Wat betekent de volgende stelling?

Stelling : Ogen zijn spiegels van de ziel.

Onderbouw je antwoord zo duidelijk mogelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De meest diepe en intense emoties komen tot uitdrukking via de ogen. Om die reden is oogcontact ook bijna een synoniem van persoonlijk contact.
Het contact zoeken met de ogen ligt dan ook heel gevoelig.
Blijf je iemand te lang aankijken om aandacht te trekken, dan kan dat opgevat worden als brutaal of zelfs als opdringerig. Dit is met name het geval wanneer de ander geen contact wil.
Oogcontact kan ook heel prettg zijn. Even sluiks kijken en afwachten hoe de ander reageert.. Hoe lang kun je naar elkaar kijken en het nog prettig vinden. Via oogcontact kun je aftasten wat je van elkaar wil. Het zijn dan de eerste stappen naar een verdere kennismaking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Al wat het oog ziet kan tot verbetering of tot verslechtering zijn van je zelf.
Als je veel negatieve beelden opgevangen hebt zul je na die tijd je eigen negatiever voelen dan voorheen. Als het regent bijvoorbeeld.
Als je veel positieve beelden opgevangen hebt zul je na die tijd je eigen positiever voelen dan voorheen. Als de zon schijnt bijvoorbeeld.

Ogen bepalen vaak hoe een mens zich voelt (bv jaloezie, depressie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de voorbeelden die je aanhaalt zijn niet zo heel goed gekozen... het is maar net hoeveel behoefte aan regen of zon je hebt...
en bovendien bepalen de ogen niet hoe je je voelt... ogen laten dat juist zien...of in ieder geval dat was de stelling van Farrepar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva, dat is onjuist, als ik regen zie wordt ik negatief, en als ik zon zie wordt ik positief.
Spiegels is visueel, dus betreft de ogen...
de ziel is dat wat je levend maakt...

Als een zintuig bij jou geroerd wordt is dat intiem. Als je geliefde een chocolaatje in je mond stopt, dat is intiem... Als je geliefde zegt dat die van je houdt, dan is dat intiem... Ook al is het je geliefde niet, toch is het intiem...
Elk zintuig dat geroerd wordt, maakt dat je voelt dat je leeft... De 5 zintuigen zijn de koppelingen van de binnenwereld en de buitenwereld en ervaarbaar alleen voor jou en door jou... Die 5 zintuigen nemen elk een eigen plaats in, ook in belangrijkheid... Zo is het visuele zintuig het meest gebruikt heden ten dage en daardoor kun je het meest contact leggen met de buitenwereld, is het snelst en het meest gewaardeerd door gemiddelde wereldburger... Daarna komt het gehoor, en dan de andere zintuigen... De ogen kun je sluiten maar dan ben je onveilig in de buitenwereld, je kunt knipperen, maar het hoort open te zijn in de maatschappij. De oren kunnen niet afgesloten worden, die staan altijd open, zo ook de andere zintuigen die kun je niet afsluiten...
Daar waar jij het meest contact kunt maken, dus de ogen, daar waar je het meest mee naar buiten kunt, is ook daar waar de buitenwereld het meest mee naar binnen kan... Je ogen zijn gekoppeld aan denken. Is je dat wel eens opgevallen, dat als je denkt je ogen bewegen, dat kun je niet stoppen... Beweegt denken, dan beweegt je oog... Dus in het oog zit heel veel levendigheid van jou als persoon en daar kun je niets aan doen, dat is zo... Je kunt wel heel nauwkeurig je oogbewegingen onder controle brengen, maar dan laat je zien dat je de oogbewegingen onder controle zit te houden, dus je laat je kennen door je ogen, door de bewegingen, door wel of juist niet te kijken op bepaalde momenten. Zo zijn er allerlei regels, waar je niet aan kunt zondigen, als je jokt, dan kun je de ander minder goed aankijken... Zo is er in de psychologie een hele wetenschap van de ogen en zijn interpretaties... Kortom je ogen geven continue een heel scala aan gegevens over je innerlijk weer... De goede verstaander heeft maar een hele korte blik nodig om je te kennen... Hoeveel tijd kostte het om je partner die je nu hebt te kennen en het gevoel bij jou te geven daar wil ik bij zijn? Hoeveel milliseconden had dat geduurd? Dus je ogen laten meer van je zien dan je wellicht lief is, ze verraden je gevoel, je stemming, je alles... Als dat niet intiem is, dan weet ik het niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat nu is een uitleg van de stelling: Ogen zijn de spiegels van de ziel... Jouw ogen verraden dat wat jou
levend maakt...
Jouw ogen verraden wie jij bent...
Jouw ogen laten jou zien... vandaar.. die 2500 tekens is wel kort hoor om deze vraag naar behoren te beantwoorden, vandaar nog een reactie om het te completeren...
deze stelling nodigt blijkbaar uit tot oeverloos zweverig gezwam, daarom nu dus maar een wetenschappelijke bijdrage uit Zweden...

