Is het genoeg om als dochter 1 x per week naar je moeder (78 jaar )te gaan en gezamenlijk de boodschappen te doen en wat te lunchen samen.

Ze is absoluut niet hulpbehoevend en doet alles zelfstandig maar geef ik haar aandacht genoeg ?
Ze komt ook 1 x per maand of zo een weekendje bij me slapen.
Ik woon zo'n 45 minuten rijden per auto van haar af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow wat een vrteselijke vraag...hou je niet genoeg van je moeder dat je bij andere mensen moet navragen of de tijd die je met haar besteed "genoeg" is???? Elke minuut met mijn moeder koester ik zeeer....nee niets is genoeg......elke minuut is belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou juist heel veel van haar ! Geen twijfel over mogelijk maar door een programma over ouderen op tv waarin de ouderen in dat bejaardenhuis voor extra zorg moesten betalen vroeg ik me dit af. Er zat nl een liefdevolle zoon naast die maar 1 x p maand kwam en moeders vond dat genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naatje ik vind dit geen vraag die je kan en moet stellen aan iemand? En al helemaal niet dat je moet vragen of ze wel van haar moeder houdt. . Iemand die zoiets vraagt houdt juist van zijn/haar moeder. Redrozes die vraag van jou vind ik een hele mooie vraag je ziet jou moeder wekelijks en dat is helemaal niet slecht. Misschien zou je je moeder eens vragen wat zij ervan vindt en of zij het leuk zou vinden om jou eventueel 2 keer per week zou willen zien. Mijn buurvrouw heeft precies hetzelfde ze gaat ook in de maand een keer een weekend naar haar dochter en haar dochter komt dan altijd op woensdag om boodsschappen met haar te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik denk dat we allemaal soms hiermee zitten.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat voor relatie jij met je moeder hebt en eventueel of je nog meer broers en zussen hebt die haar opzoeken.

Je moeder is nog gewoon zelfstandig, dus dat bedoel je niet.

Je hebt het over aandacht. Pas op dat je niet in de valkuil valt van het eeuwige schuldgevoel dat kinderen naar hun ouders toe hebben.
Ik zie dat altijd om me heen gebeuren, en worstel er zelf ook mee.

Jouw moeder heeft zo te lezen nog gewoon haar eigen leven. Ze is in die zin op dit moment dan ook nog verantwoordelijk voor het zoeken van vertier. Er zijn genoeg seniorenclubjes en dergelijke.
Voel je niet verplicht om je moeder in die zin te 'onderhouden'.
Dat levert een scheve relatie op, waarbij je uiteindelijk met tegenzin of op hete kolen 'gezellig' bij je moeder zit.
En dat doet de relatie die je met haar hebt geen goed.

Zolang je moeder gewoon zelfstandig is, is een keer in de week een middag, en 1 keer in de maand een weekend echt super de luxe hoor!
(ik zou het niet trekken, maar da's mijn verhaal...)

Pas als je moeder WEL hulpbehoevend word, kun je besluiten om je wat meer 'op te offeren' voor je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder heeft verder weinig kontakt buiten mij en d'r zoon , die zo eens in de 14 dagen komt.
t'Is een top moeder hoor dus een weekend heel erg goed te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan doe je het goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie reaktie, een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je oprechte antwoord

Andere antwoorden (14)

het lijkt mij wel genoeg, als ik naar m'n zussen kijk die ook naar de 80 gaan, die worden niet eens elke week bezocht.
maar zijn wel tevreden omdat ze zelf nog autorijden, en er zelf opuit gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan, dat ze ook met andere mensen omgaat de andere dagen, dus dan lijkt het me prima zo en zeker met logeerpartij erbij. Je kan natuurlijk aan haar vragen, hoe zij het ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weinig kontakten buiten mij en d'r zoon om maar dat hoeft voor haar ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed, dat ze zelf ook heel goed door de tijd komt. Eigenlijk denk ik zelfs, dat meer aandacht het evenwicht zou kunnen verstoren. Dat ze dan het gevoel krijgt niet aan zichzelf toe te komen. Ik zou zeggen, hou het lekker zo. Het is prima, en komt er een dag waar ze niet zo zelfredzaam meer is kan je nog altijd bekijken hoe en wat, en met haar zoon afspraken maken hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg zou kunnen al hoor ik van mijn broers kant dat ze het altijd heel erg druk hebben ( hebben we dat niet allemaal ? )
het lijkt me dat je een hele lieve dochter bent om 1x in de keer samen boodschappen te doen en ook nog eens gezellig te lunchen. Zolang ze nog zelfstandig is, lijkt het me echt genoeg hoor (Bel je ook wel eens tussendoor?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k'Bel d'r iedere dag , soms wel 2 x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe je dat omdat je het zelf graag wilt of voel je het als verplichting? Ik hoop van niet, maar het is wel veel hoor, 2x per dag. Hou wel genoeg tijd over om zelf te leven, je doet je moeder niet tekort door haar maar 1 x in de paar dagen te bellen. Mijn schoonouders (85 en 87) wonen in Engeland en wij bellen 1 x in de week, tot beider tevredenheid. Dit zodat je begrijpt dat ik je wel met je mee denk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit al 13 jaar, dit omdat ik tot de dag van vandaag nog steeds niet kan verkroppen dat ze verder alles alleen moet doen en overal alleen voorstaat en mijn vader dus overleden is ( ik had/heb met beiden een geweldige relatie hoor , schatten van mensen , precies zoals ouders moeten zijn naar mijn mening )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ik begon in mijn antwoord, je bent een ontzettend lieve dochter en zoals ik ook las, er zullen vele moeders jaloers op jouw moeder zijn. Maar.....als je zo'n goede band hebt, kun je haar dan niet vragen hoe zij over je bezoekjes en telefoontjes denkt?
Hallo,mevrouw.

