zou ik me vader kunnen vergeven

mijn vader heeft nooit tijd voor mij of van me moeder of van me broeres en broertjes een echt vader kan hij het niet zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Je vader is een product van zijn tijd. Ik hoop dat hij wel altijd heeft gezorgd dat jullie konden eten ene wonen en jullie verder dus goed heeft behandeld. Je kunt hopelijk dan je vader vergeven omdat hij op zijn manier zijn best heeft gedaan.
13 jaar geleden
Sommige vaders hebben dat: die vinden dat goed vaderschap inhoudt dat ze het geld binnenbrengen en verder niets.
misschien moet jij eens proberen om hem ergens bij te betrekken, moet hij leren wat er van hem verwacht wordt.
13 jaar geleden
Je vader zal handelen zoals hij denkt dat het beste is voor jou en de rest van de familie. Het geen tijd hebben is zeer waarschijnlijk het gevolg van hoe hij zelf eens is opgevoed.
Dit mag je hem absoluut niet kwalijk nemen, hij is zoals hij is.
Je moet maar eens denken aan wat hij dan wel doet bv.
Hebben jullie genoeg te eten?
Wonen jullie in een goed huis?
Werkt hij hard voor zijn gezin?
Als je die dingen eens op een rijtje zet denk ik dat je zult zeggen, veranderen zal hij niet maar hij zorgt wel goed voor ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk, je kunt hem vergeven, en je zult hem vergeven!

zodra je in gaat zien dat hij ook maar een mens is met zijn fouten en tekortkomingen. ga er van uit dat ieder mens het in principe gewoon goed bedoelt en zijn best doet.

zoals al gezegd in andere antwoorden: het is de tijd waarin hij is opgegroeid, en ook hoe hij in zijn gezin is opgegroeid, wat bepaalt dat hij nu zo is. daar kan hij niets aan doen, en het is iets wat hem heeft gemaakt zoals hij nu is. ik denk niet dat hij het allemaal met opzet doet! hou dat in gedachten.

ik snap dat het wel allemaal heel pijnlijk is, maar je kunt mensen niet veranderen, wel accepteren hoe ze zijn, met hun tekortkomingen.

geloof me, als je ook jezelf vergeeft voor je eigen fouten, want ieder mens maakt immer fouten, vaak heb je het niet eens door omdat je het niet expres doet en het ook goed bedoelt, zul je merken dat je anderen ook makkelijker kunt vergeven.

mild voor jezelf zijn maakt dat je mild bent voor de ander.

je zult merken dat als je hem accepteert zoals hij is, je ook zijn mooie kanten weer zult zien, en dat alles voor jou ook leuker wordt. wellicht zal het je band met je vader zelfs verbeteren. juist omdat je ook weer de leuke kanten van een persoon zult zien! focus je daar op.

en misschien kun je het hier eens met hem over hebben?
en dan niet met beschuldigingen komen, maar gewoon zeggen dat het je verdrietig maakt. soms is dat een eye opener, mensen hebben vaak geen idee wat voor verdriet ze anderen aan doen.... door je gevoelens te uiten kun je je al een stuk beter gaan voelen. dat is soms al genoeg voor jou om het een beetje beter los te kunnen laten.

sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vader heeft zijn tekortkomingen, hij is niet perfect.
Dat is naar.
Over een tijd zul je merken: vergeven is de vraag niet. Het was nu eenmaal zo, en waarschijnlijk zul je dan ook zien dat hij het wel probeerde maar simpelweg niet beter/meer kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader was schipper en was er alleen in de weekeinden en zelfs dan niet eens altijd. Wij als kinderen en moeder hebben hem natuurlijk nooit iets kwalijk genomen, maar hielden zielsveel van hem. Die man heeft wat afgesjouwd om z'n gezin te eten te geven.
Een dikke 10 voor mijn pa !!
En vrijwel zeker kom jij ook ooit nog zo ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of jij het je vader waard vindt om hem te vergeven, is natuurlijk geheel aan jou.
Vergeven geeft vaak veel voldoening voor jezelf. Als jij je vader kunt vergeven, maak je het jezelf zoveel makkelijker. Als jij je vader niet vergeeft, kost jou dat veel energie. Energie die je beter kunt gebruiken voor je eigen leven.
Vergeef je vader en doe het zelf beter als je zelf kinderen hebt of krijgt. Gun jezelf de ruimte van vergeving.
Ik wens je veel succes en alle wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat valt er te vergeven?
Probeer ook eens wat positieve zaken in het gedrag van je vader te ontdekken en leg die op de andere kant van de weegschaal en kijk dan eens welke kant die uitslaat. Alles draait namelijk om de balans in dit leven en misschien valt het achteraf dan toch nog mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader zei een keer tegen me dat de mensen die het het drukst hebben, de meeste tijd hebben. Eerlijk gezegd snap ik dat nog niet helemaal, maar dat zal wel komen zei hij. Het is erg moeilijk om een vader te hebben die bijna geen tijd voor je heeft en die je dus bijna niet ziet. Misschien verlang je wel heel erg naar je vader, maar weet je dat die vader die je wilt er niet is. Dit kan heel moeilijk zijn. Ik denk dat het meer met acceptatie te maken heeft dan met vergeven.
Als je weet wat je wilt van hem, kun je dit natuurlijk ook zeggen. Dat betekent niet dat hij zal veranderen, maar hij weet het wel. Als het niet verbetert, zal je genoegen moeten nemen met hoe hij is. Ook al is dat moeilijk en kan dat lang duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moet je je vader vergeven!
Maar ik vind wel dat je duidelijk en open met je vader moet praten. Ik denk dat hij zelf niet in de gaten heeft dat jij en je broertjes graag wat meer aandacht en warmte willen hebben. Laat hem wel weten dat je van hem houd!