Minder allimentatie betalen indien nieuwe partner geen inkomsten meer heeft?

Stel: Mijn partner betaalt een x bedrag aan partner- en kinderallimentatie aan zijn ex. Ik ben werkloos en krijg een ww-uitkering voor een bepaalde tijd. De allimentatie die mijn partner moet betalen wordt berekend aan de hand van de helft van de vaste lasten die wij betalen (plus nog een en ander natuurlijk).
Nu is de periode van ww-uitkering voorbij en ik heb geen inkomen meer. Mijn partner betaald dus nu de volledige vaste lasten. Ik kan niet meer bijdragen. Wordt bij de nieuwe berekening van allimentatie daar rekening mee gehouden? Anders gezegd: gaat hij minder betalen dan, omdat meer niet op te brengen is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke nieuwe berekening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die we dan willen laten maken, natuurlijk.

Het beste antwoord

Volgens mij wel. Bij de berekening van het bedrag wat aan alimentatie moet worden betaald wordt rekening gehouden met vaste lasten etc.

Dit volgende stukje (tussen aanhalingstekens) komt van een berekeningssite over alimentatie:

"Het bedrag dat jouw ex-partner aan jou moet betalen, wordt berekend met de Trema normen. Die berekening gaat in vier stappen.

1) Eerst wordt gekeken wat het netto inkomen van je ex-partner is.
2) Dan wordt berekend hoeveel geld je ex-partner zelf nodig heeft. Dat noem je zijn draagkrachtloos inkomen.
3) Als je dit bedrag van het netto-inkomen afhaalt, hou je een bedrag over dat de draagkrachtruimte heet. Dit bedrag wordt tussen jullie beiden verdeeld.
4) Waarschijnlijk krijgt jouw ex-partner een belastingvoordeel omdat hij alimentatie aan jou moet gaan betalen. Dat belastingvoordeel wordt bij het voor partneralimentatie beschikbare bedrag opgeteld. "

Punt 2 is dus het punt waar het om draait.

Overigens moet je zo'n nieuwe berekening wel laten goedkeuren (volgens mij zelfs via de rechter)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

tsja, van een kikker kan je geen veren plukken lijkt me