Krijg je met stadsverwarming schoon (drinkbaar) warm water in huis?

Afgelopen maandag is mijn dochter geboren. Ze krijgt flesvoeding en de kraamhulp adviseert om dat te maken met warm water uit de kraan. Ik heb altijd geleerd dat warm water uit de kraan allerlei metalen kan bevatten en dus beter niet gedronken kan worden. Nu heb ik stadsverwarming van Nuon en ga ik sowieso morgen de klantenservice bellen om deze vraag beantwoord te krijgen, maar jullie snappen dat ik het eigenlijk liever gisteren dan vandaag had willen weten. Dus roept u maar!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook niet uit geiser of boiler:
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Mag-ik-warm-kraanwater-drinken.aspx
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hmm lekker even de verwarming leeg laten lopen voor een kopje thee ;-) net als in die reclame.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water voor voedselbereiding kan je het beste doorkoken daar het dan bacterievrij is. Geisers boilers en dat soort warmwaterapparaten maken het water niet heter dan 70 graden waardoor er salmonella in kan zitten. Door het te koken van koud leidingwater met een waterkoker of met een ketel tot 100 graden is het water bacterievrij. Het water uit een geiser boiler en dat soort apparaten is mooi voor (af)wassen en douchen, maar niet voor voedselbereiding (zelfs niet voor een kop thee).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arie1956 heeft het over legionella en dat is niet schadelijk om te drinken, alleen inademen in damp is gevaarlijk.
(handig als reacties wegvallen als een antwoord naar de reacties verplaats wordt)

Antwoorden (3)

Stads verwarming is voor de verwarming en niet voor warm water uit de kraan. Dus het warme water wat je krijgt uit je kraan is gewoon bruikbaar.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
motivatie voor de minnen ontbreekt jammer. Stadsverwarming levert namelijk echt geen warmwater maar verwarmt het alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je antwoord zonder je reactie is nogal onduidelijk.
Daarnaast klopt je conclusie niet. http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Mag-ik-warm-kraanwater-drinken.aspx
Het maakt niet uit of water verwarmt wordt via een water/water warmtewisselaar, zoals bij stadsverwarming gebeurt,
of met een water/water warmtewisselaar, zoals er in een HR ketel zit,
of met een lucht/water warmtewisselaar zoals in een geiser.

Het wordt altijd afgeraden, warm kraanwater te drinken. De reden geef je zelf al en wordt in mijn bron bevestigd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Heb je een nieuw huis of nieuwe leidingen dan het koude kraanwater even laten lopen voor gebruik.
De 2e bron is een site van enkele drinkwaterbedrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
+ (Nooit geweten trouwens!)
Het advies van de kraamhulp deugt niet helemaal. In het begin is het darmgestel van de baby nog niet bestand tegen gewoon leidingwater en kun je het beste eerst het water doorkoken (en laten afkoelen natuurlijk). Na een paar weken kun je dat laten vieren en warm water gebruiken. Ik vond/vind op dat moment de betrouwbaarste methode om koud water te pakken en nadat het poeder opgelost is, de magnetron te gebruiken voor het verwarmen. Je kunt dan heel nauwkeurig bepalen dat na x cesonden de juiste temperatuur bereikt is.
Kijk vooral ook in de gebruiksaanwijzing van de babyvoeding, want fabrikanten zijn daarin extra voorzichtig.