Is steunen niet ook al een beetje je mening geven?
Als mijn vrienden hun mening geven voel ik me daardoor altijd heel erg gesteund. Ik ben blij hun manier van denken te horen, het zijn vaak dingen waar je zelf nou net niet op kwam.
Maar mening geven en NIET luisteren slaat natuurlijk weer helemaal nergens op...
Luisteren staat voorop, maar een mening gegeven door een lief en verstandig iemand die zich goed in je dituatie kan inleven is nooit weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als ze om je mening vraagt kun je die gven, als het om gevaarlijke/erge dingen gaat waarvan jij het belangrijk vind dat ze je mening weet kun je het zeggen, maar denk niet dat ze erop zit te wachten als het om dingen gaat waarbij ze alleen haar verhaal kwijt wil..dat merk je snel genoeg denk ik en al doende leert men, ervaringen en dingen die ze zelf meemaakt en verkeerd uitpakken leert ze van, ook al geef je je mening voor de tijd, vaak komen mensen er pas achter als iets verkeerd uitpakt hoe vaak je ze ook waarschuwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo in het algemeen niet te zeggen.

Het geven van een mening kan heel behulpzaam zijn, als het betekent dat je daardoor een kant van de zaak laat zien, die er bij die vriendin nog niet was.
Luisteren is natuurlijk altijd goed. Het hangt van het probleem en van de vriendin af, of dat genoeg is.
Steunen, ja, wat is steunen? Als het betekent iets praktisch voor de vriendin doen, en je bespreekt dat, dan kan het ook helpen natuurlijk.

Maar vaak is het genoeg als iemand haar verhaal bij jou kwijt kan. Je zult dan in het gesprek merken of er
meer nodig is dan alleen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is 'zo'n typisch man-vrouw probleem. Vrouwen willen een luisterend oor en instemming, terwijl mannen met oplossingen komen en meningen geven.
Dus luister en steun mee en antwoord pas met een mening als daar expliciet om gevraagd wordt. (Dus niet bij "Vind je OOK dat?")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laat die vriendin kiezen! Dan ben je een goede steun voor haar.
ALs zij graag jouw mening hoort om die van haar te kunnen toetsen, dan geef jij je mening.
Wil ze graag dat je naar haar verhaal luistert zonder oordeel of advies, dan doe je dat.
Weet je het niet zeker dan vraag je het haar aan het begin van jullie gesprek: Wat heb je van me nodig?
Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luisteren en steunen is het allerbeste en het enige juiste!...laat jou vriendin door jou luisteren geinspireerd worden om datgene te doen wat ze uit eindelijk altijd zelf hoort te doen!..haar probleem aanpakken op haar wijze dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luisteren en steunen is goed. Als alles weer beter gaat zou ik voorzichtig mijn mening geven en vragen wat ze van jouw mening vind.