Kan ik mijn vriendje verbieden om te roken?

mijn vriendje rookt opeens vanuit het niets, terwijl we hier hele duidelijke afspraken over hadden gemaakt! ik ben hier best wel pissig om, en zou het liefst willen dat hij stopt, maar kan ik het hem wel verbieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (18)

Je kan hem voor de keuze stellen: de sigaret eruit of ik eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het natuurlijk samen bespreken. vervolgens moet jij bij je zelf beslissen of roken een reden is om het uit te maken of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is aan je zelf. Je kunt hem zeggen dat je dit niet wil en dat je anders moet stoppen met de relatie
13 jaar geleden
Verbieden kan niet lijkt me maar je kunt gewoon vragen wie heb je liever, die stinkstokken of mij. Wat hem het liefste is mag blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is je vriendje een vrij mens en hoeft hij niets (mag wel) van jou aan te nemen. Als het je niet bevalt zoek je gewoon een nieuw niet rokend vriendje. Je loopt wel de kans dat die ook weer gaat roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als hier door jullie vooraf duidelijke afspraken over zijn gemaakt, heb je echt een punt.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is je vriendje een klein kind dat niet zelf kan denken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou kunnen opletten als hij nóg wat in dat sigaretje stopt
ja soms doen ze en pepmiddel erbij .
hij zou ook buiten kunnen roken maar als hij binnen komt ruikt hij toch ernaar.
als hij rijk is moet je hem zijn gang laten gaan later kan jij alleen doorgenieten.
ja, wat moet ik anders zeggen?
wie niet horen wil moet voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat kan je niet.
als hij zijn longen vol wil zuigen met troep moet ie dat doen, laat jij hem in die tussentijd mooi zien hoe sterk jij in je schoenen staat door niet te roken!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind niet dat je het kan verbieden . Hij is immer neem ik aan een volwassen vent die zelf beslissingen kan nemen .

Wat je wél kan doen vind ik , hem zeggen dat je er erg mee zit dat hij jullie afspraak niet is nagekomen , en dan is de keuze aan hem .

Ik vind ook dat je wél kan eisen dat die lekker buiten gaat staan met zn peukje ( hierdoor zal die toch minder roken want buiten staan is niet zo leuk , als lekker relaxed binnen ) want hij maakt een keus om te roken , maar dat wil niet zeggen dat jij moet mééroken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook niets kunnen zeggen maar bij elke tongzoen snel terugtrekken en zeggen; "sorry hoor, maar ik word zo misselijk, ik heb steeds het gevoel dat ik een asbak leeglik". Dan kan hij zelf beslissen wat hij belangrijker vindt. Soms moet je iemand ergens toe dwingen.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Hij is ondanks duidelijke afspraken plotseling beginnen te roken. Daar begint het al mee. Wanneer iemand mij niet respecteert en/of mijn gevoelens , ja, dan zou ik het er op aan laten komen. De basis is dan al verstoord en op de rest kan je wachten! Het zou voor mij een waarschuwing zijn en ik zou direct willen weten of ik belangrijker genoeg ben om rekening mee te houden, of zijn wil om te roken. Ik zou willen weten waar ik sta bij hem.
Verbieden is een groot woord, maar ik vind wel dat je van hem mag verwachten dat hij stopt, zeker als daar van tevoren duidelijke afspraken over waren!
Een relatie houd toch in dat je rekening met elkaar houd..
Als jij er echt op tegen bent, moet hij dat ook respecteren!
Zeg hem bijvoorbeeld dat je niet wilt dat de vader van je kinderen zou roken.. Dat was bij mijn vriend in ieder geval een eye-opener, en hij is dus ook gestopt voor mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt aan hem. als je er afspraken hebt gemaakt zou ik het zeker ff ter sprake brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elkaar iets verbieden, hoort niet voor te komen in een relatie. Dat schaadt de liefde.

Je kunt hem wèl VRAGEN of hij genoeg van je houdt om het roken te laten.

Ik zou hem niet voor het blok plaatsten, maar hem wèl duidelijk maken dat ik heel veel van hem houd en hem absoluut niet aan een smerige ziekte als kanker wil verliezen.

Met andere woorden: Laat hem zijn liefde voor jou tonen door jouw wens met betrekking tot het stoppen met roken, met liefde te vervullen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je duidelijke afspraken hierover hebt gemaakt met hem , en hij komt deze afspraak niet na door toch te gaan roken, kan je bij je eigen de vraag stellen:, als hij deze afspraak niet nakomt hoe gaat dit dan verder, want wat is het volgende.?

Maar als je denkt hem te kennen en je geeft echt om hem, wat let je, om met hem "gericht" erover te gaan praten en om zijn motivatie hierin te kennen, dit geeft je de ruimte om voor jezelf te bepalen wat de consucwenties voor hem zijn, en dat is een gegeven wat je dan voor je eigen behoort te zijn.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je teleurstelling hierover uiten.
Je kan ook een stapje verder gaat en zeggen niet meer te willen zoenen als hij gerookt heeft omdat hij dan zo stinkt.
Ik heb geen idee hoe oud jullie zijn. Maar het is iig een keus die hij zelf maakt. Verbieden kan niet. Tenzij je zijn moeder bent en hij minderjarig is. Maar goed je vriendje dus niet.
Succes en mijn overtuiging is LEVEN EN LATEN LEVEN
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbieden kun je het hem natuurlijk niet, je bent zijn moeder niet en hij is geen klein kind. Je kunt wel aan de orde stellen dat hij zich niet aan afspraken houdt en dat jij zelf op roken tegen bent. Je kunt laten doorschemeren dat je vindt dat je relatie erdoor onder druk komt te staan omdat je aan hem gaat twijfelen. Aan hem de keus of hij naar je luistert of niet. Als hij toch doorrookt is dat zijn keus en dan moet jij je eigen conclusies trekken, wil je op deze condities met hem verder of niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij stop vanzelf wel als jij eisen stelt