Ik wéét 't: wanneer u mijn profiel leest,zult u wrsch. denken: "wat moet die snotneus?"

Maar écht,ik geloof dat wat ik U ga zeggen,ok is ,weet je\?

Als U 't gevóel hebt,dat uw moeder zélf tevreden is met uw 1x wekelijkse bezoek enzo,dan is 't toch ok?

Maar durf het anders aan haar te vrágen,práát er gewoon met d'r over ,k?

Ú hebt (gelukkig!!!) uw eigen moeder nog,wees er dankbaar om en wees goed voor d'r. (ik denk trouwens wel dat u dat bent,ánders stelde U niet deze vraag op GV).

Dus: U bént goed voor haar: U gééft héél veel om haar,dus waarom U zo'n zorgen maken?

Ze is Uw eigen moeder en --- wanneer U een goeie band met haar heeft---- U kunt haar dus álles vragen én zeggen,toch?

Doe dat maar,mevrouw..

Ok,succ6!!!

:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??????...trouwens..ik moet gaan slapen (morgen school)...sorry.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow......dit soort gasten maken mijn dag!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gezegd nexustrine :)
Buiten dat je het haar altijd kan vragen. Jij moet met jezelf kunnen leven en spijt hebben is altijd achteraf. Het is een aardig stuk rijden maar deze vraag moet je echt aan jezelf stellen of je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet vooral kijken naar wat jij zelf vindt. Het lijkt me dat je veel voor haar doet, maar het gaat er natuurlijk om dat je er zelf vrede mee hebt! Het ligt ook een beetje aan de relatie die je met je moeder hebt. Ik heb een heel goede relatie met mijn moeder en vind daardoor bijna niets teveel. Het contact met je moeder bepaalt de frequentie en intensiteit van het contact, lijkt mij. Maar volgens mij ben je een superdochter! Je kunt het haar trouwens ook zelf vragen. Wie weet geeft ze je een ontwapenend antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U bent een gezegend mens.
Het is een mooi gegeven dat kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen naar de ouderen omkijken en waar nodig bijstaan. Dat kan men niet van iedereen zeggen.
Pas als zij in de hemel is kan men beoordelen of iets ,,genoeg,, was.
Het is mooi als men in dankbare herinnering kan terugblikken om later te zeggen ,,ik heb het goed gedaan,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi dat je moeder nog zo vitaal is en alles zelf kan.
Ook jij hebt je eigen leven,en ik vind de aandacht die je aan haar besteed hartstikke goed.
Ik zeg altijd je mist je moeder pas als ze er niet meer is.
En daar blijf ik bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt niet iedere dag op de stoep bij je moeder staan
je hebt ten slotte ook je eigen huishouding,vriendenkring ,sociale contacten die je moet onder houden
een paar keer per week telefonisch kontakt zou ik wel doen zodat je toch een beetje controle kunt houden
het zijn tenslotte mensen van de dag er kan ook zo maar iets aan de hand zijn als de voorzieningen thuis aangepast zijn zodat ze als er wat aan de hand is alarm kan slaan
zou ik het mooi zo laten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jullie allebei hiermee tevreden zijn is het goed. Laat je alstublieft geen schuldgevoel aanpraten door "de bladen" (het ideale gezin en de ideale verhoudingen in een familie) of door vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je haar tussentijds ook nog belt of mailt, is dat voor jou als kind meer dan genoeg! Maar stel je eens voor dat je 78 bent en alleen. Dan zou je het prachtig vinden als je kind elke dag op visite komt! Maar waarschijnlijk is je moeder een pragmatische vrouw,die beseft dat haar kind(eren) ook een eigen leven leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt ervan af hoe goed je bevriend bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij het genoeg vind is het genoeg!
13 jaar geleden
Als je nu 5minute van haar af woonde dan zou het misschien wel goeie vraag zijn of je niet misschien wat vaker zou kunnen langs gaan, maar aangezien de afstand EN dat ze zelfstandig is lijkt me 1x keer in de week wel genoeg.
Toen ik in de thuiszorg werkte kwam ik bij veel oudere die niet zelfstandig waren en waarbij hun kinderen ook vaak maar 1x in de week langs kwamen, maar hun moeder(s)/vader(s) klaagde nooit dat ze hun kinderen te weinig zagen. Ze waren vaak juist blij dat ze 1x in de week langskwamen en verheugde zich altijd op de dag dat ze zouden komen.
En dat je moeder noch zelfstandig is scheelt ook heel veel. Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken.