ik heb me slecht laten behandelen door mijn ex. een jaar na einde van de relatie ben ik nog steeds boos, denk er nog vaak aan terug. wat moet ik doen?

ik heb er van geleerd, zal me nooit meer respectloos laten behandelen, maar hij heeft wel degelijk een pijnpunt bij me geraakt. ik wil het allemaal zo graag loslaten, maar het lukt me niet, ik ben nog steeds boos op hem! (of op mezelf?) wat moet ik doen, ik heb er al wel van geleerd, maar nu wil ik het ook vergeten, afsluiten, loslaten, niet meer boos zijn. heeft iemand een goede tip?
ik zie hem nog regelmatig tijdens het uitgaan, en ik wil het uitgaan niet opgeven, dus ik zal hem blijven zien helaas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Herkenbaar. Met de tijd zal het minder worden, soms steekt het de kop weer eens op (kan, hoeft niet maar als je kids hebt met hem dan waars. wel).
Accepteer dat je boos mag zijn, en zelfs haatgevoelens mag hebben! Ik werd zelf op een gegeven moment gek van die boosheid/ haat/ woede , maar ben blij dat ik hem aardig 'uitgeleefd' heb want ik heb er nog nauwelijks last van. Schrijf erover, praat erover, gewoon lekker veel klagen, desnoods online bij een chathulp, teken erover, schilder erover, klei erover, sloop iets, sla op een kussen, schop tegen de stenen enz.
Dus: uit het. En geef het de tijd. Vecht er niet tegen, accepteer het als een fase. Het gaat echt over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je zegt afsluiten, loslaten, niet meer boos zijn.
De laatste is de belangrijkste.
Boosheid is gif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf een lange brief waarin je alles eruit gooit.Spaar jezelf ook niet want jij hebt het laten gebeuren. Beloof jezelf dat je je nooit meer zo laat behandelen.Verbrand de brief en laat het los.Je gunt hem toch niet dat hij ook je toekomst nog verpest.Als je hem tegenkomt groet je oppervlakkig en loopt gewoon door.Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelet op je verhaal lijkt het mij dat je hem niet meer moet zien. Kort gezegd: verhuizen en/of naar uitgaansgelegenheden in een andere stad.
Innerlijke boosheid is wat moeilijk te bestrijden, zo is mijn ervaring. Dus afstand nemen, letterlijk en figuurlijk, werkt het beste.
En m.i. niet al te lang wachten met het aangaan van een nieuwe relatie. Maar dat is wellicht wat persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontlopen lost niets op, dan is de kans op een weggestopte uitbarsting als je hem plots tegenkomt wel heel erg groot. Bovendien, ga pas een nieuwe relatie aan als je daar klaar voor bent. En als je een leuke partner vind die de moeite waard is en die je goed behandeld. Wel zo eerlijk tegenover je nieuwe partner om hem niet te gebruiken als "verwerking achteraf."
En om er zeker van te zijn dat hij je wel goed behandeld, anders krijgen we die downward spiral weer..
Zelf heb ik mijn boosheid omgezet naar een gevoel van blijheid. Dus niet boos zijn om de dingen die mn ex doet (vooral tov mijn kinderen) maar bewust blij te zijn dat ik van hem af ben. Het kost even moeite om zo te denken maar als je zover bent sta je veel opener en leuker in een eventuele nieuwe relatie! Tien vliegen in één klap =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk je ergens op afreageren of juist weer gaan daten aan andere mannen denken dan vergeet je hem misschien sneller werkte bij mijn tante ook nou succes

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoelde wel dan dat je ergens anders moet gaan daten niet ergens waar je je ex nog ziet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lost het kern probleem niet op denk ik.
Waar ik heel veel aan gehad heb is een cursus NLP daar leer je je afvragen waarom je het doet. Waarom zijn model van de wereld een andere is dan die van jou en kan je zaken beter naast je neerleggen aangezien je er niets aan hebt om ermee te blijven rondlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf alles op.
Alle dingen die je dwars zitten, waar je boos, verdrietig of teleurgesteld over bent.

Als je klaar bent met schrijven, lees je het nog eens door en kun je bepalen wat je gaat doen met de brief.
Je kunt hem natuurlijk echt opsturen, je kunt hem bewaren, maar je kunt de brief ook ritueel verbranden.

Je hebt je in het verleden al slecht laten behandelen door deze man. Zorg er dan in elk geval voor dat hij het heden en de toekomst niet voor je verpest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hierboven is geschreven door KUMARIE en niet door ZONDAG.
Je kunt proberen je te realiseren dat boos zijn iets is dat je *doet*, niet iets dat je *overkomt*. Emoties zijn geen dingen die je gebeuren, maar die je zelf maakt.

Een mooie analogie die ik pasgeleden (her)las in het boek Hardcore Zen Punk Rock Monster Movies & The Truth About Reality: woedend zijn is zoiets als in een bad zitten, terwijl je wild met je armen zwaait en handenvol water de lucht in gooit, terwijl je je tegelijkertijd afvraagt waarom in vredesnaam je hoofd de hele tijd nat wordt.

Iets dat ik van mezelf merk bij dat soort dingen (en wat volgens mij veel mensen doen) is dat ik als ik boos op iemand ben, denk in scenario's. Gebeurtenissen blijven in mijn hoofd spelen die gebeurd zijn, waarbij ik steeds weer bedenk wat de ander deed dat mij zo boos maakte, hoe ik daarop reageerde, en hoe ik daar achteraf op gereageerd had willen hebben. Of scenario's van toekomstige confrontaties, waarbij de film door mijn hoofd speelt van hoe ik de ander confronteer met wat hij gedaan heeft.

Wat helpt, is om me te realiseren dat die dingen helemaal niet door mijn hoofd spelen. *Ik* speel die dingen door mijn hoofd, *ik* besteed er energie aan, *ik* voed mijn woede, *ik* ren innerlijk rond in cirkeltjes. De ander merkt dit niet eens, en *ik* heb er last van. Dus waarom doe ik het dan? Ik heb geen enkele andere reden dan dat het een ingesleten gewoonte is.

De oplossing is om ermee te stoppen. Dat is niet zo simpel als het klinkt, in het begin merk ik steeds dat ik weer hetzelfde doe en die scenario's afspeel in mijn hoofd. Maar elke keer dat ik dat merk, doe ik bewust mijn best om ermee te stoppen, niet door te gaan met het voeden van de emotie. Dat betekent niet dat ik de boosheid zelf wegduw, alleen dat ik niet doorga met bedenken wat ik zou zeggen of doen, of wat de ander heeft gezegd en gedaan. De boosheid zelf laat ik voor wat het is.

Het gebeurt niet meteen, er is geen punt waarop ik een knop omzet, maar ik merk wel dat een emotie die ik niet voed, op een gegeven moment vanzelf wegebt. Ik merk dat ik minder vaak scenario's afspeel in mijn hoofd, dus minder bewust moeite hoef te doen mezelf te stoppen. En dat eerst de scherpste randjes van de emotie afgaan, tot hij vanzelf helemaal vervaagt en verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het verstandig om eens een keer met een professional hierover te praten. Die kan je ook tips geven hoe je met je boosheid kunt omgaan. Je geeft zelf aan dat je je nooit meer zo respectloos laat behandelen misschien is het een idee om alles wat je is aangedaan eens op papier te zetten en die naar je ex te sturen zodat het probleem weer bij hem ligt.
succes en het gaat je goed.