Kan het kwaad om een wieg dicht bij het raam te plaatsen?

Vandaag hebben mijn vrouw en ik het kinderkamertje van ons aankomend dochtertje ingericht. We kunnen de wieg van ons kindje ofwel dicht bij het raam plaatsen waar redelijk wat lichtinval is, ofwel wat dieper in het kamertje waar het wat donkerder is. Wat is beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Pas op voor koude via het raam. De baby kan in principe ook goed in het licht slapen, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

Het beste antwoord

Zoveel mogelijk licht i.v.m. het geel worden van jullie baby.

Toegevoegd na 2 minuten:
Leg je baby zoveel mogelijk in indirect zonlicht.
Plaats het wiegje of bedje dus voor een raam waar zoveel mogelijk licht door binnenkomt. Zonlicht breekt bilirubine in de huid af. Leg de baby alleen met een luier aan voor het raam, hierdoor komt er zoveel mogelijk zonlicht op zijn huidje en kan de bilirubine beter worden afgebroken. Zorg er wel voor dat het kamertje lekker warm is anders kan de blote baby zich niet op temperatuur houden. Let op: leg je baby nooit buiten in de directe zon in verband met snel verbranden van de tere babyhuid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of paars...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paars, Sharon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is alleen nodig bij een te vroeg geboren baby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor nelly, ook voor op tijd geboren baby's is dit goed +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zeker geen kwaad als een kindje een te hoge bili heeft, maar het raam breekt al een heleboel uv staling af, zodat het effect minimaal is.
in elk geval is het al beter om een kindje inderdaad bloot voor het raam te leggen, dan alleen met het hoofdje.
baat het nie, dan schaadt het niet.
(wel uitkijken met felle zon! achter glas kan de temperatuur heel snel oplopen!)

Andere antwoorden (4)

In principe kan het geen kwaad, maar pas een beetje op met teveel koudeval bij een niet geisoleerd raam.
Als de kleine wat groter wordt, zorg dan voor raambeveiliging zodat hij/zij er niet uit kan vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt. Raambeveiliging. Rond de hoeveel maanden, zal zij uit haar wiegje kunnen kruipen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ruim voor die tijd ligt je kindje in een ledikant hoop ik. Op de onderste stand. Een gemiddelde baby kan vaak maar maximaal 6 maanden in een wiegje liggen, vaak nog korter. Dan komt het ledikant.
Als het raam voorzien is van een gordijn wat eventueel de kou weg houd is er niets aan de hand.. Gezellig hoor bij t raam ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morgen gaan we de gordijnen hangen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk...waarom niet...
Het kan wel maar ik zal het zelf persoonlijk niet doen stel je voor je ruit word ingeslagen? en je kindje ligt voor de raam.. ( Dus zou ik het eigenlijk puur om me baby's veiligheid al niet doen )

Toegevoegd na 11 minuten:
en trouwens al vast gefeliciteerd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :)
Als het goed geisololeerd is, een goede raamsluiting heeft en je donkere gordijnen gebruikt lijkt me dit zeker geen probleem.