tenslotte ging het hier toch om het vermeerderen en verspreiden van kennis, niet?

Onze ogen zijn daadwerkelijk de spiegels van onze ziel, zo menen Zweedse wetenschappers.

Patronen in de iris van het oog kunnen indicaties geven of iemand bijvoorbeeld warm of betrouwbaar is, of neurotisch of impulsief. Die conclusie trekken Zweedse wetenschappers van de universiteit van Örebro na bestudering van 428 paar ogen.

Karaktertrekken
Kan de iris van het menselijk oog als een biomedisch kenmerk dienen voor het bepalen van iemand persoonlijkheid? Volgens psycholoog Mats Larsson zijn er wel degelijk conclusies te trekken over de karaktertrekken van personen aan de hand van patronen in de iris.

Samen met enkele collega-wetenschappers bestudeerde hij 428 paar op foto's vastgelegde ogen van studenten, die tevens 240 verschillende vragen over hun persoonlijkheid beantwoordden.

Het wetenschapsteam lette vooral op de patronen van
zogeheten crypten, draadjes die vanuit de pupil naar buiten lopen en draadjes die juist om de pupil heen lopen.

Daaruit bleek dat bij mensen met veel crypten positieve karaktereigenschappen werden vastgesteld zoals hartelijkheid, gevoeligheid, betrouwbaarheid en gevoel voor mededogen.

Personen die juist veel draadjes om hun pupil hadden lopen, werden minder positieve eigenschappen toegedicht, zoals impulsiviteit, neurotisch gedrag en de neiging om aan begeertes toe te geven.

Verband
Volgens de onderzoekers kan het verband tussen de structuur van de iris en iemands persoonlijkheid gelegd worden omdat de genen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de iris, ook een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de frontale hersenkwab, dat onze persoonlijkheid beïnvloedt.

"Onze resultaten wijzen er op dat mensen met verschillende irispatronen zich langs verschillende persoonlijke lijnen ontwikkelen, Zo citeert de online editie van This is London hoofdonderzoeker Larsson.

De uitkomst van de studie, die in het Amerikaanse vakblad Biological Psychology wordt gepubliceerd, kan volgens de onderzoekers van pas komen bij psychoanalyses en in de toekomst mogelijk zelfs bij sollicitaties indien bedrijven meer over de persoonlijkheid van de beoogde kandidaten willen weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen stelling, maar een volkswijsheid.
Die kloppen soms wel en soms niet.
Deze klopt bijvoorbeeld niet, want de ziel is een vaag ding, waarvan het bestaan nog niet is aangetoond.
14 jaar geleden
Met je stem en lichaamstaal kan je anderen best overtuigen dat je prima in je vel zit, terwijl je dit lachend bevestigd. Je ogen lachen echter niet mee en zullen 'verraden' dat je van binnen helemaal niet zo happy bent als je doet voorkomen. Ogen verraden heel veel, een enkele blik kan zoveel meer tot uitdrukking brengen dan je stem en houding bij elkaar.