilijk omdat je het je niet voor kunt stellen hoe hij alles om zich heen beleeft. Wij passen ons dan aan aan zijn wensen in de vakantie bijv. Zijn ideale vakantie, je doet hem geen groter plezier, is reizen met de trein. Uitstappen bij elk station om foto`s van vooral oude stations te maken en alles in zich op nemen om de geschiedenis hiervan op internet weer op te zoeken. We zijn laatst naar Midden-Engeland geweest en hij genoot van de treinen daar. Nu heefft mijn zoon vele interesses en wij gaan dan ook altijd ergens heen, waarin zijn interesses liggen. Het spoorwegmuseum, het Eschermuseum, want grafisch werk interesseert hem ook erg, wat ook erg leuk was, "Nemo" in Amsterdam. Een heel interessant natuurkundig museum, waar je ook zelf proeven kunt doen zoals door een grote zeepbel heenlopen die je zelf maakt enz. Musea hebben zijn interesse. Als je dan ook nog iets zoekt op 'zijn' gebied en hem niet onderbreekt bij zijn zoektocht, heb je hem vast een leuke dag bezorgd.
Het is zo leuk om hem enthousiast mee te maken, want dat zijn ze dan hoor. Vooral als je hem ook interesse toont en hem uit laat leggen. Deze aandacht krijgen ze niet zo vaak, omdat ze er uren over door kunnen praten en niemand er zolang naar luisteren wil.
amc
13 jaar geleden
Ga iets doen met een overzichtelijke hoeveelheid prikkels. Dus misschien wel een museum, waarbij je zelf je tempo kunt bepalen, maar niet een pretpark of zo.

Belangrijk: maak er geen verrassing van! Veel ASS'ers houden niet van onverwachte dingen.
En geef duidelijkheid. Over hoe laat je weg gaat, hoe je er naar toe gaat, wie er mee gaan, of je nog gaat eten en zo ja, waar dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Niet al te nauwkeurig over de tijden gaan praten. Als je zegt dat je om 18.00 uur gaat eten, is er al drama als het 18.10 uur wordt.
Zeg dan gewoon: Als we klaar zijn in het museum, gaan we door naar dat en dat restaurant om te eten.
Zo is er wel een indicatie hoe laat het ongeveer is.
Nouw.. misschien helpt het om gewoon tegen hem te doen, maar dan wat rustiger en simpeler met hem te praten?:) Misschien is het leuk patatje te halen en ergens bij het water te zitten, is vast wel ergens leuk plekje, rustig en gezellig! En daarna de avond misschien zonsondergang kijken met je vriendin, en d'r broer erbij, ( jij en je vriendin dan misschien niet te veel met elkaar doen en hem er ook beetje bij betrekken?:) )
En je zou nog een simpel bordspel kunnen doen? En hem beetje het gevoel geven dat hij er toch wel bij hoort?:)
Dit zou hij misschien leuk vinden.

Groetjes en veel succes:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee,cool antwoord!
Thx!
en nee hoor,ik zou tuurlijk als hij erbij is niet teveel met m'n vriendin doen.
Dus...voor jou een....plus +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje:)
ik begrijp in zekere zin wat je bedoeld, ik heb zelf een vriendin met asperger en het heeft ons veel moeite gekost elkaars vertrouwen te winnen. intussen zijn we hartsvriendinnen.
het kan dus wel, maar alleen met veel geduld en input...
wat wij leuk vinden om te doen is zoals al eens opgemerkt is in de antwoorden, de natuur in...
sommige dingen zullen nooit lukken of leuk zijn, maar dat klopt eigenlijk wel voor iedereen, niemand vind alles leuk toch...

erg leuk is om een blotevoetenpad te gaan lopen.
(zie site)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan als eerste boek aan raden :Geef me de vijf van Colette de Bruijn. Het is ook als handleiding jonge kinderen,maar eerste boek die denkwijze van autisten beschrijft.Dan leer je ook dat ze beslist niet eenzaam zijn,hun gevoelens liggen mijlenver van de "onze" behoeftes.(dit ivm met stukje vriendin)
Heb zelf zoontje die autistisch is en zelf ook ooit vriendje met asperge gehad ,hun affectie is als soort trucje het schijnt te horen zo dus gedraag ik me zo,maar in werkelijkheid hebben ze die emoties niet zo sterk.Zijn ook snel van slag als het anders is.Waardoor ze ander kunnen kwetsen ,wat in hun wereld niet begrijpelijk is dat ander gekwetst is (begrijp je het nog ?)
Echt een aanrader voor uitje ,het kan er druk zijn ,maar wel vreselijk leuk voor autisten,omdat ze toch van onderwerp alles willen weten is museum Nemo in amsterdam.
Is echt een doe museum en van allerlei onderwerpen en veel draai,beweging,testjes,wetenschap dat is wat ze prachtig vinden!